Hyundai KONA – kompaktní SUV (ne)jen pro ženy

O tom, že Hyundai na poli SUV jednoznačně umí, není pochyb. Jeho již několikáté generace vozů Tucson nebo Santa Fe mluví za vše. Když však na podzim loňského roku značka představila své malé SUV KONA, představená jako SUV pro ženy, řada odborníků nechápala. Kritizovala zejména jeho úzká přední světla, atypický až odvážný vzhled a model, který sice je SUV, ale na druhou stranu až tak není… Ať tak či tak KONA jednoznačně vzbuzuje emoce, ať už do pozitiva nebo negativa – nic mezi. A jak v rámci redakční testu obstála u nás? Pojďme se na toto malé SUV podívat zblízka.

Exteriér

Exteriér vozu a jeho designové provedení na první pohled zaujme a povede si zejména u žen a mladších lidí, kteří preferují svůj vlastní styl i touhu odlišit se od davu. Prostě fakt, aby jejich auto nějak vypadalo a nestyděli se s ním jezdit. To KONA splňuje na jedničku. Námi testovaný model v zelené limetkové barvě bude skvělou variantou pro ženy, ale i celou řadu mužů, které až tak nevyděsí „holčičí“ barvou. Po stylové stránce je tedy KONA prakticky bezchybná a pokud by někdo uvažoval o nákupu „stylovky“, měl by pro něj být tento vůz jedním z kandidátů. Kromě zelené je k dispozici ještě v bílé, černé, červené, šedé, stříbrné i ve dvou odstínech modré barvy. Vybrat by si tak měl opravdu každý.

Ocenit musíme i výrazné plastové blatníky šedé barvy, které jednak se zelenou příjemně ladí, ale hlavně plní praktickou funkci a vůz dovedou zakrýt nějaká ta drobná ťuknutí a nárazy.

Hodně diskutovaná světla vypadají z našeho pohledu na Koně adekvátně, skvěle podtrhují její vzezření a hlavně citlivě zapadají do celkového stylu. Při jízdě v noci dávají navíc dostatek světla, takže za nás rozhodně palce nahoru. Na druhou stranu je třeba uznat, že světlomety nebudou tím pravým ořechovým pro vyznavače klasického stylu a podoby světel, ale není na světě člověk ten… Úzké světlomety jsou navíc doplněny velkými světly pro denní svícení, což vůz trochu vrací do klasiky. Celkový vzhled Kony pak podtrhují velká 17palcová kola a dominantní přední maska.

Interiér

To, co na první pohled zaujme v interiéru je opět design. Skvěle je totiž sladěn s barvou vozu. A tak v námi testované limetkově zelené Koně nechyběly ani bezpečnostní pásy v této barvě, dále lemy sedaček, ale i mřížek klimatizace, obrys dolního prostoru řadicí páky nebo startovacího tlačítka. Tak tohle se opravdu povedlo!

Interiéru následně dominuje palubní deska, která je jasná a pochopitelná i pro řidiče, kteří případně přesedlají z jiné značky. Multifunkční volant disponuje tlačítky pro příjem a ukončení hovorů, ovládání hlasitosti nebo nastavení funkcí multimédií.

8 palcový dotykový displej nás tentokrát trochu zklamal absencí integrované navigace, která už by v dnešní době mohla být standardní součástí, ale na druhou stranu, lze jej snadno propojit s chytrým telefonem, ať už se systémem Android nebo iOS, takže ani tento nedostatek nepředstavoval zásadní problém. Samozřejmostí je pak funkce rádia, které lze snadno přepínat i v něm rychle hledat a maximálně vhod přijde i zadní parkovací kamera, s obrazem promítaným na středový displej. Ta má vysokou citlivost a světelnost, takže skvěle funguje i v noci a řidič má dokonalý přehled o prostoru za vozem i při prakticky při nulovém osvětlení. Samotné ovládání a nastavení displeje a funkcí je přece jen už trochu těžší a méně intuitivní. Je proto lepší zbytečně neriskovat nastavování během jízdy.

Sedačka řidiče a spolujezdce je nastavitelná i výškově, což potěší zejména osoby nižšího vzrůstu, obzvláště pak ženy. V přední části prostředního tunelu, před řadicí pákou, jsou i dvě 12V zásuvky, vstupy pro zapojení sluchátek a USB konektoru a dokonce i možnost pro bezdrátové nabíjení mobilního telefonu.

