Jak si poradit se zúžením? Sledujte dobře značky a přečtěte si náš článek

Všimli jste si ošklivého nešvaru českých řidičů? Málokdo se umí správně chovat v zúžených prostorech, a to jak trvalých (průjezdy mezi domy, staré aleje se stromy „do cesty“), tak přechodných (výkopy, odstavená jiná vozidla). Řidiči často zmateně koukají a netuší, že takovéto situace mají svá pravidla, aby byl provoz co nejplynulejší.

Řízený provoz

Nejjednodušším na pochopení je provoz řízený světelnými signály. Tady není moc o čem diskutovat, prostě pokud na semaforu svítí zelená, můžu do zúžení vjet, pokud červená, stojím. Jako na křižovatce. Přičemž platí i stejné pravidlo, takže: pokud nemohu zúžením pokračovat, nevjíždím do něj, tím totiž mohu situaci zablokovat. Na některých stavbách dokonce stále řídí provoz dva vyčlenění dělníci, kteří provoz koordinují a mohou pružně reagovat na skutečný stav dopravy.

Mnohem větší problémy však dělá řidičům provoz řízený svislými dopravními značkami. Jde o značky „Přednost protijedoucích vozidel“ a „Přednost před protijedoucími vozidly“ symbolizované vždy dvěma proti sobě orientovanými šipkami. V tomto případě platí, že přednost má ten, který má před sebou „modrou“ značku, kdežto ten, kdo má před sebou „kulatou zákazovou“ přednost musí dát.

V méně přehledných místech (zatáčky, rohy domů atp.) bývá tato dvojice značek doplněna ještě o zrcadlo a sníženou rychlost.

Neřízený provoz

Stále se můžeme na silnicích setkat i s neřízeným provozem. To je taková situace, kdy u zúžení nejsou žádné značky, semafory ani pověření pracovníci. Zde platí jednoduché pravidlo, a to, že na čí straně je překážka, ten dává protijedoucímu přednost. Takže pokud jedete po ulici, proti vám jiné vozidlo a před vámi je zaparkované auto nebo vykopaný kanál, dáváte přednost protijedoucímu.

.

Pokud však není jasné, na čí straně je překážka, využijte selského rozumu a porozhlédněte se po okolí. Oficiálně je v silničním zákoně uvedeno, že v takových případech je to na domluvě řidičů. Ta se však v dnešním provozu dělá velice obtížně, proto se raději poohlédněte po okolí, zda máte na vaší straně překážky místo, kam by se dalo „schovat“.

Pokud byste se však potkali uprostřed zúženého místa (například úzká horská silnička), je potřeba couvat. V tomto případě couvá ten, kdo to má snazší. Rozhodně se bude couvat lépe vám s osobním autem, než kamionu s návěsem. Také se bude couvat lépe tomu, kdo jede do kopce nebo tomu, kdo má za sebou rovinu bez zatáček.

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

*

code