Hyundai IONIQ se vrací ke klasickým tvarům

Společnost Hyundai Motor Company dnes ve virtuální světové premiéře představila CUV střední velikosti IONIQ 5. IONIQ 5 je prvním modelem nové značky IONIQ, založené společností Hyundai a zasvěcené bateriovým elektromobilům.

Design modelu IONIQ 5 se vrací ke konzervativním tvarům automobilů tak, jak jsme je znali již před několika desítkami let. Využívá přitom prvky z pětačtyřiceti let designu značky Hyundai a naznačuje trendy, které se budou opakovat i u dalších připravovaných modelů značky IONIQ. Designový styl čerpá inspiraci z konceptu elektromobilu Hyundai „45“, představeného na mezinárodním autosalonu IAA 2019 v německém Frankfurtu nad Mohanem.

IONIQ 5 má karoserii crossoveru s jedinečnými proporcemi a díky dlouhému rozvoru i krátkými převisy. Při vnější délce 4635 mm, vnější šířce 1890 mm a vnější výšce 1605 mm má IONIQ 5 rozvor náprav obdivuhodných 3000 mm.  To je o 100 mm více než u největšího SUV značky Hyundai, modelu Palisade. Přestože se jedná o CUV střední velikosti, uvnitř nabízí prostor porovnatelný s velkými vozy segmentu D.

Zákazníci si mohou vybírat z devíti barev karoserie včetně pěti nových, přírodou inspirovaných odstínů nabízených exkluzivně pro IONIQ 5. Mezi ně patří dva na přání dodávané laky s matnou povrchovou úpravou: Gravity Gold a Shooting-Star Gray.K dispozici jsou také metalické laky Digital Teal-Green, Mystic Olive-Green, Lucid Blue,Galactic Gray a Cyber Gray, paletu laků pak doplňuje odstín Atlas White.

Příď vozu se vyznačuje kapotou, kterou výrobce popisuje jako tvar lastury. Ta je u vozu společnosti Hyundai použita vůbec poprvé. Její výhodou je optimalizace aerodynamiky díky minimálním spárám mezi jednotlivými panely karoserie. Přední nárazník je tvarován do písmene V, na který navazují světla pro denní svícení. Podobná drobná pixelová uskupení jsou rovněž umístěna i na zádi vozidla a přispívají k původnímu vzhledu modelu IONIQ 5.

Zapuštěné kliky dveří se automaticky vysouvají a přispívají k čistému designu bočních ploch a lepší aerodynamické účinnosti. K propojení tvarových řešení přídě a zádě vozidla dochází právě v oblasti jeho dveří. Jedná se o další příklad designového stylu „parametrické dynamiky“, který Hyundai poprvé představil na novém modelu Tucson.

Interiér

Dlouhý rozvor umožnil designérům společnosti Hyundai navrhnout interiér jako „životní prostor“ místo obvyklého designu známého z konvenčních vozů. IONIQ 5 se odlišuje od ostatních středně velkých CUV, zejména od crossoverů vybavených spalovacími motory a konvenčními systémy pohonu, tím, že platforma E-GMP umožňuje vytvořit velmi plochou podlahu, pod níž jsou uloženy akumulátory. Tím vznikla příležitost pro inovativní vnitřní design s mimořádně velkým prostorem pro nohy.

Interiéru dominuje pohyblivá středová konzola „Universal Island“, kterou lze posunout dozadu až o 140 mm. Posuvná konzola spolu s plochou podlahou, pod níž jsou uloženy akumulátory, zvětšuje volnost pohybu uvnitř vozidla.

Vyspělé technologie představuje široká, konfigurovatelná, dvojitá zobrazovací plocha. Zahrnuje 12″ dotykový displej informačního a zábavního systému a 12″ digitální přístrojový panel bez kapličky, který si mohou zákazníci individualizovat podle svých požadavků.

IONIQ 5 je prvním modelem společnosti Hyundai, vybaveným vyspělým head-up displejem s volitelnými funkcemi rozšířené reality (AR HUD), který využívá plochu čelního okna jako displej.

S digitálním panelem sdružených přístrojů sousedí kovová vložka, do níž lze umístit víceúčelovou přihrádku s držákem. Informační a zábavní systém modelu IONIQ 5 poprvé používá nový designový motiv s grafickým uživatelským rozhraním Jong-e, nabízející různá nastavení prostředí v interiéru, od tlumeného přes jemné až po extravagantní.

Průhledná střecha modelu IONIQ 5 vnáší do interiéru atmosféru ještě větší otevřenosti a spojení s vnějším prostředím. Strop totiž tvoří jeden velký skleněný panel bez jakýchkoli nosných prvků. IONIQ 5 může být vybaven také střechou se solárními panely. Jimi vyrobená elektrická energie se ukládá do sady akumulátorů, což zvyšuje efektivnost provozu. Střecha se solárními panely dokáže zabránit vybití akumulátoru a prodloužit dojezd.

