Hyundai představil nové koncepty sportovní řady N

Modely řady N jsou fanouškům sportovní jízdy a znalcům nabídky značky Hyundai známy. První sériově vyráběný model Hyundai i30 N firma představila v roce 2017.Ve svých výzkumných konceptech značka testuje a ověřuje vyspělé technologie, aby je mohla využívat ve svých budoucích sériově vyráběných modelech.

RN22e kombinuje karoserii zcela nového modelu IONIQ 6 s globální modulární platformou pro elektromobily, E-GMP (Electric-Global Modular Platform).

N Vision 74 používá EV technologii ve spojení s vyspělým systémem palivových článků na vodík, a je tak první pojízdnou vodíkovou hybridní laboratoří značky Hyundai N.

„Studie RN22e a N Vision 74 hrají důležitou roli ve strategickém vývoji naší kompletní produktové řady, a to především našich elektrifikovaných vysokovýkonných vozů,“ řekl Thomas Schemera, výkonný viceprezident a vedoucí divize pro zákaznické zážitky ve společnosti Hyundai Motor Company.

RN22e, první pohled na připravovaný elektromobil N

RN22e nabízí výkony pro jízdu na závodním okruhu díky použití vylepšené a optimalizované platformy E-GMP, a aerodynamického designu modelu IONIQ 6. Prototyp RN22e je testován s cílem rozvíjet jízdní vlastnosti v zatáčkách Většina modelů N poskytuje systémy e-LSD a Corner Carving Differential pro optimalizaci trakce při ostrém sportovním nasazení. RN22e navzdory vyšší hmotnosti umocňuje zážitky z precizního průjezdu zatáčkou díky systému cíleného rozdělování hnací síly mezi jednotlivá kola prostřednictvím dvou spojek. Na úspoře hmotnosti se podílejí díly vyráběné aditivní metodou, které navíc zvyšují tuhost příslušných konstrukčních celků pro ještě dravější průjezdy zatáčkami. Prototyp RN22e vybavený pohonem všech kol optimalizuje rozdělování točivého momentu v závislosti na zvoleném jízdním režimu. Řidič si tak může zvolit poměr přenosu hnací síly mezi přední a zadní kola.

Při vylepšování jízdních vlastností prototypu RN22e na závodních okruzích se značka zaměřila na chlazení a brzdovou soustavu s cílem zvýšit odolnost systémů pohonu a brzd. RN22e poskytuje optimalizovaná nastavení pro závodní okruhy, aby si zákazníci mohli užívat sportovní jízdu bez omezování výkonu. Vzhledem k hmotnosti systému elektrického pohonu je prototyp RN22e vybaven čtyřpístovými jednodílnými třmeny a brzdovými kotouči hybridní konstrukce o průměru 400 mm. Hyundai N navíc využije prototyp RN22e k nalezení způsobu, jak nabídnout dynamickou jízdu s rekuperací, při níž bude precizně řízena míra otáčení vozu kolem svislé osy při sportovním průjezdu zatáčkou.

RN22e nabízí dále zvukovou funkci N Sound+, která vytváří podmanivou atmosféru při dynamické jízdě zvukem z reproduktorů v interiéru a exteriéru. N e-shift navíc doplňuje N Sound+ vibracemi a napodobováním řazení.

RN22e přebírá aerodynamický design modelu IONIQ 6 a přidává k němu další aerodynamické funkce pro nové elektromobily. Značka Hyundai N obohatila celkové tvarové řešení o řadu detailů inspirovaných motorsportem s cílem maximalizovat sportovní výkony. Designéři značky Hyundai N vytvořili nízkou světlou výškou design, vyvolávající dojem stability a robustnosti. Základní design modelu IONIQ 6 doplňuje sportovně pojatá spodní část nárazníku.

RN22e má při rozvoru náprav 2950 mm vnější délku 4915 mm, šířku 2023 mm a výšku 1479 mm. Vývoj tohoto prototypu bude pokračovat s využitím znalostí a zkušeností z motoristického sportu. Hyundai tak může zdokonalovat své vyspělé technologie, s nimiž uvede na trh velkosériově vyráběný model N s elektrickým pohonem.

