Dacia zahájila prodej vlastního elektromobilu Spring

Jak jsme informovali už na jaře, Dacia do své flotily doplnila i čistý elektromobil, model Spring. Po několika měsících, kdy mohli zájemci získat informace pouze prostřednictvím prezentací, byl dnes vůz představen i „na živo“ a dokonce jsme měli možnost se s ním svézt. Takže před obvyklým týdenním testem máme možnost podělit se o první dojmy.

Přestože rozměry jsou velmi kompaktní, rysy vychází ze stylu SUV s jeho charakteristickými rysy. Širší disky kol, střešní lišty (které jsou ve skutečnosti pouze estetickým prvkem, ale praktické využití nemají), vyztužená spodní část karosérie vepředu, zadní ližina a vyšší světlá výška (150 mm světlé výšky). Jeho rozměry odpovídají nižší střední třídě: 3,73 m délky, 1,58 m šířky (bez zpětných zrcátek) a 1,51 m výšky (bez nákladu, včetně střešních lišt).

Spring nabízí čtyři opravdová sedadla pro dospělé. Sezení na zadních sedadlech velmi pohodlné. Dojem prostornosti se ostatně podílí na celkovém pohodlí uvnitř vozidla. Cestující na předních sedadlech mají k dispozici 23,1 litrů prostoru rozděleného mezi velkou přihrádku u spolujezdce, vnitřní části dveří a přihrádky na centrálním ovládacím panelu. Cestující na zadních sedadlech mají k dispozici kapsy na zadní straně předních sedadel.

První dojem po usednutí je prostor, který je v poměrně malém voze k dispozici. Druhým, při pokusu o nastartování, je zjištění, že překvapivě, přestože se jedná o elektromobil, používá vůz k aktivaci pohonné jednotky ne tlačítko, ale klasický klíček. Jak říká klasik – to jsem nečekal. Ovládání ostatních základních funkcí už ale více nepřekvapuje. Řadicí páku zde nahrazuje otočné kolečko s třemi polohami – dopředu, stůj a dozadu. Jednodušší to být nemůže.

Automobil je vybaven vším, co je dnes ve slušné společnosti považováno za standard. Včetně navigace. Zde se ale skrývá, alespoň pro mne, ještě jedno čertovo kopyto. Navigace funguje pohotově, intuitivně a informace podává přehledně. Umí je podávat i srozumitelně, díky hlasové navigaci. Ve chvíli, kdy ale zapnete tuto, v jiných případech užitečnou funkci, budete překvapeni, možná i vylekáni, když se po překročení povolené rychlosti ozve výrazný gong. Poprvé jsem se lekl, jako by mi vedle hlavy někdo bacil do zvonu a ani podesáté to nepřestalo být obtěžující. V týdenním testu tak budeme jezdit s vypnutým hlasovým naváděním.

Kufr nabízí nejlepší objem zavazadlového prostoru ve své kategorii: 290 litrů / 270 dm3 podle VDA. Číslo hodné vozidla z vyššího segmentu. Z důvodu větší modularity jsou zadní sedadla sklopná. Objem se tak dostane na 620 litrů (maximální kapacita až do výšky sedadel).

Velikost baterie 27,4 kWh ani výkon motoru 33 kW nedělají z auta nezvladatelného divocha. Pro běžný provoz po městě v rychlostech do 50 kilometrů je akcelerace dostačující. Mimo město ale při potřebě předjíždění počítejte s tím, že na manévr budete potřebovat víc času, než byste čekali. Obzvlášť, pokud šetříte baterii a jedete v režimu ECO, který omezuje výkon na 23 kW (místo 33 kW) a maximální rychlost na 100 km/h. Dojezd ale zvyšuje o přibližně 9 %, což v případě energetické nouze může být k nezaplacení.

Tabulkový dojezd je 230 km v kombinovaném cyklu WLTP a 305 km městském cyklu WLTP (homologační cyklus obsahuje pouze městskou část homologovaného cyklu). Trvalé regenerační brzdění využívá energii při každém zvednutí nohy z plynového pedálu.

V Evropě údajně najede srovnatelné městské vozidlo v průměru 31 km denně. Na tomto základě stačí Spring nabíjet jen jednou týdně. Nakrmit baterku lze všemi dostupnými způsoby. Šťastlivci, kteří mají vlastní garáž s vyhovující zásuvkou a mají dostatek času, si mohou užít tohoto luxusu. Pokud čas nemají a stav elektrického rozvodu to umožňuje, lze instalovat walbox, který dobu potřebnou na dobití zkrátí 3x na méně než 5 hodin. Nejrychlejší pak je pobyt na rychlonabíječce, kde modely s příplatkovou výbavou mohou nabíjet 30 kW za hodinu a půl.
.
Dacia Spring se nabíjí prostřednictvím konektoru, který se nachází za maskou, v úrovni loga. Kryt se otevírá pomocí ovládání, které se nachází uvnitř vozidla, pod volantem. Když se Spring nabíjí, tak se na palubní desce znázorní následující informace: kontrolka nabíjení, aktuální procento nabití, zbývající doba pro dosažení nabytí na úrovni 100 %, současný dojezd se současnou úrovní nabytí. Pokud chceme zastavit nabíjení a odjistit napájecí kabel, stačí pouze zmáčknout symbol odemknutí na klíčku dálkového ovládání vozidla, případně nabíjení přerušit ze strany nabíjecí stanice.

Výhodou kompaktních rozměrů a nízkého poloměru otáčení vozidla 4,8 metru je snadné manévrování při jízdě ulicemi i parkování.

Nová Dacia Spring bude nabízena ve 3 verzích:

  • Verze pro širokou veřejnost s možností předobjednání od 19. dubna 2021, s prvními dodávkami na podzim 2021
  • Verze Business, pro společnosti pro sdílení automobilů, půjčovny a podnikové flotily, bude v České republice v 1. polovině roku 2022
  • 100 % užitkové provedení, zvané Cargo, bez zadních sedadel, k dispozici v průběhu roku 2022 pro dodávky zboží v centrech velkých měst.

Na vozidlo poskytuje výrobce záruku 3 roky nebo 100 000 km. Na baterii pak 8 let nebo 120 000 kilometrů při zachování kapacity 75%.

Cena začíná na 454 900 Kč

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

*

code