Automobil na vodík? Ano, už i u nás. Od Hyundai

Hyundai NEXO, vodíkový elektromobil  s dojezdem až 800 km, který k pohonu používá palivové články na vodík, se představil v rámci doprovodného programu konference Čistá mobilita, pořádané Ministerstvem životního prostředí.

Jeho prodej byl zahájen na konci března letošního roku v Koreji. Je prvním SUV na světě, konstruovaným výhradně pro vodíkový pohon. Jeho ambicí je mimo jiné zapracovat na prosazení vodíku jako perspektivního paliva budoucnosti.

Vůz nabízí unikátní aerodynamický design i  velký a dobře přístupný zavazadlový prostor o základním objemu 461 l spolu s dlouhou řadou nejmodernějších komfortních a asistenčních systémů.

Obrovskou výhodou oproti „běžným“ elektrickým pohonům je skutečnost, že nádrž lze doplnit za zhruba 5 minut, takže odpadá dosud hlavní výhrada vůči elektromobilům, a to doba dobíjení. Elektromotor nabízí 163 koní a 395 Nm točivého momentu. Elektrický proud pro motor si Nexo vyrábí v palivovém článku při reakci vodíku se vzduchem, kdy jediným vedlejším produktem je čistá voda (H2O). Vzduch, který Nexo vypouští do ovzduší, je tak teoreticky dokonce čistší než nasávaný. Při výrobě vodíku, která je velmi energeticky náročná, samozřejmě vznikají emise, takže ani v souvislosti s tímto pohonným konceptem nelze hovořit o nulových emisích.  Smysl ale vozidla na tento pohon mohou mít ve městech se silným provozem, kdy emise nevznikají v místě provozu a neohrožují tak svou koncentrací obyvatele, ale vznikají při průmyslové výrobě vodíku v místech, kde lze emise lépe eliminovat a rozptýlit bez fatálního dopadu na zdraví. Vzorem v tom může být například švýcarský Zermatt, kam je vjezd automobilů se spalovacím motorem zakázán a celé město je obsluhováno elektromobily, což v úzkém údolí mezi horami pod Matterhornem dává velký smysl.

V současnosti je sice hendikepem prakticky neexistence sítě plnicích stanic, v příštím roce se ale výstavba několika chystá, údajně až šesti, takže bude možné začít o podobném voze uvažovat.

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

*

code