Lexus RX 450h

Tentokrát jsme při výběru vozu pro uživatelský test zamířili hodně vysoko – do kategorie luxusních značek.

SUV Lexus RX 450h mezi takové bezesporu patří a z vínové metalízy, kterou měl testovaný model, kolegyně nemohly spustit oči. Po předchozích generacích oblejších, designově nevýrazných vozů, prodávaných již od roku 1998, návrháři přiostřili. Výsledkem jejich snažení u čtvrté generace je tak dynamický, pohledný vůz, který zaujme jak zvenku, tak uvnitř. Jeho značnou velikost si na rozdíl od jiných SUV, díky vyváženým proporcím, uvědomíte až v okamžiku, kdy stojíte vedle jiného, najednou značně menšího vozu.

Písmeno „h“ v označení testovaného modelu znamená, že vůz je vybaven hybridní technologií, umožňující energii, která by přišla nazmar při brzdění nebo není využita při akceleraci, ukládat do akumulátorů. Z nich je pak možné ji čerpat např. při plynulé jízdě do cca 50 km/h. Pokud ale „vezmete za plyn“, nebo se rozjedete rychleji, než je nastavena hranice pro čistě elektrický pohon, nastartuje se benzínový 3,5 litrový šestiválec, který se postará o dynamičtější pohyb jak vozu, tak víru v nádrži. Nicméně, v této kategorii, na rozdíl od menších vozů, může hybridní technologie dávat smysl, protože ve velkých vozech je více prostoru pro potřebnou technologii, nějaké to kilo navíc se v celkové hmotnosti také lépe ztratí a úspora na palivu může být citelná.

Exteriér

Jak se stalo téměř pravidlem, nová generace je zase o kousek větší, než ta předchozí. Zde to znamená 12 cm na délku a 5 cm mezi nápravami, což znamená více místa pro cestující. Nezměnila se celková výška vozu. Hodně cestujících bude svými 168,5 centimetry převyšovat, o centimetr se zvětšila také světlá výška, což ty z majitelů, kteří vyrazí na nezpevněné silnice, nebo i do terénu, jistě potěší.

Můžeme začít hned přídí vozu, kterou skoro celou zabírá ostře řezaný „chladič“. Ten stylově zapadá do modelové  řady Lexusu. Svými rozměry a tvarem vyvolává pocit, že před ním jedoucí auta nepředjíždí, ale polyká. Linie karoserie jsou ostře řezané, ale vyvážené. Zbavily se oblin předchozích modelů, které působily místy exotickým či laciným dojmem a rozšiřují tak prostor pro zájem jak mezi konzervativními, tak i sportovněji zaměřenými řidiči.

Zadní část vozu na dynamice díky výraznému spoileru moc neztrácí. Nabízí ale také dostatečně velký otvor pro přístup do zavazadlového prostoru, i výrazná, dobře viditelná koncová světla. Celkově lze říci, že vůz zaujme i na dálku mezi ostatními a neponechá kolemjdoucí projít bez povšimnutí.

Interiér

Uvnitř Lexusu s budete cítit hned „jak doma“, jak na sedadle řidiče, tak i na ostatních sedadlech. Už samotné nastupování, a mluvíme opravdu o nastupování, protože většina cestujících bude stoupat nahoru, je velmi pohodlné, obzvláště pro starší cestující. Všude je nadstandardní množství místa a vládne zde, i za jízdy, příjemné ticho. Majitel hudebního sluchu ocení výborné odhlučnění podvozku a motorového prostoru. Dovoluje mu to vychutnat si skvělou audio soustavu, nebo sytý zvuk silného motoru při akceleraci.

Přední i zadní sedačky jsou polohovatelné, což ocení obzvláště cestující při delších cestách na zadních sedadlech, která mohou posunout a sklopit do pohodlnější polohy. Trochu problém jsem měl pouze jako 190 cm vysoký řidič, kdy jsem musel mít sedadlo spuštěné co nejvíce dolů, abych mohl sledovat údaje na displeji, promítaném na čelní sklo. V této poloze také tlačí do pravé nohy hrana středového tunelu. To jsou ale drobnosti, se kterými nemá většina menších řidičů šanci se potkat. Horší oříšek byla navigace, která, na rozdíl od modelů v sesterské značce Toyota, měla svou, ne zcela jasnou logiku ovládání. S tou jsem zápasil neustále. Ambicí tvůrců bylo pravděpodobně udělat ji co nejlépe, ale méně je někdy více. Zadávat cíl cesty déle, než nakládat zavazadla na letní dovolenou, jistě není snem žádného řidiče. Pokud vám ale při obsluze navigace stoupne teplota a tlak, máte šanci si dopřát luxusu klimatizovaných, tzn. i odvětrávaných sedaček, které vás vrátí zpět do klidu. Když už jsme mluvili o ovládání, většina údajů je zobrazována na rozměrném panelu s úhlopříčkou 12,3 palce, který umožňuje zobrazovat buď jednu velkou, nebo dvě menší obrazovky s různými údaji, což jistě oceníte například při sledování navigace a ladění rádia. Samotné zadávání údajů se děje pomocí ovládacího tlačítka, podobného počítačové myši, na středovém panelu. Doporučuji ale, pokud nemáte auto dostatečně zvládnuté, zadávat údaje buď před jízdou, nebo to ponechat na spolujezdci, protože ovládání je dost citlivé a odvádí pozornost řidiče od provozu.

