Mitsubishi Outlander PHEV – prostorný a ekonomický elegán

Značka Mitsubishi se svými terénními vozy uvedla na trhu již před mnoha lety a získala za tuto dobu množství cen, včetně dvanácti titulů z Rallye Paříž Dakar. Model SUV Outlander není také žádným nováčkem. Ve výrobě je od roku 2001 a od roku 2003, kdy se začaly v Evropě první kusy prodávat, našlo svého majitele více než 1,5 milionu aut.  Od roku 2015 je v nabídce facelift třetí generace, průběžně vylepšovaný o nové prvky bezpečnosti a komfortu. My jsme měli k dispozici verzi s plug-in hybridním pohonem, která je dle dostupných údajů nejprodávanějším vozem tohoto provedení na světě. Kromě historie modelu v tomto případě známe dokonce i jeho budoucnost, výrobce již oznámil na rok 2021 novou generaci.

EXTERIÉR

Vzhled vozu je dán jeho poměrně dlouhou historií i snahou o co nejlepší využití prostoru, daného rozměry podvozku a účelem použití. Karoserie působila střídmým dojmem již od uvedení první generace na trh a nic se na tom nezměnilo ani v průběhu všech generačních obměn a faceliftů. Dnešní vzhled je tak možné shrnout jako decentní a střízlivý, s nádechem solidnosti a jisté sportovní dynamiky.

Dominantní částí je bezesporu příď s masivními chromovanými prvky. Ty rámují povedené LED světlomety, mlhová světla i rozměrnou masku chladiče. Celek a dynamický ráz povedené přídě podtrhuje spodní „karbonový“ spoiler. Boční partie jsou vyvážené, pocit robustnosti zde evokují vystouplé prahy a prolis nad klikami dveří. Příslušnost k elektrickému světu napovídají štítky s označením Plug-in hybrid EV na předních blatnících.

Zadní část obsahuje prvky charakteristické pro značku Mitsubishi, vystouplý práh s ochrannou lištou, usnadňující nakládání a zadní skupinová světla, vystupující u této generace hluboce do boku vozu a spojené mezi sebou chromovaným mostem. Celkový velmi vyvážený a elegantní ráz doplňuje spoiler nad zadním oknem a žraločí ploutev, skrývající antény.

INTERIÉR

Interiér testovaného vozu byl v černé barvě, strop, sloupky, sedačky v černé kůži, přístrojová deska v imitaci karbonového vlákna. Plasty na přístrojové desce nejsou z nejměkčích, ale působí solidním dojmem. Interiér lze bezesporu označit jako prostorný. To je umožněno základním tvarem karoserie, která využívá maximálně půdorys podvozku i možnosti, dané vyšší stavbou vozů typu SUV.

Model Outlander se prodává i v sedmimístné verzi. Verze s plug-in hybridním pohonem ovšem prostor pro třetí řadu sedadel obětovala bateriím pohonu a je tak možné jej mít pouze ve verzi pětimístné. Trpět nedostatkem místa na zbylých pěti místech rozhodně nebudete. Prostoru je všude dostatek jak pro cestující na předních, tak na zadních sedadlech, bez  omezování do šířky nebo do výšky.

Sedačky jsou sice pohodlné, ale bez výrazného bočního vedení, které by v terénu usnadnilo soustředění na řízení a ne udržování těla v potřebné poloze. Opěradla zadních sedadel jsou polohovatelná a dají sklopit, takže cestující si mohou udělat slušné pohodlí a třeba redukovanou lůžkovou úpravu.. Pozitivem je, že přechod mezi prostředním tunelem a přístrojovou deskou je poměrně nízký, takže hrana tunelu na rozdíl od jiných SUV modelů přes poměrně ostrou hranu netlačí do kolena.

Velmi dobrý je i výhled z vozu, sloupky jsou subtilní a neomezují výhled ani dopředu, kde je dokonce viditelná i hrana víka motoru, což se v terénu vždy hodí. I do stran a dozadu je slušně vidět. Pokud by si ale někdo přece jen nebyl na parkovišti u nákupáku, nebo v nepřehledném terénu jistý, pomáhají orientaci kolem vozu kamery umístěné vzadu, vepředu a dokonce i ve zpětných zrcátkách. Z jejich obrazu dokáže systém poskládat 360° obraz pohledu na auto shora a umožní tak například kontrolovat citlivou oblast kolem pravého předního kola, kam jinak není vidět ani náhodou. Problematiku viditelnosti bych pak uzavřel konstatováním, že digitální panel uprostřed přístrojové desky je dobře čitelný i za přímého slunce, disponuje přehledným menu, takže odvádět pozornost od dění na vozovce před autem určitě nebude víc, než je nezbytně nutné.

