Automobilky se připravují na budoucnost. Své plány oznámila i KIA

Tlak ekologistů na plnění emisních limitů, které prakticky ignorují přírodní zákony a preferují některá řešení bez ohledu na jejich faktický dopad na přírodu, společnost, nebo i ekonomiku automobilového průmyslu, roste. Stále více se tak do budoucna jeví jako nereálá dosavadní praxe automobilek, postavená na růstu objemu výroby.

Tlak na elektromobilitu v situaci, kdy vůbec není vyřešena návazná infrastruktura, zajišťující výrobu a distribuci elektřiny, potřebné k pohonu aut, nehledě na zdroje potřebné k samotné výrobě baterií, nutně povede k významné redukci počtu vyráběných automobilů.

Pokud se situace nezmění, po roce 2030 nebude kvůli emisním limitům prakticky možné prodávat v EU jiná auta, než elektromobily. Výstavba potřebné infrastruktury je pak otázkou na desítky let, což ostatně vidíme při prostých opravách silnic. Dnes plánovaným 500 000 elektromobilům pak bude muset stačit 35 000 dobíjecích míst, pokud budou naplněny aktuální plány. V centrálním registru vozidel je ke konci roku 2020 evidováno více než 9,5 milionu automobilů všech typů a dá se očekávat, že počet aut se spalovacím motorem bude postupně přirozeně klesat.

Proto jsou výrobci, kteří plánují výrobu aut i po roce 2030 nuceni řešit, čím jiným se, kromě výroby aut zabývat tak, aby udrželi značku na trhu a uspokojili investory, požadující svůj výnos. Jedním z mála způsobů jak přežít, je rozšířit portfolio s výrobou souvisejících činností i o další, související také s používáním automobilů spotřebiteli.

Své plány do nejisté budoucnosti představila i KIA, značka známá jako výrobce automobilů 75 let. Kdysi stála u zrodu prvních korejských jízdních kol domácího původu a rovněž výroby motocyklů a dodávkových automobilů. Dnes je jednou z největších automobilek, prodávající po celém světě osobní vozidla milionům lidí. Nyní odhalila podrobnosti své strategie, která má umožnit překročit firmě hranice odvětví výroby vozidel s cílem vytvářet nová řešení mobility pro zákazníky.

Na znamení odpoutání se od tradičního obchodního modelu postaveného na výrobě oznámila Kia i změnu názvu společnosti. Odstranění výrazu ‚Motors‘ z původního názvu (dříve ‚Kia Motors Corporation‘) má symbolizovat, že Kia vstupuje do nových a nově vznikajících oblastí podnikání cestou navrhování nových produktů a služeb. V rámci své strategie chce značka získat vedoucí pozici v budoucím odvětví mobility s rozšířením aktivit do oblastí zahrnujících elektromobily, řešení a služby mobility, jednoúčelová vozidla a další.

Kia plánuje rozšířit výrobu elektromobilů s akumulátorovým pohonem (BEV) uvedením sedmi nových modelů do roku 2027. Tyto nové modely budou v kategoriích osobní automobily, SUV a MPV s uplatněním technologií, zajišťujících mj. dlouhý dojezd a vysokorychlostní nabíjení.

Kia souběžně vyvíjí řadu nových jednoúčelových vozidel (PBV) pro firemní zákazníky. Tato specializovaná vozidla budou postavena na přizpůsobitelné ‚skateboardové‘ architektuře pro zástavbu stavebnicových karoserií, navržených podle konkrétních potřeb mobility různých firemních a flotilových zákazníků. Jednoúčelová vozidla Kia díky partnerské spolupráci s firmami Canoo a Arrival budou moci nabídnout různé karoserie spojené s integrovanou modulární ‚skateboardovou‘ platformou, uzpůsobenou podle funkčních požadavků konkrétních zákazníků.

Očekává se, že na pozadí rychlého a stabilního růstu e-komerce a služeb sdílení automobilů se poptávka po jednoúčelových vozidlech do roku 2030 zpětinásobí. Na míru upravená jednoúčelová vozidla Kia budou naplňovat potřeby firemních a flotilových zákazníků. Může se jednat např. o vozidla pro služby sdílení automobilů, nízkopodlažní vozidla pro logistické firmy nebo dodávková vozidla.

Kia kromě toho posiluje spolupráci a partnerství s globálními poskytovateli řešení mobility s cílem diverzifikovat služby mobility ve strategických světových regionech. V roce 2018 investovala Kia do firmy Grab, největšího provozovatele služeb taxi na přivolání, rozvozu potravin a platebních řešení v jihovýchodní Asii; a v březnu 2019 pak do indické společnosti Ola, nabízející sdílení jízd, služby taxi na přivolání, taxislužby, rozvoz potravin a další služby mobility.

Kia kromě toho uvádí do života další služby mobility, jako např. joint-venture pro sdílení automobilů s významnou španělskou energetickou firmou Repsol, a to prostřednictvím její značky WiBLE. V rámci služby WiBLE (spuštěné v září 2018) se dnes provozuje 500 elektromobilů Kia Niro Plug-in Hybrid ve volně plynoucím režimu, kdy si uživatelé mohou vozidla volně pronajímat a vracet v rámci dané servisní oblasti. WiBLE je dnes jedním z nejúspěšnějších programů sdílené mobility v Evropě, do nějž se od spuštění zaregistrovalo již přes 130 tisíc členů. V září 2020 byla dále v různých regionech Itálie a Ruska spuštěna nová služba KiaMobility, která urychluje přerod společnosti v poskytovatele řešení mobility. V příštích letech se služba KiaMobility představí i na několika nových trzích.

V průběhu prvního čtvrtletí 2021 se představí první zástupce nové generace akumulátorových elektromobilů Kia, zhmotňující stále silnější zaměření značky Kia na elektrifikaci. Tento vyhrazený akumulátorový elektromobil, postavený na nové technologii E-GMP, přinese zajímavý design v duchu crossoverů, dojezd čistě na elektřinu přes 500 kilometrů a rychlonabíjení v čase pod 20 minut. Současně půjde o první globální model nesoucí nové logo Kia.

Prostřednictvím stále širší nabídky akumulátorových elektromobilů chce Kia do roku 2025 dosáhnout na světových trzích v kategorii BEV podílu 6,6 %, resp. do roku 2026 prodávat celosvětově na 500 tisíc akumulátorových elektromobilů ročně.

Zdroj: KIA MOTORS CZECH

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

*

code