Peugeot 3008 GT LINE. Francouzský elegán, který vás bude hýčkat

Doménou francouzských vozů byl vždy originální design, byť ne vždy se setkal v našich zeměpisných šířkách s bezvýhradným oceněním. Po minulé nevýrazné řadě se dá říci, že Peugeot opět vzhledem zabodoval. Poslední model 3008, který se poprvé objevil na trhu v roce 2008, udělal oproti svému předchůdci obrovský skok kupředu. Jeho inovovaný vzhled zaujal natolik, že v loňském roce získal v Ženevě, jako první vůz kategorie SUV, cenu Auto roku.

Exteriér

Po designové stránce se z nevýrazného vajíčkovitě kulatého auta vyloupl sebevědomý, výrazný vůz s ostře řezanými a dynamickými rysy a velmi citlivě vyváženými proporcemi.

Začíná to již od masky chladiče, která je negativně prohnuta a svým masivním vzhledem vzbuzuje respekt. Zajímavý je i design plně diodových světel, která mají integrováno denní svícení a do nichž zasahuje jakoby lví dráp z rozměrného nárazníku. Působivý vzhled rámují chromovaná lišta s vyraženým nápisem Peugeot kolem masky chladiče, rámečky mlhovek a dolní spoiler. Výbava GT line má toho chromu ještě o trochu víc, najdeme ho i na koncovkách výfuku a krytech zrcátek. Z výbavy, kterou můžete pravit vzhled vozu, je možné uvést samozřejmě kola. V základu disponuje 18″ hliníkovými koly, za příplatek lze dostat 19“. Příjemná, obzvláště v létě, může být příplatková panoramatická prosklená střecha. Dynamičnost vozu evokuje i tvar bočního okna za zadními dveřmi, které je zespoda „tlačeno“ vlnou, zvedanou zadním kolem a shora zúženo do proudnicového tvaru výraznou chromovanou lištou, která končí střešním spoilerem. Působivá je i záď, kde se pomocí naprosto jednoduchých a střídmých tvarů podařilo dosáhnout působivého dojmu, podtrženého tvarem koncových světel s nezaměnitelným světelným podpisem lvích drápů.

Pokud jde o barevnost, modely GT line preferují odstín Červená Ultimate, pozornost přitahuje a punc originality vozu ale dává i firemní odstín Oranžová Cuprite, kterou u jiné značky nenajdete.

Interiér

Jak je uvedeno v úvodu, originalitu vzhledu i působivost nelze vozu upřít. V něčem je výsledkem příjemné překvapení, jsou ale drobnosti, na které si asi zvyknout nepůjde a nelze než doufat, že je výrobce v příštím faceliftu změní. Pojďme tedy do vozu nahlédnout podrobněji.

Designéři také u 3008 téměř vše podřídili snaze o čisté, přímé linie, i když na rozdíl od modelu 308 připustili na středovém panelu přítomnost více ovládacích prvků, než jedno kolečko. Ovládání funkcí zde pojali jako klaviaturu varhan – tlačítka jsou ve dvou řadách pod středovým displejem. Opět ale trochu zvítězila extravagance nad funkčností, tlačítky se vybírají základní sekce ovládání – audio, telefon, navigace, stavové informace vozu. Zrovna toto by ale opravdu stačilo jako úvodní menu na displeji a tlačítka by bylo možné využít např. pro ovládání klimatizace tak, jak to dělají jiné značky. Navíc klávesy nejsou prosvětlené, takže v noci si na nich zahrajete téměř naslepo a leckdy falešně.

Většina ovládání, včetně nastavení klimatizace, zůstává bohužel na displeji. Pokud tak jedete v neznámém prostředí podle navigace, raději zapomeňte na to, že zvýšíte otáčky větráku, pokud nechcete špatně odbočit. Museli byste totiž přepnout z mapy na ovládání klimatizace, nastavit vše potřebné a přepnout zpět. Říct je to jednoduché, provést už zabere nějaký čas a ten může scházet při správném odbočení.