Prostoru ve vozu je pro řidiče i spolujezdce dostatek, a to dokonce i na zadních sedačkách. Vůz už klasicky disponuje funkcí isofix, kterou ocení zejména maminky i tatínkové při montáži dětské sedačky a nechybí ani celá řada bezpečnostních prvků. Jsou jimi například funkce LKA pro vedení vozu v jízdních pruzích, která je ideální pro začátečníky nebo méně zkušené jezdce, zejména po přesedlání do SUV z menšího vozu nižší kategorie. Na dlouhých trasách přijde vhod také sledování pozornosti řidiče, při couvání pro změnu upozornění na projíždějící vozidla a velkým přínosem je především sledování mrtvého úhlu. Chybět nemohou ani parkovací senzory a poměrně diskutovaná funkce vypínání motoru při vyřazení na neutrál, která údajně šetří spotřebu.

O pohodlí v létě se stará klimatizační soustava, která nabízí dokonce 3 stupňovou ventilaci předních sedaček, což je v aktuálním počasí naprosto neocenitelné. V zimě naopak řidiči kromě vyhřívaných sedaček ocení i vyhřívaný volant.

Poměrně malý prostor však nabídne kufr, což může být u SUV pro řadu řidičů dost nemilým překvapením. Ten u Kony disponuje objemem pouze 361 litrů. Naštěstí vůz nabízí možnost snadného sklopení zadních sedaček, čímž prostor rázem naroste na 1 143 litrů. Ideální na cestování a dovolenou ve dvou, ale pro rodinnou dovolenou by to přece jen chtělo trochu větší kapacitu.

Motor a převodovka

Testovaný model disponoval 6 stupňovou manuální převodovkou a benzínovým 1,0 T-GDI přeplňovaným motorem. Na poměrně malý obsah má motor výkon úctyhodných 88kW, což leccos napovídá o jeho svižnosti. Skvěle jde do otáček a má dostatečný výkon na to, aby vůz rychle rozhýbal, samotný chod motoru je pak klidný a tichý.

Převodovka funguje precizně, řazení rychlostních stupňů je bez nejmenšího problému a nehrozilo ani přehmátnutí a zařazení jiné rychlosti. Ocenit je třeba i řazení zpátečky, která šla rovněž snadno a nevypadávala, jak se někdy stává.

Jízdní vlastnosti

Model Hyundai KONA jezdil příjemně, slušně a svižně. Skvěle držel na silnici i v zatáčkách, a to i při jejich ostřejším projetí. Vůz byl obratný, dobře se s ním i přes jeho rozměry manipulovalo, například i při couvání nebo otáčení.

Méně příjemné už byly otřesy. Podvozek vozu příčné nerovnosti spíše kopíruje místo aby je tlumil a při cestě po silnici nižší třídy už bylo drncání poměrně značné, což je zbytečně na škodu. Celkové jízdní vlastnosti ale hodnotíme pozitivně. Vůz má měkkou spojku a citlivé brzdy, což bude vyhovovat právě ženám, kterým se bude skvěle řídit a za volantem ani nebudou mít pocit, že řídí velký kolos.

Potěší i spotřeba, která se nám při kombinované jízdě ustálila na 6,6 l/100 km a mimo město se s ní lze dostat i pod 6 litrů.

Závěr

Hyundai KONA lze určitě doporučit jako skvělou variantu vozu pro ženy, ať už manažerky nebo maminky a rozhodně nezklame ani muže, kteří se za něj nemusí stydět. KONA bude nejvíce sedět řidičům, kteří už mají nějaký ten kilometr odježděný, a to zejména kvůli jeho rozměrům. Méně zkušeným řidičům pak pomůže celá řada bezpečnostních asistentů, např. vedení vozu v jízdním pruhu, parkovací kamera nebo doporučování řazení rychlostních stupňů přímo na palubním počítači.

Rizikem pro méně zkušené může být například parkování a potřeba zvyknout si na šířku vozu, naštěstí Hyundai zřejmě věděl, proč použil právě plastové blatníky, které jsou do městské džungle, lesa i uliček v zahrádkářských koloniích ideální a uchrání minimálně před zbytečným odřením laku.

Vůz lze pořídit v základní výbavě již za 399 990 Kč, testovaný model disponoval výbavou Best of KONA s cenou pohybující se okolo ceny 490 000 Kč.

Galerie:

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

*

code