Technické údaje prototypu RN22e:

Vozidlo Vnější rozměry Délka/šířka/výška//rozvor náprav (mm) 4915/2023/1479//2950
Elektrický pohon Elektromotor Celkový nejvyšší výkon (kW) 430 kW (celkově, elektromotory vpředu a vzadu)
Celkový nejvyšší točivý moment (Nm) 740 Nm (celkově, elektromotory vpředu a vzadu)
Baterie Kapacita (kWh) 77,4 kWh

Funkce rychlého nabíjení s napětím 400 V/800 V

Doba nabíjení Méně než 18 minut (stav nabití 10 → 80 %)
Provozní vlastnosti Nejvyšší rychlost (km/h) Více než 250
Představení konceptu N Vision 74

Koncept N Vision 74, inspirovaný historií značky Hyundai, je pojízdnou laboratoří s technikou vysokovýkonného hybridního automobilu vybaveného vodíkovým palivovým článkem. Z hlediska designu je N Vision 74 vzpomínkou na koncepční vůz Hyundai Pony Coupe z roku 1974, který byl navržen legendárním automobilovým designérem Giorgettem Giugiarem. Na základě tohoto koncepčního vozu byly následně vyrobeny prototypy prvního sériově vyráběného sportovního vozu Hyundai. Prototyp N Vision 74 je inspirován také konceptem Hyundai N 2025 Vision Gran Turismo, který byl odhalen v roce 2015 jako vize budoucnosti vysokých výkonů na základě vodíku u příležitosti představení značky N.

Studie N Vision 74 zdědila po koncepčním voze Pony Coupe z roku 1974 čistě tvarované plochy, profil s dynamickými proporcemi a jedinečné střešní sloupky B. Futuristický vzhled vozu navíc posiluje osvětlení s parametrickými pixely.

Přístrojová deska prototypu N Vision 74 je kombinuje historické prvky s moderním designem, například digitální panel sdružených přístrojů a analogová tlačítka.

Vůz s vnější délkou 4952 mm, šířkou 1995 mm a výškou 1331 mm na rozvoru náprav 2905 mm je první vysokovýkonnou laboratoří na kolech využívající nejvyspělejší systém palivových článků na vodík, který doposud značka Hyundai N vytvořila. Pro značku N to ale není první případ využití technologie palivových článků.

Inženýři značky Hyundai vyvinuli hybridní konstrukci sestávající z kombinace bateriového elektrického pohonu a vodíkového palivového článku se zcela novým uspořádáním. Společným napájením elektrického pohonu palivovými články a baterií se u prototypu N Vision 74 podařilo zvýšit účinnost chlazení. V závislosti na provozních podmínkách pak lze používat dva různé zdroje energie. Optimalizovaný systém elektronického řízení pohonu umožňuje lépe rozdělovat točivý moment prostřednictvím dvou elektromotorů na zadní nápravě. Výsledkem jsou precizní průjezdy zatáčkami s pohotovými reakcemi vozu na pokyny řidiče a jízdní situace. N Vision 74 navíc zajišťuje vyváženost výkonů „tříokruhovou“ chladicí soustavou.

Vysokovýkonná technologie je kompletně zohledněna v designu, který rovněž splňuje požadavky na chlazení systému palivových článků a udržování vhodných provozních teplot ostatních komponentů. N Vision 74 umožňuje cestování na dlouhé vzdálenosti s rychlým doplňováním paliva – vodíku.

Technické údaje prototypu N Vision 74:

Vozidlo Vnější rozměry Délka/šířka/výška//rozvor náprav (mm) 4952/1995/1331//2905
Elektrický pohon Elektromotor Celkový nejvyšší výkon (kW) Více než 500 kW (vzadu)
Celkový nejvyšší točivý moment (Nm) Více než 900 Nm (vzadu)
Baterie Kapacita (kWh) 62,4 kWh

Funkce rychlého nabíjení s napětím 800 V

Vodík Kapacita palivové nádrže 4,2 kg
Sada palivových článků Provozní výkon 85 kW (maximální 95 kW)
Doba doplňování paliva 5 minut
Provozní vlastnosti Nejvyšší rychlost (km/h) Více než 250
Dojezd Více než 600 km

Prototypy RN22e a N Vision 74 jsou testovány tak, aby byly maximálně připraveny na ostré nasazení na závodních okruzích, ale také na roli sportovního vozu pro každodenní provoz s charakterem „dravce do zatáček“.

Prvním velkým krokem tímto směrem bude první elektrický model N značky Hyundai, IONIQ 5 N, který vstoupí na globální trh v roce 2023. Podrobnější informace o prvním elektromobilu N budou zveřejněny později.

Zdroj: Hyundai Motor Czech

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

*

code