Co jsem ale na panelu neviděl ani při sebelepší snaze, je navigace. To je něco, co Mistubishi nabízí pouze u nejvyšší verze INSTYLE+. Tento nedostatek lze u nižší verze INSTYLE obejít například zobrazením vlastní navigace z mobilního telefonu prostřednictvím aplikace Android Auto, v případě jablíčkářů pak Apple Car. Majitelé vozu v základní výbavě INENSE mají smůlu a pokud nechtějí bloudit, doporučuji pořídit si držák na mobil a zapnout navigaci na něm.

Ovládání infopanelu je po drobném seznámení s manuálem poměrně intuitivní. Také ovládání rádia na volantu je jednoduché a přesné, stejně jako ovládání telefonu a tempomatu. Volant může být navíc i vyhřívaný, což je v nevytopeném autě v zimě po nastoupení velmi příjemná záležitost. Když ještě zůstanu chvíli u volantu a jeho okolí, můj aktuálně nejneoblíbenější asistenční systém, kterým je upozornění na jízdu v jízdních pruzích, jehož tlačítko pro deaktivaci je první, co jinak v každém autě hledám, je decentní a nebere mi volant z ruky, takže se s ním kupodivu dá i žít.

Další velmi užitečnou věcí, která se u aut s automatickou převodovkou začíná prosazovat napříč značkami, je systém Hold, který po zastavení a úplném sešlápnutí brzdového pedálu umožní sundat nohu z brzdy bez vyřazení rychlosti a rozjet se po chvíli pouze lehkým sešlápnutím pedálu plynu. Řidiči to šetří nohu. Ta tak nemusí po celou dobu, než naskočí na křižovatce zelená, nebo než už konečně projede ten loudal, šinoucí se rychlostí plže po hlavní silnici, tlačit na brzdový pedál. V noci to také šetří oči řidiče, jedoucího za vámi, protože nemusí po celou dobu, než se rozjedete, koukat do vašich rozpálených brzdových světel.

Užitečným asistenčním systémem, který také spolupracuje s brzdami, je asistent pro vyparkování, který vás v případě, že vycouváváte z parkovacího místa do frekventované ulice a nemáte kvůli vedle stojícím autům přehled o dění na silnici, varuje v dostatečném předstihu před přijíždějícími vozidly a ušetří tak leckomu velké nepříjemnosti.

Tolik pozitiva. Je zde ale i pár věcí, které designérům utekly. Například skutečnost, že dnes má každý z cestujících, kterých může být ve voze až pět, má u sebe minimálně jedno elektronické zařízení a k dispozici mají pouze jednu zásuvku USB vepředu a jednu vzadu. Ti šťastnější, kteří mají ve voze nabíječku do 12V zásuvky, uspokojí tak tři nenabité, ale všech pět najednou má prostě smůlu.

Pokud se posuneme ještě o kousek dozadu, do kufru, zjistíme, že hybridní verze nabídne místo 660 litrů pouze 463. Důvodem jsou baterie, umístěné v prostoru zadních sedadel a kufru. Mimochodem, po delší cestě je pod zadní sedačkou cítit, jak dokáží baterie přitopit. Kufr jde jako obvykle zvětšit sklopením opěradel zadních sedadel, takže prostor, který má naštěstí rovnou podlahu, se zvětší na hodnotu 1602 litrů. Pocitově se kufr jeví dostatečně velký a pohodlné je také nakládání díky velkému nakládacímu otvoru.

MOTOR, PŘEVODOVKA

Na výběr je dnes pohon předních kol, přenášený prostřednictvím manuální, nebo automatické převodovky CVT a také pohon všech kol, kde je k dispozici pouze automat. Volbu motoru vyřešil výrobce za vás, na výběr máte dvoulitrový benzínový motor o výkonu 150 koní (110 kW). Pokud máte potřebu mít při svých cestách pocit, že zachraňujete planetu, můžete zvolit hybridní pohon, kde je k dispozici benzínový motor o objemu 2.4 litru s výkonem 135 koní (99 kW), kombinovaný se dvěma elektromotory o výkonech 60 kW (137 Nm) vepředu a 70 kW (195 Nm) vzadu.

Outlander hybrid je koncepcí své pohonné jednotky unikátní. Pohání jej dva elektromotory, každý jednu nápravu. Elektřinu při jízdě dodává benzínový motor prostřednictvím generátoru. V případě potřeby rychlé akcelerace, nebo jízdy do kopce či s velkým zatížením může benzínový motor pomoci elektromotoru na přední nápravě. Benzínový motor také zajišťuje pohon v případě, že kapacita baterie poklesne pod hodnotu 30%, nebo má řidič sportovní ambice a přepne do sportovního režimu, nebo režimu LOCK (viz dále). Díky koncepci dvou hnacích elektromotorů a motoru, který pohání většinou pouze generátor, je jízda velmi plynulá a tichá.