To, že automobilky zplošťují spodní část volantu ve snaze zvětšit prostor pro nohy řidiče, nebo možná vyvolat sportovní dojem, jsme si již zvykli. Peugeot u tohoto modelu ale přišel s volantem, který je „placatý“ nejen dole, ale i nahoře, takže se ještě o kousek víc přiblížil vzhledem volantům vozů F1. V tomto případě je ale důvodem spíše Peugeotem preferovaná poloha kapličky s přístroji před volantem. Ta je umístěna výše, než je obvyklé, a řidič se na přístroje kouká ne skrz volant, jako je běžné, ale nad volantem. Zploštění volantu nahoře tak umožňuje jeho umístění výš. Jsou takoví, kterým to kupodivu vadí, z ergonomického hlediska to je ovšem jednoznačně pozitivní úprava, která zmenšuje úhel, pod kterým musí řidič sklápět zrak od dění na silnici k přístrojům. Je škoda, že na jiných místech auta se konstruktéři tolik ergonomií nezabývali, nebo podlehli tlaku designérů.

A můžeme zůstat hned u volantu. Ovládací tlačítka audio systému nebo handsfree sice nabízí, nicméně ovládání tempomatu se na něj nevešlo. Bylo odsunuto pod volant na sloupek řízení do míst, kde jej řidič za jízdy nemá šanci vidět a ovládat jej může pouze po paměti, což považuji za velmi nešťastné. Dalším prvkem, který bývá obvykle na volantu, jsou pádla pro ruční řazení automatu. Peugeot, stejně jako u ostatních svých modelů, tato pádla posunul níže na pevný panel. Důsledkem je, že dosáhnout na ně je obtížnější a ve chvíli, kdy je potřebujete, jsou jinde, než byste chtěli.

Displej, zobrazující informace v kapličce před řidičem, imituje vzhled přístrojů. Estét si přijde na své, koncept i-Cockpit nabízí velmi kreativní grafiku přístrojového panelu. Ten se, při použití výrazných grafických efektů, přizpůsobuje požadavkům řidiče na informace, byť v některých případech, např. otáčkoměru, je vzhled dost nestandardní.

Problematické je chromové orámování kapličky před řidičem. Je to další designový prvek, který sice působí originálně, ale na letním slunci vyvolává v předním skle odlesky, které za jízdy působí rušivě.

Stejně, jako u jiných modelů, a psali jsme o tom již v testu modelu Peugeot 308, umístili designéři páčku s ovládáním tempomatu pod volant do místa, kam oko řidičovo za jízdy nemá šanci vidět. Je naprosto nepochopitelné, jak něco takového mohlo utéct při jízdních zkouškách prototypů, dostat se do série a na všechny nové modely. V českých podmínkách je možnost použít tempomat malým svátkem, který není každý den, a tak než si pamatovat, co jednotlivá tlačítka ovládají, radši na tempomat zapomenu.

Předním sedadlům nelze nic vytknout. Boční vedení je jisté a pohodlné Nastavitelná jsou za příplatek elektricky ve všech osách. V rodině, kde se na autě střídá víc řidičů tak ocení, že každý může uložit své nastavení do paměti a před cestou tak nebude muset znovu a znovu vše nastavovat. Užitečné je, že sedák lze protáhnout a delší řidič tak má stehna podepřena ve větší délce. Vyhřívaná sedadla testovaného vozu byla potažena černou kůží NAPPA s prošíváním.  Náročnější řidič si může přiobjednat paket, který nabízí masážní sedadla.

Stejně jako nastavení sedadla si může řidič uložit do paměti nastavení i-Cockpitu, barvu a intenzitu nasvícení interiéru, preferovaný jízdní režim a dokonce i vůni.