IONIQ 5 je také vybaven elektricky nastavitelnými sedadly vpředu. Cestující si u nich mohou nastavit optimální polohu, v níž si budou užívat pocitu podobajícímu se stavu beztíže. Hyundai zmenšil tloušťku předních opěradel o 30 procent, čímž vznikl ještě větší prostor pro cestující ve druhé řadě. Druhou řadu sedadel, sklopnou v poměru 6:4, lze posunout dopředu až o 135 mm.

O příjemný tepelný komfort cestujících v zimních měsících se postarají funkce vyhřívání volantu a sedadel vpředu.

IONIQ 5 nabízí vzadu zavazadlový prostor o objemu 531 litrů, který se kompletním sklopením druhé řady sedadel zvětší až na téměř 1600 litrů. Zákazníci však mají zároveň k dispozici další odkládací prostor v předním kufru o objemu až 57 litrů, což je obzvlášť přínosné při cestování na delší vzdálenosti s větším množstvím zavazadel.

Evropští zákazníci budou mít na výběr tři barevné varianty interiéru. Základní paket zahrnuje barvy interiéru Obsidian Black a Dark Pebble Gray/Dove Gray, zatímco na přání dodávaný barevný paket nabízí kombinace barev Dark Teal/Dove Gray. https://youtu.be/C8piyWcfo_8

Inovativní konektivita a asistenční systémy pro bezpečnost a komfort

IONIQ 5 je vybaven novým vývojovým stupněm vyspělých asistenčních systémů Hyundai SmartSense, které zajišťují nejvyšší úroveň bezpečnosti a komfortu v silničním provozu. IONIQ 5 je prvním modelem společnosti Hyundai s Asistentem pro jízdu po dálnici HDA 2 (Highway Driving Assist 2). Mezi další asistenční systémy patří mimo jin: Autonomní nouzové brzdění FCA (Forward Collision-Avoidance Assist), Aktivní sledování mrtvého úhlu BCA (Blind-Spot Collision-Avoidance Assist), Inteligentní asistent pro dodržování rychlostních limitů ISLA(Intelligent Speed Limit Assist), Asistent pro rozpoznávání únavy řidiče DAW (Driver Attention Warning) Asistent automatického přepínání světel HBA (High Beam Assist).

Pohon

IONIQ 5 se dodává s řadou konfigurací elektrického pohonu. Na vrcholu nabídky je elektrických pohonů je varianta s pohonem všech čtyř kol (AWD) s baterií o kapacitě 72,6 kWh, poskytující výkon 225 kW a točivý moment 605 Nm. Taková verze se pyšní zrychlením z 0 na 100 km/h za 5,2 sekundy. V případě, že je pohon všech čtyř kol kombinován s verzí o nižší kapacitě baterie, činí hodnota zrychlení z 0 na 100 km/h 6,1 sekundy.

IONIQ 5 s jedním elektromotorem vzadu disponuje nejvyšším výkonem 160 kW (125 kW v kombinaci s baterií o kapacitě 58 kWh), maximálním točivým momentem 350 Nm a pohonem zadních kol. Tato varianta ve spojení se sadou akumulátorů o kapacitě 72,6 kWh nabízí zrychlení z 0 na 100 km/h za 7,4 sekundy. V kombinaci s 58kWh sadou akumulátorů je zrychlení z 0 na 100 km/h otázkou 8,5 sekundy.

Všechny verze nabízejí výjimečně dlouhý dojezd a dosahují nejvyšší rychlosti 185 km/h. Varianta s pohonem dvou kol (2WD) a baterií o kapacitě 72,6 kWh poskytuje dojezd 470 až 480 km podle WLTP.

Ultra rychlé nabíjení akumulátorů s inovativní funkcí V2L (Vehicle-to-Load)

Po připojení k nabíječce o výkonu 350 kW lze akumulátory modelu IONIQ 5 nabít z 10 na 80 procent za pouhých 18 minut. Uživatelům v tomto případě stačí nabíjet svůj IONIQ 5 jen pět minut pro získání dojezdu 100 km podle WLTP.

IONIQ 5 nabídne inovativní funkcí V2L, umožňující zákazníkům používat nebo nabíjet za jízdy či u stojícího vozu jakákoli elektrická zařízení. Například elektricky poháněná jízdní kola, skútry nebo campingové vybavení, a poslouží tak doslova jako pojízdná nabíječka.

Funkce V2L poskytne možnost nabíjení elektrických spotřebičů s příkonem až 3,6 kW. Zásuvka V2L je umístěna pod sedadly ve druhé řadě a lze ji využívat při zapnutém elektrickém systému vozidla. Další zásuvka V2L je přístupná zvenku u nabíjecí zásuvky na karoserii vozidla. Díky měniči mohou uživatelé nabíjet i vysokovýkonná elektrická zařízení. Vnější zásuvka dodává elektrickou energii i u vypnutého vozidla.

IONIQ 5 je navíc připraven i na jízdu s přívěsem, který může mít hmotnost až 1600 kg.

IONIQ 5 bude nabízen ve vybraných regionech od první poloviny roku 2021. Po uvedení modelu IONIQ 5 na trh rozšíří Hyundai produktovou řadu elektromobilů IONIQ o elektricky poháněný sedan IONIQ 6 a velké SUV IONIQ 7.  

Zdroj: Hyundai Motor Czech

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

*

code