Čirá radost s Hyundai i30N Fastback na okruhu v Sosnové

Značka Hyundai nás v poslední době zásobuje samými dobrými zprávami. Na akci, pořádané na okruhu v Sosnové, nedaleko České Lípy, představila několik novinek. Po letech to vypadá, že díky novému managementu se zlepší interní vztahy v distribuční síti značky. Nový prezident Hyundai Motor Czech, Yongjin Alex Kim, opakovaně konstatoval, že snahou značky bude ukončit spory s dealery  a nepokračovat v kontroverzní reklamě, vymezující se proti „sousedovi z Boleslavi“. Stejně tak je historií iritující „Hjondé“ a v televizních reklamách nebo spotech v rádiu uslyšíme opět pěkné české „Hjundaj“. Ale hlavně a to podtrženě, Hyundai přichází na trh s modely, které poskytují jejich řidiči neskutečně velké potěšení z jízdy.

Značka dnes staví své modelové řady do pomyslné pyramidy, na jejíž základně jsou běžné sériové modely, na vrcholu pak soutěžní speciály. Mezi nimi jsou, bráno odspodu, modely řady N-line, nad nimi modely řady N a těsně pod soutěžáky je něco, co si značka schovává jako překvapení pro budoucnost.

U řady N výrobce uvádí, že „základem N je spojení mezi Namyangem a Nürburgringem. Namyang je srdcem výzkumného a vývojového centra Hyundai a rodištěm všech modelů Hyundai. Nürburgring ležící v německé vrchovině Eifel je nejnáročnější závodní dráhou na světě – tady se modely N do hloubky testují. Obě místa hrají zásadní roli ve vývoji a zdokonalování budoucích modelů N„. My můžeme dodat, že pro nás třetím N jsou Nošovice, kde se vůz vyrábí.

Prvním zástupcem řady N, která je na trh uváděna jako vozy s vysokým výkonem pro závodní dráhu i silnici, byl loni na podzim představený model i30N a nyní jej doplnil i30N Fastback, který jsme měli možnost v Sosnové vyzkoušet.

Ve statické ukázce byl k dispozici i model Tucson jako zástupce další řady N-line, která je na pomyslné pyramidě umístěna mezi vozy řady N a běžnými sériovými vozy. Toto provedení přebírá od řady N některé designové prvky včetně úprav na podvozku, s běžnými vozy mají ale, na rozdíl od řady N, společné pohonné jednotky.

Model i30 Fastback nám již rukami ve verzi s litrovým motorem prošel v redakčním testu před rokem.  Oproti sérii prodělal i30N Fastback několik úprav, díky kterým je karoserie ještě o něco tužší. Dodatečných 29 bodových svarů, tužších nosníků a uchycení tlumičů, nebo dodatečných výztuh prahů si asi nevšimnete, demontovatelná výztuha mezi zadními tlumiči kol, umístěná v kufru ale neujde pozornosti nikoho. Díky těmto zásahům se těžiště vozu posunulo o něco víc dozadu a poměr hmotnosti mezi přední a zadní nápravou s hodnotami 59,7% vpředu a 40,3% vzadu se na pár desetinek přiblížil ideálu. Pod kapotou je pak  benzinový čtyřválec 2.0 T.GDI s turbem a výkonem až 250 koní v základní verzi, nebo 275 koní u vrcholné verze Performance. Vývoj probíhal ve spolupráci vývojového střediska s výrobním závodem v Nošovicích a předprodukční testování na okruhu v Nürburgringu i v běžném provozu na našich silnicích.

 

Na okruhu

Okruh v Sosnové jsem zatím znal pouze z tribuny jako divák, ve Fastbacku jsem měl možnost jej několikrát obkroužit jak na sedačce spolujezdce, tak za volantem. A mohu říct, že oba zážitky jsou neopakovatelné.

Člověk by nevěřil, co vše je možné za volantem v podstatě sériového vozu zažít. Hyundai i30N Fastback, stejně jako „krátký“ model i30N, nabízí na výběr několik jízdních režimů. Na výběr jsou běžný, ekonomický a sportovní, volitelné levým tlačítkem na volantu.

Opravdové věci se ale začínají dít po stisknutí tlačítka N, příznačně označeného šachovnicovou vlajkou, vpravo na volantu. Po nastartování se ozve tlumené brumlání motoru, které se po přidání plynu změní na zvučný ryk. A není to jen imitace, kterou si dopřávají mnozí u svých sériových aut pomocí komínové roury místo výfuku. Přestože už není zvukový projev tak intenzivní jak je u modelu i30N, což je dáno filtrem pevných částic, který působí ve výfukovém potrubí jako další tlumič, i tak stojí výsledek za to.

Tento model má, přestože je určen k běžnému provozu po českých silnicích, naprosto skvělé jízdní vlastnosti i na okruhu. Zde jsem se s ním vůbec nepáral, pod plynem jej vrhal do zatáček a za pískání skvělých pneumatik pomoci ostrých brzd se snažil najít ideální stopu pro jejich nejrychlejší průjezd. Blikání oranžových a červených kontrolek nad otáčkoměrem při vytočení motoru k 6000 otáčkám, doprovázené výstřely do výfuku při podřazování, jsou rajskou hudbou pro uši každého pravověrného řidiče. A řítit se pod plným plynem proti stěně, kterou končí rovinka se startem a cílem a zažít pocit, kdy se po prudkém zpomalení jako po kolejích prosmýknete díky skvělému podvozku a téměř samolepicím pneumatikám do další rovinky, je něco úžasného. Ostré brzdy dovolují brzdit na poslední chvíli a ani ve vrcholu zatáčky při přechodu mezi brzděním a přidáním plynu se auto nezakymácí ani nepošle zadek do smyku. To jsou situace, které běžný řidič nemá na silnici šanci zažít a pokud respektuje stav vozovky, nemůže se tak prakticky dostat do situace, kde by vůz nestačil jeho schopnostem.

 

Pro nabuzení adrenalinu jsme dostali před vlastní jízdou možnost podívat se, jak si na okruhu povede profesionální závodník s upraveným modelem i20Pro nabuzení adrenalinu jsme dostali před vlastní jízdou možnost podívat se, jak si na okruhu povede profesionální závodník s upraveným modelem i20

 

A kolik za možnost užívat si čiré radosti zájemce zaplatí?

I30N Fastback stojí v základu s benzínovým čtyřválcem 2,0 T-GDI s výkonem 184 kW (250 koní) 779 900 Kč.

Verze Performance disponuje motorem laděným na výkon 202 kW (275 k), aktivním diferenciálem, výztuhou v zavazadlovém prostoru, většími 19″ koly s pneumatikami Pirelli P-Zero, výkonnějšími brzdami a elektromagneticky ovládanou klapku ve výfuku. To vše za příplatek 20 000 Kč rozhodně stojí za to.

 

Galerie:

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

*

code