Cestující na zadních sedadlech ocení jak výdechy klimatizace s možností nastavení proudu vzduchu, tak obvyklou cigaretovou 12V zásuvku. Co vůbec není obvyklé, a zaslouží pochvalu, je zásuvka na 220V. Zapojit tak můžete i běžné spotřebiče, nebo elektroniku, jako notebook a podobně, což se na delších cestách, pro které je vůz předurčen, může velmi hodit. Zadní sedadla jsou pohodlná, pro nohy nabízí přiměřený prostor i v případě dlouhánů na předních sedadlech. Většina cestujících nebude mít ani problém nad hlavou. V případě, že vzadu nebudou tři, mohou využít i prostřední opěrku s držákem nápojů, nebo při zimní cestě na hory mohou tunelem uprostřed prostrčit z kufru lyže a ušetřit za nosič na střeše.

Když už jsme se dostali tunelem do kufru, je dobré zmínit, že kufr patří svým objemem mezi premianty své třídy už v základním objemu, který je 520 litrů. Zezadu se do kufru dostanete vyklopením zadních dveří, které bylo u testovaného modelu elektrické s možností bezdotykového ovládání. Pokud základní objem nestačí a ve voze cestuje méně, než 5 osob, je možné objem kufru zvětšit až na 1.482 litrů. Chytré a pohodlné je sklápění zadních sedadel pomocí páček přímo z kufru, takže nemusíte od kufru přebíhat k zadním dveřím a sedadlům. Pod podlážkou je díkybohu uložena rezervní pneumatika, takže další velký bod plus, obzvláště při cestách do zahraničí. Kromě pneumatiky je zde i kotvící tyč se sítí, kterou lze umístit mezi sedadly a zabránit tak např. vniknutí převážených předmětů k posádce dopředu, nebo vymezit prostor pro vašeho miláčka, pokud ho vezete s sebou.

Motor, převodovka

Nabídka motorů je poměrně pestrá. Potěšující je, že Peugeot u tohoto modelu nezanevřel na naftové motory. Je sice dnes módním tvrdit, že diesel může za všechny hříchy světa. Občas ale i do světa příběhů a emocí proniknou informace o studiích, zjišťujících pro některé „pokrokáře“ velmi iritující informaci, že za dnešního stavu výroby a distribuce elektrické energie je starý dobrý nafťák čistší dopravní prostředek, než elektromobil. Zájemce o model 3008 si tak dnes může vybírat z nabídky od 1,2 litrového benzínu s výkonem 96 kW, nebo 1,5 litrový diesel se stejným výkonem a 1,6 litr benzín se 133 kW. Provedení GT LINE nabízí navíc naftový dvoulitr o výkonu 130 kW.

Testovaný GT LINE disponoval motorem BlueHDi 180 a automatickou převodovkou EAT8. Naftový dvoulitr dokáže auto rozjet na 100 km za celých 9 vteřin, což na první pohled není žádný zázrak. Většina řidičů ale s takovýmto autem bude jezdit spíše po rozbitých ulicích a okreskách než po závodním okruhu, takže nabízená dynamika je naprosto uspokojivá. Pro běžného smrtelníka je spíše důležité , že dokáže pohotově zrychlit a provést předjížděcí manévr za bezpečnou dobu a do interiéru se ani ve vypjatých situacích nepřenáší od agregátu velký hluk.

U nižších verzí Active a Allure si můžete vybrat mezi mechanickou šestistupňovou převodovkou a osmistupňovým automatem. Nejvyšší řada GT line se nabízí pouze s automatem.

Jízdní vlastnosti

Podvozky francouzských vozů, Peugeot nevyjímaje, jsou synonymem pohodlnosti a komfortu. Model 3008 to jen potvrzuje. My jsme měli obuty 18 palcové disky, gumy měly obvyklý profil a huštění pro běžný provoz. Je otázkou, zda stejný pocit bychom měli při volbě nízkoprofilových 19 palcových kol. Nerovnosti, kterými české silnice překypují, zvládá s přehledem. I nadužívané zpomalovací pásy umožňuje přejet rychlostí vyšší, než je u jiných značek, bez překousnutí jazyka.

V zatáčkách se přes pohodlné a měkké pérování moc nenaklání, jen je zřetelná nedotáčivost, takže při rychlejším projetí oblouku musíte volant držet pevně a citlivě přitahovat.

