Ford Fiesta 1.0 – městský drobek, který překvapí i mimo město

Fiesta patří mezi jednu z nejznámějších modelových řad automobilky Ford, takže ji zřejmě netřeba více představovat. Příjemné městské auto nižší třídy určené spíše začátečníkům, ženám nebo obecně řečeno řidičům, kteří každodenně absolvují běžné popojíždění po městu či trasy kratších vzdáleností. Očekávání tedy bylo jasné. Nová generace Fordu Fiesta, navíc v limitované edici Red and Black však v řadě případů překvapí. Nutno říci, že pozitivně. Pojďme si tedy novou Fiestu 1.0 EcoBoost představit blíže.

Exteriér

Vůz menších rozměrů, ale převedším příjemného aerodynamického tvaru zaujme na první pohled nejen výraznou sytě červenou barvou, ale i takzvanými rychlými pruhy v matné černé barvě. Styl, který vozu sluší a zároveň umocňuje i jeho design je dotažen do nejmenších detailů a vše hraje stylově červeno-černou kombinací. Do stejného stylu jsou laděna například i boční zrcátka nebo litá kola.

Samozřejmostí jsou pak světlomety s led svícením, které zároveň svým designem skvěle zapadají do celkové koncepce automobilu. Nádech závodního stroje ještě podtrhuje propracovaný tvar spodní části předních dveří, který přechází až k zadní dveřím i elegantně zaoblená střecha, a především její zadní lišta. Novinka má tak velkou šanci bodovat i u mladých řidičů, kteří hledají atraktivní, akční a stylové auto.

Interiér

Interiér vozu lze obecně označit za příjemnou klasiku, která neurazí ani vyloženě neoslní. Vše je na svém místě, veškerá tlačítka a ovládací prvky jsou rozmístěny smysluplně, je možné se v nich prakticky ihned orientovat, a to i v případě, že nejste na koncepci přístrojové desky Fordu zvyklí.

Automatická klimatizace, multifunkční displej s rádiem a možnost propojení s mobilním telefonem, připojení telefonu přes USB, 12V zásuvka, multifunkční volant s možností přijímání a odmítání hovorů, ovládání rádia, adaptivním tempomatem a listováním v palubním počítači lze považovat za klasickou výbavu dnešních aut, která pochopitelně nemůže chybět ani v nové Fiestě. K tomu všemu startování za pomoci tlačítka, asistent pro jízdu v pruzích nebo hlídání mrtvého úhlu či automatické svícení jsou technologie, kterými vůz rovněž disponuje.

Jako průměrný lze hodnotit kufr auta. Je spíše menších rozměrů, ve většině případů však bude pro řidiče dostačující. Bez problémů pojme i velký cestovní kufr na dovolenou a minimálně 3 další menší zavazadla, s lyžařskou výbavou by to už bylo problematičtější. Každopádně velmi slušného prostoru lze dosáhnout snadným sklopením zadních sedaček.

Co však musíme ocenit více než klasické provedení přístrojové desky a interiéru vozu je jeho designové propracování, které se skutečně designerům Fordu povedlo na jedničku. Vše dokonale laděno do černého stylu a červenými detaily, které interiér umocňují a dodávají mu ten pravý styl i nádech vkusu a energie. Nalezneme v něm tak jemné červené prošití koženého volantu, sedaček i kůže u řadicí páky či na ruční brzdě. Červená dále ozvláštňuje spodní část mřížky ventilátorů i boční linii u úložného prostoru dveří.  Za zmínku stojí i čalounění sedaček, které je laděno do černé barvy, opět s červeným prošitím a přerušovanými červenými pruhy uprostřed sedaček.

Škoda jen, že v základní výbavě, ve které byl testovaný model, nemá řidič šanci získat i integrovanou navigaci nebo zadní parkovací kameru. Výrobce zřejmě vychází z faktu, že u vozu těchto rozměrů není natolik nepostradatelná, což je na jednu stranu pochopitelně pravda, na stranu druhou, s ohledem na to, že Fiesta má velkou šanci zaujmout začátečníky, by minimálně jim parkování ve městě značně usnadnila.

Motor a převodovka

Testovaný model disponuje 6stupňovou manuální převodovkou a benzínovým motorem 1.0 EcoBoost a výkonem 140 kW. Motor běží naprosto pravidelně, klidně a tiše. Řazení funguje rovněž bez problémů, je lehké, měkké, a tak by ani začátečníkům nebo méně zkušeným řidičům nemělo dělat problém a nehrozí ani špatné zařazení nebo nepodařené vyřazení.

Pochválit je třeba i řazení zpátečky, která skutečně drží a vůz tak netrpí syndromem svých starších předchůdců, kteří často bojovali s problémem, že zpátečka vypadávala.

Relativně slušná je u tak malého vozu i spotřeba, která se při kombinované jízdě pohybovala okolo 6 litrů na 100 km. Vůz tak potvrzuje svoji úspornost a cílení na daný segment zákazníků, pro které je mnohdy právě spotřeba jedním z nejvíce rozhodujících faktorů pro nebo proti koupi.

Jízdní vlastnosti

Samotné jízdní vlastnosti jsou zřejmě tím nejvíce potěšujícím, co nová Fiesta nabídne. I když by člověk očekával s ohledem na objem a výkon spíše klidnější, rozvážnější styl a žádné velké akce, Fiesta v řadě případů přesvědčí o opaku.

Majitelé se tak mohou těšit na pořádně živé auto, které nebudou muset držet pod krkem, rozjíždí se prakticky samo, téměř bez sešlápnutí plynu, křižovatku dokáže opustit rychle a obrovskou radost, a zejména překvapení poskytne i na dálnicích. Žádný pomalý plazivý červený brouk, ale skutečně vůz hodný svým rychlým pruhům na kapotě. Na dálnicích může směle konkurovat i vozům vyšší třídy, skvěle jde to otáček, zrychlení je maximálně pozitivně překvapující, kdy bez jakéhokoli boje a tlačení na pilu jste hned na 180 km/h a ani se nenadějete.

Příjemné a účinné jsou i brzdy, které lze charakterizovat jako takový zlatý střed. Nejsou extrémně citlivé, takže při nevychytaném dávkování hned neletíte na přední sklo, ani na druhou stranu je nemusíte prosit, aby už začaly reagovat.

Vůz skvěle drží v začátkách, na silnici neplave a nerozhodí ho ani nerovnosti našich českých cest. Jestli jsme něco od nové Fiesty nečekali, tak to byly přesně takového jízdní vlastnosti. Za nás rozhodně jednoznačně palec nahoru.

Závěr

Ford Fiesta se skutečně povedl. Vhodný bude pro začátečníky, méně zkušené řidiče, ženy nebo pro ty, kteří dlouho neřídili a potřebují si své řidičské schopnosti znovu oživit a získat další zkušenosti. Vůz je jednoznačně nezákeřný, odpustí i drobné chyby, příjemně se s ním jede, ale hlavně manipuluje, ať už v rámci parkování, couvání nebo otáčení.

Dobrou volbou může být i pro mladé průměrně zkušené řidiče, kteří hledají příjemnou stylovku za přiměřený peníz, za kterou se nebudou moci před kamarády stydět. Stejně tak může být vhodným kandidátem na prvním vlastní auto po absolvování autoškoly.

Vůz lze pořídit v základní výbavě již od 299 990 Kč.

Galerie:

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

*

code