Protože se jedná o plug-in hybrid znamená to, že v případě potřeby jízdy na elektřinu nejste závislí pouze na té, kterou vyrobí spalovací motor, nebo generátor při jízdě z kopce, ale máte možnost i dobít vůz ze zásuvky, tedy pokud je nějaká vhodná v potřebnou chvíli k dispozici. Teoreticky tak můžete jezdit většinu času na elektřinu. Pro takový režim uvádí výrobce spotřebu 1,8 litru na 100 kilometrů. To je ale hodnota z říše snů. V praxi to spíše znamená, že v situaci, kdy dobíjecí stanice jsou vzácné skoro jako jednorožec a použití běžné zásuvky může způsobit vyhoření elektrických rozvodů v domě, budete jezdit hlavně na benzín a spotřeba se bude pohybovat někde kolem 4 až 5 litrů při maximálním využití rekuperace. Zmíněná rekuperace je šikovně ovladatelná pomocí pádel pod volantem. Ty zde neslouží k řazení rychlostí převodovky, ale nastavení intenzity rekuperace v pěti úrovních, což je dobíjení baterií pomocí energie vzniklé při zpomalování vozu. Prakticky lze tuto funkci využít i jako motorovou brzdu při jízdě z kopce. To je výborná věc, protože na jedné straně si dobijete baterky a na straně druhé ušetříte brzdy.  Pokud vyrazíte na delší cestu po dálnici, nebo jste fanouškem dynamického jízdního stylu, dostanete se ale rychle přes osm litrů a hodnoty okamžité spotřeby přes deset litrů nebudou nijak vzácné.

JÍZDNÍ VLASTNOSTI

Auto má velmi slušné zrychlení, motor o obsahu 2360 cm3 jím dokáže ve spolupráci s elektromotory slušně pohnout. Zrychluje i na dálnici při rychlostech kolem 130 km/h. Uvnitř přitom není žádný významný aerodynamický hluk ani hluk od motoru, v kabině jsou tak výborné podmínky pro poslech audia prakticky v jakémkoli jízdním režimu nebo terénu.

Výborný měkký a houpavý podvozek umožňuje bez nepříjemných projevů v interiéru překonávat obvyklé nerovnosti na rozbitých českých silnicích i polních cestách a přejíždět retardéry prakticky nesníženou rychlostí. Dobře drží stopu, karoserie se i díky nízko umístěným bateriím a elektromotorům v zatáčkách nenaklání, mírná nedotáčivost se projevuje až ve vyšších rychlostech, běžný řidič ji ale prakticky nezaznamená. Řízení je přesné, není přeposilované, prostě akorát.

Řidič může, podle projížděného terénu nebo preferovaného jízdního stylu volit mezi čistě elektrickým pohonem, tedy pokud má pro něho dostatek elektřiny v bateriích, nebo pomocí voliče jízdních režimů vybrat mezi variantou NORMAL pro běžné jízdní podmínky, SNOW pro snazší rozjezdy a bezpečnější zatáčení na zasněžených vozovkách, nebo LOCK, který simuluje uzamčení centrálního diferenciálu a rozděluje točivý moment na všechna čtyři kola ve prospěch lepšího držení stopy a stability. Na výběr je i režim SPORT, kdy reakce na plynový pedál je díky stálému zapojení všech motorů a jiné odezvě převodovky výrazně živější a dovoluje tak užít si i více adrenalinovou jízdu po klikatých okreskách.

ZÁVĚR

Mitsubishi Outlander je prostorné auto, které si užije běžná rodina při obvyklých denních aktivitách nebo cestách na dovolenou nebo za víkendovými aktivitami. Svým vzhledem se řadí mezi konzervativní, ale pohledná auta s kvalitním zpracováním. Pohonný systém dává majiteli dostupné elektrické zásuvky možnost dosahovat dnes, v situaci dotované elektřiny, velmi působivých nákladů na provoz. Nenabízí, kromě pohonného systému, žádné převratné technologické novinky, spíše se dá mluvit o ověřené klasice. Ta je ale doplněná drobnými, nicméně užitečnými maličkostmi, jako jsou třeba dvě zásuvky na 220 voltů mezi předními sedadly a v kufru, do kterých můžete zapojit třeba nabíječku notebooku, cestovní ledničku, nebo šicí stroj. Drobným otazníkem pro případného zájemce pak zůstává cena, která aktuálně začíná podle výbavy u nejlevnější verze INTENSE na částce 959 900 Kč, vybavenější verze INSTYLE stojí 1 259 900 Kč a nejvyšší verzi INSTYLE+ pořídíte od 1 179 900 Kč.

Technické údaje:
Spalovací motor benzínový čtyřválec
Zdvihový objem (cm3) 2360
Maximální výkon (kW/min-1) 99/4500
Maximální točivý moment (Nm/ min-1) 211/4500
Výkon přední/zadní elektromotor (kW) 60/70
Toč. moment předního/zadního elektromotoru (Nm) 137/195
Maximální systémový výkon (kW) 167
Objem zavazadlového prostoru (l) 463/1602
Max. rychlost (km/h) 170
Zrychlení 0-100 km/h (s) 10,5
Spotřeba kombinovaná (l/100 km) 1,8
Galerie:

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

*

code