1000 mil československých startuje již tento čtvrtek
Ve čtvrtek 12. června v Opletalově ulici před budovou Autoklubu ČR ráno mezi 6.00 a 8.00 hodinou se uskuteční start dalšího ročníku vzpomínkové jízdy historických automobilů 1000 mil československých. Akci pořádá Spolek přátel 1000 mil československých v součinnosti s Veteran Car Clubem Praha, Veteran Klubem Bratislava, Autoklubem České republiky a Národním technickým muzeem.
Soutěž obnovuje tradici stejnojmenného dálkového závodu mezi Prahou a Bratislavou 1000 mil československých, který byl pořádán Autoklubem Republiky československé ve 30. letech 20. století. Ročník 2025 se koná u příležitosti 130. výročí automobilky Škoda.
Start
Soutěž sice startuje ve čtvrtek ráno, ale již středeční odpoledne se Opletalova ulice promění v závodní depo, které stojí za návštěvu. Po 13.00 hodině budou přijíždět první soutěžní automobily k technické přejímce. Pro diváky bude připraven bohatý doprovodný program, živá dobová hudba, dobová módní přehlídka, stánky ŠKODA i Autoklubu ČR a další.
Nebudou chybět rozhovory moderátora Radka Mazala z TV Nova s účastníky soutěže. Pro děti i dospělé budou připraveny soutěže s tématikou motorismu a pravidel silničního provozu hrou.
Na své si přijdou i ženy. Jedinečnou podívanou – přehlídku „Móda s vůní benzínu (1885–1939)“ pro návštěvníky Opletalovy ulice na středu odpoledne připravuje Salon první republiky. „Přehlídka je zaměřená na vývoj motoristické módy od doby, kdy Karl Benz sestrojil svoji legendární tříkolku, až po dobu v předvečer druhé světové války. Soutěže a závody propagovaly motorismus a staly se součástí společenského kalendáře. Navštěvovala je nejen široká veřejnost, ale také významné osobnosti Na přehlídce prezentujeme nejen originály z naší soukromé sbírky, ale také modely zhotovené přesně podle dobových střihů a módních katalogů,“ uvádí Sylvie Zouharová Dyková.
Středeční program před Autoklubem ČR bude trvat do 17.00 hodin.
„Do soutěže letos vyjede rekordních 130 posádek, podle pravidel musí být startující automobily vyrobené do modelového roku 1939. Na startu nebudou ani letos chybět originály, které jely 1000 mil československých ve třicátých letech minulého století. Premiérově se představí například Praga Piccolo, která startovala v roce 1934. V jubilejním roce jsme zařadili také samostatnou kategorii automobilky Škoda,“ uvedl Jiří Patočka, ředitel závodu. Očekává se také návštěva prezidenta České republiky Petra Pavla, který i letos poskytl soutěži 1000 mil československých záštitu.
V průběhu vzpomínkové jízdy je premiérově zařazena také zvláštní zkouška na Automodromu Brno. Pouť historických automobilů republikou mohou zájemci sledovat, časy průjezdu prvního vozidla přinášíme v seznamu níže. Také letos se očekává na řadě míst velký divácký zájem. Jeden z partnerů, Citypark Jihlava, připravuje v souvislosti s průjezdem 1000 mil československých celodenní program. Pivovar Konrád, další partner, představí speciální edici pěnivého moku.
Cíl
Soutěž 1000 mil československých 2025 vyvrcholí v sobotu 14. června mezi 17.00 a 19.00 hodinou před budovou Národního technického muzea, kde vozy projedou cílovou rovinkou.
„Rád bych pozval veřejnost na sobotu 14. června k Národnímu technickému muzeu, kde vyvrcholí velkolepá motoristická soutěž 1000 mil československých. Do 16 hodin budou otevřeny expozice muzea a v Dopravní hale si můžete prohlédnout mnoho cenných historických vozů včetně sportovního automobilu Jawa 750, který byl v roce 1935 postaven právě pro závod 1000 mil československých. Letošní vzpomínkové jízdy se zúčastní tři vozy ze sbírky NTM – Jawa Minor z 1939 s dámskou posádkou vyjede pod startovním číslem 1, další kolegové pojedou ve vozech Aero 50 HP z 1938 a Aero 662 z roku 1931, “ doplňuje generální ředitel Národního technického muzea Karel Ksandr.
Doprovodný program je připraven i na sobotu. Národní technické muzeum připravilo pro rodiny s dětmi další ročník soutěže na šlapacích autíčkách „Rallye NTM“. Malí účastníci ve věku 3 až 7 let se mohou na autíčkách z dílny Czech Pedal Cars od 15.00 do 17.00 hodin v Letenských sadech naproti muzeu zúčastnit soutěže v jízdách pravidelnosti. Na všechny malé účastníky čeká odměna a na vítěze sportovní trofej. Letenský kolotoč bude otevřen do 17.00 hodin.
Historie a současnost závodu 1000 mil československých
Soutěž obnovuje tradici závodu 1000 mil československých, který byl pod záštitou prezidenta Tomáše G. Masaryka pořádán Autoklubem Republiky Československé v letech 1933, 1934 a 1935.
Šlo o rychlostní závod cestovních automobilů na tehdy nejdůležitější domácí silniční trase Praha–Kolín–Německý Brod–Jihlava–Velké Meziříčí–Brno–Břeclav–Bratislava s tím, že účastníci závodu jeli z Prahy
do Bratislavy a zpět do Prahy bez přerušení dvakrát. Celkem tedy téměř 1600 kilometrů ostré jízdy bez odpočinku. Slávu tohoto závodu oživil v roce 1970 Veteran Car Club Praha. Od roku 2015 jezdí historické automobily 1000 mil československých každoročně. Pořadatelem soutěže je dnes Spolek přátel 1000 mil československých společně se spoluorganizátory Autoklubem ČR, Veterán klubem Bratislava, Veteran Car Clubem Praha a Národním technickým muzeem. Hlavními partnery 1000 mil československých jsou ŠKODA AUTO a. s., EUROVIA CZ, a. s.
„Za nejslavnější ročník tohoto závodu je považován ročník 1934, kdy v něm byly nejméně jedním automobilem reprezentovány všechny domácí automobilky a někteří závodníci dosáhli rekordních, o rok později již nepřekonaných časů. Absolutně nejrychlejší byl tehdy Jindřich Knapp na voze Walter Standard S, který celý závod ujel průměrem téměř 104 kilometrů v hodině a v poslední čtvrtině závodu z Bratislavy do Prahy dokonce dosáhl průměru přes 108 km/h,“ říká Petr Kožíšek, kurátor automobilové dopravy NTM.
Zdroj: Autoklub České republiky, Národní technické muzeum, 1000milceskoslovenskych.cz