Hyundai i20 TGDi – příjemná svěží stylovka pro začátečníky

Vybrat dokonalé auto pro začátečníka, čerstvého absolventa autoškoly nebo třeba jen člověka, který dlouho za volantem neseděl, je často nadlidský úkol. Na silná, větší a dražší auta si většinou tito řidiči netroufnou, a už jen obava z možné nehody a poškození vozu jej dovede kolikrát vystresovat víc než samotná jízda. Přesně pro tyto případy, pro začátečníky nebo řidiče, kteří potřebují získat za volantem jistotu a nejprve vystoupat na pomyslnou Sněžku, než se pustí do zdolávání Mount Everesu, zdá se, má Hyundai dokonalého kandidáta. Tím je svěží stylový vůz Hyundai i20, který v letošním roce prodělal zdařilý facelift a vyladil detaily tak, že by se za něj nemusel stydět ani řidič mazák! A co na novou i20 říkáme my, jak jede a jede vůbec?

Exteriér

Hyundai i20 na první pohled příjemně překvapí. I když očekáváte malé slabé auto, jeho design a zpracování vás může jen nadchnout. Exteriér vůbec nepůsobí špatně, nemáte z něj pocit chatrnosti a ani si nemusíte dávat pozor, jak velkou silou zavíráte dveře a zda jste je náhodou nezabouchli až moc, což je bohužel u jiných značek na programu dne. i20 tak rozhodně nepůsobí ledabylým dojmem, naopak vizuálně působí kompaktně, propracovaně do všech detailů a díky modernizovaným světlometům, litým kolům a zadnímu zatmavěnému sklu s přechodem až k zadním dveřím, dokonce evokuje až sportovní styl.

Vozu dominují výrazné světlomety s LED svícením, 16palcová litá kola a příjemná je i přední maska nebo designově skvěle zapasovaná mlhová světla. Lahůdkou je již zmíněná zadní část vozu, kdy se designerům maximálně povedlo propojit tmavé zadní sklo s jeho boční příčkou v černé barvě, přecházející až k zadním dveřím a jejich sklu. Nová i20 tak začátečníky jednoznačně nadchne a bez emocí nezůstanou ani ti, kteří využívají auto většinou jen pro městské popojíždění nebo občasné víkendové cesty na chatu či za rodinou.

Interiér

Interiér i20 by se dal charakterizovat jako taková „hyundaí“ klasika. Nic v něm nechybí ani nepřebývá a pokud jste už někdy řídili jiný vůz značky budete si vším hned jisti. Zde je třeba ocenit, že automobilka se nesnaží inovovat za všech okolností a stará známá ovládací tlačítka nechává na svých místech, že po přesednutí nemusíte tápat.

Zcela logické a intuitivní je i ovládání rádia, navigace a celého multimediálního displeje. Navigace je přesná a jasná, lze jí rychle nastavit a i člověk, který sedí v autě s navigací prvně, rozhodně nemusí nastavení dohledávat v manuálu. Ideálním doplňkem, který zejména méně zkušení řidiči maximálně ocení, je zadní parkovací kamera, která funguje spolehlivě a dostatečnou světelnost a přehled za vozem dává i v noci. Stejně tak snadno se ovládá i klimatizace, včetně nastavení teploty, či jejího korigování během jízdy samotné.

Vůz je samozřejmě možné propojit s mobilním telefonem, a dokonce jej i bezdrátově nabíjet.

Přehledný a pochopitelný je také displej palubního počítače, který udává informace o aktuální rychlosti, průměrné a okamžité spotřebě a dojezdu.

Interiér vozu pak doplňuje střední část okolo automatické převodovky, která do něj vhodně a vkusně zapadá a nijak jej neruší. Zároveň disponuje i klasickou ruční brzdou, což opět bude pro méně zkušené jezdce zárukou a dodáním pocitu bezpečí, že se nemusí spoléhat jen na elektroniku a že jim takzvaně v autě nic nechybí.

Látkové sedačky v šedo-černé barvené kombinaci jsou už takovým standardem, který neurazí ani nenadchne. Za zmínku stojí i odkládací prostor mezi sedačkami, který je možné snadno přiklopit a odklopit a skrýt tak doklady, drobné občerstvení, ale třeba i reflexní vesty.

