Kultovní Brouk má 75 narozeniny

Volkswagen Brouk je jeden z nejdéle vyráběných vozů značky s největším počtem vyrobených kusů bez zásadních změn designu. Konstrukční kancelář konstruktéra s českými kořeny Ferdinanda Porsche začala na objednávku výrobce motocyklů Zündapp vyvíjet jeho předchůdce již v roce 1931 jako „Auto für Jedermann“ (auto pro každého). V roce 1932 byly postaveny tři prototypy označené Porsche Typ 12. Na přání Zündapp je poháněl pětiválcový vodou chlazený hvězdicový motor. Se sériovou produkcí ale Zündapp nezačal.

V roce 1933 pak Ferdinand Porsche přijal objednávku německého státu na „der Volkswagen“ (lidový vůz). Levný malý automobil měl přepravit dva dospělé a tři děti, dosáhnout maximální rychlosti 100 km/h, průměrně spotřebovat ne více než 7 litrů paliva na 100 km a stát méně než 1000 říšských marek (RM). Pro ilustraci – tehdejší průměrný plat byl okolo 32 marek týdně.

Do konce války opustilo brány závodu Volkswagen jen 630 vozů modelu, který dostal v roce 1938 nové označení „KdF-Wagen“. V průběhu II. světové války vyráběl závod výhradně pro válečné potřeby. Místo civilních provedení byla pro německý Wehrmacht vyrobena odvozená vozidla Typ 82 Kübelwagen (asi 52 000 kusů) a obojživelný Typ 166 Schwimmwagen (asi 14 000 kusů). Vyrobeno bylo i několik set velitelských vozidel s karoserií KdF namísto karoserie Typ 82 jako Typ 87 Kommandeurswagen. Zdvihový objem vojenských motorů se zvýšil na 1131 cm3. Nejvyšší výkon dosáhl 18 kW (25 k).

Montáž karoserie na podvozek

Sériová výroba sedanu Volkswagen (Typ 1) se rozběhla již 27. prosince 1945 a to pod správou britské vojenské vlády, která převzala společnost Volkswagenwerk GmbH v červnu 1945. Záměrem Britů bylo zajistit výrobou vozidel Volkswagen Typ 1 nezbytnou dopravu v rámci okupační zóny. Tento pragmatismus zachránil výrobní závod před hrozící demolicí.
Mimořádnou roli přitom sehrál major Ivan Hirst. Byla to jeho prozíravost spolu s improvizačním talentem, která umožnila začátek výroby automobilů v letech regulovaného hospodářství charakterizovaného všeobecným nedostatkem. Svým nadšením pro techniku a automobily, velkou činorodostí a jasným postojem se mu
podařilo přeměnit bývalý zbrojní podnik v pozoruhodně krátké době na civilní výrobní společnost.

Již v srpnu 1945 pověřila britská vojenská vláda podnik výrobou 20 000 vozidel. Zahájení výroby bylo v továrně, která byla na konci války z velké části zničená, zřetelným znamením nového začátku a naděje. Navrhované řešení bylo navíc v souladu s pozdější britskou politikou v Německu, která považovala materiální zajištění a budoucí
perspektivy pro obyvatelstvo za zásadní. Zpočátku se však musely řešit velké problémy se zajišťováním potravin a bydlení pro zaměstnance.

Probíhající výrobu negativně ovlivňovaly váznoucí dodávky materiálu a energií. Navzdory těžkým okolnostem sjel krátce po Vánocích z montážní linky první sedan Volkswagen. Wolfsburg a Volkswagenwerk GmbH tak prožil opožděný vánoční zázrak, protože od konce války tehdy uběhlo pouhých osm měsíců. Do konce roku 1945
bylo vyrobeno celkem 55 vozidel. Od roku 1946 do měnové reformy se vyrábělo cca 1000 vozidel měsíčně. Vyšší výrobní počty nebyly možné vzhledem k přetrvávajícímu nedostatku surovin, materiálu i personálu.

Správci, kteří nesli za podnik odpovědnost až do podzimu 1949, připravili potřebné podmínky pro pozdější růst společnosti. Založili oddělení zákaznického servisu, vybudovali systém prodeje a v létě 1947 zahájili vývoz sedanu Volkswagen.

Název Brouk (v anglicky mluvících zemích Beetle, německy Käfer) vznikl jako lidová přezdívka a až později (v USA od srpna 1967) se začal používat jako oficiální jméno modelu. V některých zemích (např. ve Velké Británii) se však nikdy jméno Beetle oficiálně nepoužívalo. V roce 1998 představil VW nový model New Beetle (postavený na podvozku Volkswagenu Golf IV), který designově navazuje na původního Brouka.

Typ 1 se pod neoficiálním označením „Brouk“ stal na celém světě tak populární jako žádný jiný automobil. Rekordmanem byl jak dobou výroby, tak i výrobními počty. Volkswagen ukončil výrobu modelu VW Brouk v Mexiku až v červenci 2003 – po 21 529 464 vyrobených vozech, z nichž bylo 15,8 milionu z německé produkce.

 

Zdroj: Volkswagen, Wikipedia

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

*

code