První systém airbagů pro vícenásobné kolize je od Hyundai

Při nárazu na překážku, při kterém jsou aktivovány airbagy, dochází i k několika po sobě jdoucím „šťouchancům“. Ty jsou způsobeny např. rotací vozidla, nebo nárazy do dalších překážek při odražení po prvním nárazu. Ze statistik je zřejmé, že k něčemu takovému dochází u zhruba 30% všech případů. Běžné airbagy „vyletí“ při prvním nárazu a při dalších již není posádka vozu chráněna.

Budoucí vozidla Hyundai a Kia obdrží nejmodernější technologie airbagů, které zvýší bezpečnost řidičů a cestujících minimalizací rizika poranění při nehodách s vícenásobnými kolizemi.

 

První systém svého druhu na světě významně zvyšuje účinnost ochrany airbagy při nehodách s vícenásobnými kolizemi. Při těchto nehodách následují po prvním nárazu sekundární kolize s dalšími objekty, jako jsou stromy, elektrické sloupy nebo ostatní vozidla. Podle tohoto scénáře probíhají tři nehody z deseti.
V současnosti používané systémy airbagů nenabízejí sekundární ochranu, pokud není první náraz dostatečně intenzivní pro jejich aktivaci. Systém airbagů pro vícenásobné kolize umožňuje účinnou aktivaci airbagů po sekundárním nárazu na základě přesného zjištění stavu vozidla a cestujících.

Nová technologie Hyundai detekuje polohu cestujících v interiéru po první kolizi. Jsou-li cestující uvedeni nárazem do neobvyklé polohy, účinnost současné bezpečnostní technologie může být omezena. Systém airbagů pro vícenásobné kolize je koncipován pro ještě rychlejší naplnění, pokud by bezpečnostní systémy v první fázi nebyly efektivní. Díky tomu poskytuje vyšší úroveň bezpečnosti v situaci, kdy jsou řidič a cestující nejzranitelnější. Změnou nastavení intenzity kolize, nezbytné k aktivaci airbagů, reaguje systém airbagů při sekundárním nárazu rychleji, čímž zvýší bezpečnost cestujících ve vozidle, jež se stalo účastníkem nehody s vícenásobnými kolizemi.

Podle statistických údajů o nehodovosti NASS-CDS (National Automotive Sampling System Crashworthiness Data System), specializovaného úřadu vládní agentury pro bezpečnost silničního provozu NHTSA (National Highway Traffic Safety Administration) v USA, zahrnovalo 30 procent z 56 000 dopravních nehod v letech 2000 až 2012 v severoamerickém regionu vícenásobné kolize*.

Nejčastější druh nehod s vícenásobnými kolizemi zahrnoval vozidla, která přejela středovou čáru (30,8 procenta). Podle četnosti výskytu následují kolize způsobené náhlým zastavením na dálničních mýtných bránách (13,5 procenta), kolize s prostředním dělicím pásem na dálnicích (8,0 procenta), boční kolize a kolize se stromy a elektrickými sloupy (4,0 procenta).
Společnost Hyundai Motor Group důkladně analyzovala průběh vícenásobných kolizí, aby vylepšila ochranu poskytovanou airbagy a preciznost jejich aktivace v sekundárních kolizích.
Hyundai Motor Group v budoucnosti zařadí tento systém do výbavy nových vozidel Hyundai a Kia.

 

*Zdroj: NASS (National Automotive Sampling System)/CDS (Crashworthiness Data System). NASS (National Automotive Sampling System) a CDS (Crashworthiness Data System) tvoří celostátní program sběru dat o nehodách, financovaný americkým ministerstvem dopravy. Program je provozován národním centrem pro statistiku a analýzu NCSA (National Center for Statistics and Analysis) americké vládní agentury pro bezpečnost silničního provozu NHTSA (National Highway Traffic Safety Administration).

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

*

code