Na takto relativně malé auto je třeba ocenit i zavazadlový prostor kufru. Ten disponuje objemem 326 litrů, což skvěle vystačí například pro zavazadla 3členné rodiny na týdenní dovolenou. Prostor lze také zvětšit sklopením zadních sedaček a dosáhnout tak skvělých 1024 litrů.

Za příjemné vychytávky interiéru lze považovat, ale i nastavitelný volant, dokonce ve čtyřech směrech, sedačky, které lze nastavit i výškově a potěší i přihrádka na brýle ukrytá ve stropu vozu.

Zejména začátečníkům přijde vhod i statování pomocí tlačítka, jedním krátkým stiskem, kdy si budou připadat stylově a moderně a zároveň jim odpadne starost s klasickým klíčkem a statováním přes několik poloh.

Motor a převodovka

Testovaný model disponuje 7stupňovou automatickou převodovkou a benzínovým motorem TGDi 120 s výkonem 88 kW. Motor běží klidně a tiše, a i když je jedná o poměrně malé auto nižší třídy, nedá se říct, že by takzvaně nejelo. Naopak, auto má dostačující zrychlení a jede příjemně plynule, bez neustále sešláplého plynu k zemi.

Možná jen občas člověk zaregistruje mírné trhnutí způsobené tím, jak si vůz sám řadí, ale to zřejmě začátečníci, kteří pravděpodobně budou nejširší skupinou majitelů, vůbec nepoznají. Trochu větší svižnost při rozjezdu by také neuškodilo, ale s ohledem na kategorii vozu je třeba brát tuto skutečnost jako vlastnost, a ne jako nedostatek.

Potěšující je i spotřeba, která se při kombinované jízdě pohybovala okolo 5 – 6 litrů na 100 km, čímž potvrzuje svoji úspornost.

Jízdní vlastnosti

Nové i20 jede příjemně a svižně, ovládání je snadné, lehké, ale zároveň není třeba se obávat chatrnosti vozu.

Zrychlení má vůz dostačující, dojezdy do křižovatek příjemné a měkké a auto je skvěle poddajné a odpustí i drobné chyby. Brzdy jsou spolehlivé a už při jemném sešlápnutí začne vůz zpomalovat, takže není třeba čekat dlouho na jejich reakci a prošlapávat je až do podlahy. Řidičům tak při běžné jízdě nepřipraví žádné horké chvilky.

Vůz sedí i skvěle v zatáčkách, a dokonce je možné si troufnout i na jejich trochu razantnější projetí. Při výjezdu neplave a na silnici skvěle sedí. Je třeba ocenit i podvozek, který citlivě tlumí nerovnosti povrchu a nepřenáší je k posádce.

O bezpečí se dále stará celá řada asistentů. Mezi nejzajímavější pro aktuální cílovou skupinu bude patřit kontrola mrtvého úhlu, jízda v pruzích, zadní parkovací kamera nebo monitorování provozu před autem a případné krizové brzdění.

Závěr

Hyundai i20 je ideálním kandidátem na první vůz mladého člověka, který právě vyšel z autoškoly a rozhlíží se, co by si pořídil. Za nás určitě můžeme tento model doporučit. Disponuje celou řadou asistentů a přátelských moderních systémů, které jen usnadní řízení, není zrádné a snadno se na něj zvyká. Vhodný je ale i pro ty, kteří dlouho neřídili a potřebují se znovu vrátit do provozu či pro osoby, které nacestují jen minimální vzdálenosti, přejíždí jen po městě nebo občas vyrazí o víkendu mimo město. Vhod přijde i automatická převodovka, kdy řidiči odpadá starost s řazením a může se opravdu soustředit jen na samotný provoz a řešení dopravních situací. Přesně pro tyto řidiče je i20 vozem přímo na míru, ze kterého budou nadšení, zbaví se v něm strachu a budou na něj moci být hrdi, protože se pro ně může stát praktickou stylovkou, kterou si budou hýčkat.

Vůz lze pořídit v základní výbavě již od 284 990 Kč, testovaný model disponoval výbavou Style s cenou 434 990 Kč.

 

Zdroj foto: Hyundai

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

*

code