I když dynamicky vyhlížející karoserie vypadá jako vzadu zkosená, kufr nabízí 539 litrů v základu, což je dost pro běžnou rodinu i na delší cesty. Maximálně získáte, po sklopení zadních sedadel, 1612 litrů. Za velkou výhodu považuji to, že v zavazadelníku je pod podlážkou dojezdové kolo, takže nemusíte být ve stresu, že budete muset v noci či v blátě bádat nad tím, kde je v pneumatice díra a jak ji zalepit soupravou na opravu, když zrovna nejste domácí kutil.

Podvozek a jízdní vlastnosti

Automobil, těžší než dvě tuny, přirozeně nemá ambice trhat sportovní rekordy. Tomu odpovídá i měkčí nastavení podvozku, které ale nepřipravuje řidiče o jistotu ani při větších rychlostech na ne zcela hladké vozovce. My jsme si výbornou průchodnost i stabilitu vyzkoušeli na lesních cestách, přístupných pouze těžké lesní technice, ale i ve vlásenkách českých okresek a v neposlední řadě také na německé dálnici při rychlosti, blížící se maximálně dosažitelným 200 km/h. Náročnější řidič má přitom možnost využít několik jízdních režimů (Eco, Normal, Sport a navíc Sport+), které upravují nejen režim motoru, ale i charakteristiky podvozku. Řízení je, v závislosti na rychlosti a jízdním režimu, dostatečně citlivé, takže není potřeba mít strach, že budete na dálnici plavat ani že při parkování necháte na volantu ruce, což ocení jistě hlavně řidičky, které si tak Lexus užijí se vším všudy.

Pohonné ústrojí

Základní pohonnou jednotkou hybridu je benzinový šestiválec o objemu 3,5 litru, doplněný o dva elektromotory, každý pro jednu nápravu. Proto je hybrid nabízen pouze s pohonem všech kol. Jeho celkový výkon je 223 kW, takže je živější než dvoulitr. K řazení nabízí automatickou bezstupňovou hybridní převodovku. Toto uspořádání umožňuje dynamickou jízdu, ale podvědomě vás povede ke klidnému, pohodovému stylu, kdy se prostě jen necháte unášet prostorem. A pokud při tom nepřekročíte rychlost 60 km/h a neujedete víc než 3 km, bude to i prakticky bezhlučné, protože pojedete pouze na elektřinu. S jemnou nohou na plynovém pedálu tak můžete dosáhnout i tohoto opravdu velkého vozu i přijatelnou spotřebu. Nám se sice, díky velkému podílu ujetých kilometrů po dálnici nepodařilo dosáhnout tabulkové hodnoty 5,3 litru, ale i dosažených 8,9 litru bylo méně, než jsme čekali.

Závěr

Testovaný model RX 450h patří bezesporu do kategorie nejdražších SUV, ve které najdete také BMW X5, nebo Audi Q6. Jde o vůz pro celou rodinu, které nebudete mít problém použít v jakémkoli prostředí, do kterého se běžný řidič může dostat. A ti z vás, kteří si zakládají na společenské prestiži, si za jeho volantem mohou dopřát pocit výjimečnosti a zájmu okolí. Ta je ovšem vykoupena cenou. Lexus RX 450h začíná v ceníku na 1 665 000 Kč, ve výbavě Comfort. Následují stupně Comfort Plus, Executive, Executive Plus, F Sport, F Sport Plus. Model v nejvyšší výbavě Luxury začíná na základní ceně 2 260 000 korun a s příplatkovou výbavou se přiblížíte 2,5 milionu korun.

Testovaný model:

motor:  zážehový nepřeplňovaný šestiválec 3456 cm3

výkon:  193 kW (263 koní) při 6000 ot./min.

hybridní pohon: elektromotor – vpředu 123 kW / vzadu 50 kW

celkový dosažitelný výkon: 230 kW (313 koní)

točivý moment:  335 Nm při 4600 ot./min.

rozměry:  délka 4890 mm, šířka 1895 mm, výška 1685 mm

rozvor náprav: 2790 mm

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

*

code