Dacia Hipster Concept. Elektromobil pro každého

Požadavky na automobily jsou čím dál vyšší. Některé se ale v čase nemění. A podle nich se rozhoduje valná většina kupujících. Jde převážně o užitné vlastnosti, jako je spotřeba, dojezd, velikost úložného prostoru. U elektromobilů je to kromě dojezdu i doba nabíjení. Ta se řeší rychlostí nabíjení a nutné časy se postupně zkracují. Nicméně, pokud jde o dojezd, bez zásadního objevu v oblasti konstrukce baterií se dojezd dá zvýšit pouze zvětšením baterií.

Důsledkem toho je, že malé elektromobily z trhu prakticky zmizely. Většinu nabídky dnes tvoří vozy kategorie SUV, které jsou větší, těžší a nutně i dražší. A tím i nedostupnější pro podstatnou část motoristů. Průměrná cena nových vozidel v Evropě vzrostla mezi lety 2010 a 2024 o 77 %, což daleko předstihlo kupní sílu domácností. Proti tomuto trendu se snaží postupovat Dacia, která svým konceptem Hipster chce znovu vynalézt malé auto a umožnit tak přístup k základní mobilitě co největšímu počtu lidí.

Romain Gauvin, vedoucí oddělení designu exteriéru ve společnosti Dacia: „Toto je nejtypičtější projekt společnosti Dacia, na kterém jsem kdy pracoval. Má stejný společenský dopad jako Logan před 20 lety. A zahrnuje vynález něčeho, co dnes neexistuje.“

Při navrhování konceptu Dacia Hipster Concept vycházely týmy Dacia z reálných potřeb uživatelů a toho, jak používají svá auta v běžném životě. Stručně řečeno, soustředily se na to podstatné – živost, praktičnost a ekonomičnost. Dacia Hipster Concept je dlouhá pouze 3 metry, vysoká 1,52 metru a široká 1,55 metru. Přesto nabízí čtyři plnohodnotná sedadla a zavazadlový prostor, který lze nastavit od 70 do 500 litrů. Je o 20 % lehčí než běžně prodávaný model Dacia Spring.

Je určen jak pro každodenní jízdu ve městě, tak i na venkovských silnicích nebo předměstských trasách. Při stanovvení nutné kapacity baterie se vycházelo ze zjištění, že například ve Francii 94 % motoristů najede méně než 40 km denně. Zvolené řešení proto nabízí dostatečný dojezd pro každodenní cesty se dvěma dobíjeními týdně.

Exteriér

V historii automobilového průmyslu se nejúspěšnější populární automobily vyznačovaly inovativním designem. Dacia Hipster Concept vyniká velmi jednoduchým a robustním designem: blok pevně spočívající na čtyřech kolech v rozích. Vpředu ani vzadu není žádný převis.
Romain Gauvin, vedoucí oddělení designu exteriéru ve společnosti Dacia: „Naší ambicí při znovuobjevení skutečného lidového vozu bylo dát mu výrazný a zapamatovatelný design. Vůz, který lze nakreslit třemi tahy tužkou.“

Tato jednoduchost se odráží v designu přední části, která je zcela horizontální a obsahuje elegantní světlomety, které dodávají konceptu Dacia Hipster vážný, ale přátelský vzhled. V zadní části je kladen důraz na funkčnost: zadní dveře pokrývají celou šířku Dacia Hipster Concept a otevírají se ve dvou částech, aby poskytovaly velmi praktický přístup do zavazadlového prostoru. Zadní světla jsou umístěna za oknem zadních dveří a nevyžadují vlastní skleněný panel.

Dacia Hipster Concept je navržena s jedinou barvou karoserie a pouze třemi lakovanými díly: přední částí vozu a bočními vstupními prvky dveří.
Boční ochranu zajišťuje materiál Starkle®, částečně získaný z recyklace. Přední zadní lyže jsou probarveny v materiálu, což snižuje viditelnost poškození vzniklých při provozu nebo outdoorových aktivitách. Vnější kliky dveří byly nahrazeny páskem, který je lehčí, levnější… a stejně praktický.

Interiér

Vnitřní prostor úzce kopíruje hranaté tvary karoserie, zejména díky velmi svislým oknům a čelnímu sklu, aby se maximálně využil dostupný prostor. Prosklená přední část střechy zajišťuje světlo a přispívá k pocitu prostornosti. Aby se snížily náklady a hmotnost, boční okna se nestahují dolů, ale jsou posuvná do strany.

V Dacii Hipster Concept je místo pro čtyři dospělé. Poloha sedadel řidiče a spolujezdce je identická s modelem Dacia Sandero, což zajišťuje pohodlí a bezpečný výhled na silnici. Přístup na zadní sedadla usnadňuje široké otevírání dveří a sklopné přední sedadlo spolujezdce.

Konstrukce sedadel se zaměřila na snížení hmotnosti a nákladů, ale zachovala pokud možno pohodlí. Byla zjednodušena pomocí viditelného rámu v kombinaci s technickou síťovinou. Přední sedadla jsou spojena do lavice, která připomíná populární vozy minulosti. A konečně, prolamované opěrky hlavy opět pomáhají optimalizovat hmotnost.

Palubní deska vybavena dvěma airbagy pro řidiče a spolujezdce. Vůz je také vybaven technologií „YouClip® native“, kterou již známe z běžných produkčních modelů. Díky tomu lze interiér, který je standardně vybaven pouze nezbytným vybavením, přizpůsobit pomocí řady příslušenství. 11 kotevních bodů YouClip je rozmístěno po palubní desce, dveřních panelech a vnitřku zavazadlového prostoru. Lze do nich umístit různé doplňky, jako jsou držáky nápojů, loketní opěrky, stropní světla atd.

Nezbytnou funkcí, která pomáhá zjednodušit a zefektivnit každodenní používání vozidla, je konektivita. Tu umožňují digitální technologie, v tomto případě zpřístupněné díky dokovací stanici, která umožňuje plynulé propojení mezi smartphonem a vozidlem. Koncept tak zůstává věrný filozofii BYOD (Bring Your Own Device) značky Dacia.
Smartphone se dokonce stává digitálním klíčem k odemčení a nastartování vozu. Jakmile se řidič posadí, dokovací stanice funguje jako multimediální obrazovka, na které se zobrazuje jeho oblíbená navigační aplikace. Slouží také jako audiosystém vozu, připojený k přenosnému reproduktoru Bluetooth, který je kompatibilní s YouClip.

.

Dalším klíčovým parametrem, je samozřejmě velikost zavazadlového prostoru. Ten se, díky sklopnému zadnímu sedadlu, může pohybovat od 70 litrů se čtyřmi cestujícími až po 500 litrů se dvěma cestujícími.

Zdroj: Dacia, Renault Česká republika

Zdroj foto, video: Dacia, Renault Česká republika

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

*

code