Chcete vědět, k čemu jsou systémy aktivní bezpečnosti a asistenční systémy? (1)

Setkáváme se s tím dnes stále častěji. Ale ne vždy víme, co ty všechny zkratky znamenají a co od systémů, které představují, můžeme čekat.

Přečtěte si krátké shrnutí o tom, jak fungují asistenti pro jízdu v jízdním pruhu LDWS (Lane Departure Warning System) a LKA (Lane Keeping Assist), asistent pro odvrácení kolize s překážkou vpředu FCA (Forward Collision-Avoidance Assist) v městském provozu i mimo město,asistent pro rozpoznávání únavy řidiče DAW (Driver Attention Warning) a asistent dálkových světel HBA (High Beam Assist).

Asistent pro upozorňování na vyjetí z jízdního pruhu LDWS (LaneDepartureWarning System)

LDWS řidiče zřetelně upozorní vizuálně a akusticky, pokud vůz začne vyjíždět ze svého jízdního pruhu. To může zabránit potenciální kolizi s jiným vozidlem.

Asistent pro udržování vozidla v jízdním pruhu LKA (LaneKeeping Assist)

Asistent pro udržování vozidla v jízdním pruhu LKA (LaneKeeping Assist) upozorní řidiče na nebezpečné manévry při jízdě rychlostí vyšší než 60 km/h, a to na základě sledování polohy vozidla v rámci jízdního pruhu. Začne-li vozidlo přejíždět bílou, šedou nebo modrou plnou či přerušovanou podélnou čáru, aktivuje funkce upozorňování na vyjetí z jízdního pruhu LDWS (LaneDepartureWarning System) výstražné upozornění. Poté následuje zvukové a vizuální upozornění systému LKA, po němž přichází na řadu zásah do řízení, který vrátí vozidlo zpět do bezpečného směru v jízdním pruhu.

Asistent pro odvrácení kolize s překážkou vpředu FCA (Forward Collision-Avoidance Assist) v městském provozu i mimo město

FCA (pro městský provoz i mimo město) je vyspělý prvek aktivní bezpečnosti, který upozorňuje řidiče na nouzové situace a v případě potřeby autonomně brzdí. FCA používá přední kameru a pracuje ve třech stupních. Zpočátku upozorní řidiče vizuálně a akusticky. V druhé fázi aktivuje brzdy, existuje-li nebezpečí kolize. V třetí fázi následuje použití maximální brzdné síly k odvrácení kolize nebo minimalizaci poškození, pokud je kolize neodvratitelná.

Asistent pro rozpoznávání únavy řidiče DAW (Driver AttentionWarning)

Tato funkce chrání řidiče sledováním jeho chování za volantem, z něhož usuzuje nepozorné řízení či únavu, čímž pomáhá předcházet potenciálním nehodám. Systém analyzuje různé signály vozidla, mezi něž patří úhel otočení volantu, síla působící na volant, poloha vozidla v rámci jízdního pruhu a doba jízdy. Řidič si navíc může nastavit citlivost systému. Zaznamená-li DAW charakteristické chování, naznačující únavu/nepozornost, upozorní řidiče zvukovým signálem a zobrazením zprávy na displeji přístrojové desky.

Asistent dálkových světel HBA (HighBeam Assist)

Je-li asistent dálkových světel HBA (HighBeam Assist) zapnutý v automatickém režimu, detekuje za tmy jak protijedoucí vozidla, tak i vozidla jedoucí vpředu ve stejném jízdním pruhu. Následněpodle potřeby přepíná na tlumená světla, čímž minimalizuje riziko oslnění ostatních řidičů. Nejsou-li detekována žádná vozidla, aktivuje systém automaticky opět dálková světla. Tím maximalizuje viditelnost pro řidiče.

Zdroj: Hyundai Motor Czech

Pokračování seriálu o bezpečnostních asistentech naleznete ZDE

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

*

code