Automat si s motorem rozumí vcelku bez problémů. Prakticky ve všech jízdních situacích není potřeba do jeho práce zasahovat. Mladí a neklidní mohou přepnout do režimu Sport, při kterém se jim dynamicky přebarví přístrojová deska a převodovka změní své chování. Dovolí točit jednotlivé stupně na více otáček a využít na maximum točivý moment motoru již od nižších rychlostí. Pokud máte přebytek endorfinů, které potřebujete vyplavit a nevystačíte si ani s režimem Sport, můžete se chopit pádel pod volantem a pokusit se vnutit motoru svou vůli napřímo. Sice vám i potom do toho automat trochu mluví, když se vám ale v zatáčce při potřebě podřadit podaří dosáhnout na pádlo řazení, které je v tu chvíli úplně jinde, než by mělo být, nechá si říct. Dočkáte se velmi rychlé odezvy bez znatelného prokluzu, i když při podřazení v klesání budete muset leckdy podřadit o více než jeden stupeň a hlídat, aby se motor moc nepřetáčel.

Stává se ale, že ani to nestačí a pak je potřeba si prostě přibrzdit. Brzdy jsou dost citlivé, s dobrým výkonem. Jejich dávkování je dobré si vyzkoušet, po zácviku se na ně můžete plně spolehnout. Pokud sjíždíte opravdu prudký kopec, což se stává ovšem většinou v terénu, do kterého se moc nedostanete, je k dispozici na voliči před řadicí pákou asistent pro sjíždění prudkých svahů, který po aktivaci sám koordinuje zařazený převodový stupeň a brzdy, takže řidič i ostatní cestující mohou jen ve větším nebo menším klidu sedět a poulit oči z kupce dolů.

Pokud jde o spotřebu, tabulky pro tuto motorizaci uvádí hodnoty kombinované spotřeby 4,9 litru, ve městě 5,3 l. Jako obvykle jsme se na tyto hodnoty nedostali. Při zhruba shodném počtu kilometrů, najetých ve městě, mimo město a na dálnici, při většinou ekonomickém stylu jízdy, jsme se dostali na hodnotu 6,2 litru. Je to víc, než říkají tabulky, na druhou stranu zase méně, než spoustu srovnatelných vozů jiných značek.

Závěr

Peugeot 3008 je výbornou volbou pro rodinu, která žije aktivním životem, ráda cestuje a potřebuje k tomu dost prostoru. Vůz nabízí vše, co je dnes na trhu obvyklé a přidává tomu francouzský šarm, pohodlí, i trochu svéhlavosti. Poskytuje také dostatečnou bezpečnost jak aktivní, tak pasivní, ostatně v nárazových testech EuroNCAP získal všech 5 hvězdiček.

A za kolik si jej můžete pořídit? Základní model, s nejmenším motorem, je nabízen za akční cenu 535.000 Kč. Dál už záleží jen na vás, nakolik si popustíte uzdu přání. Pokud si dopřejete nejvyšší řadu a přidáte takové „drobnosti“, jako vyhřívaná masážní sedadla za 37.000 Kč, nebo bezdotykové otevírání kufru za 24.000 Kč, dostanete se i pár desítek tisíc nad milion korun.

Technické údaje

Pohonné ústrojí:
Palivo nafta
Zdvihový objem 1 598
Max. výkon v kW 130
Max. točivý moment v Nm 400
Typ pohonu Přední kola
Převodovka 8 st. automatická EAT8
Jízdní výkony:
Zrychlení z 0 na 100 km/h 9 s
Maximální rychlost 215 km/h
Spotřeba paliva l/100 km:
Město 5,3
Mimo město 4,7
Kombinovaná 4,9
Rozměry:
Délka 4 447 mm
Výška 1 624 mm
Šířka (se zrcátky) 1 841 / 2 098 mm
Hmotnost 1 475 kg
Zavazadlový prostor:
Základní objem 520 l
Se sklopenými sedadly 1 482 l

Galerie

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

*

code