LEXUS RX 450hL – tichý luxus pro 7 cestujících

Základní, pětimístný model vozu  jsme již testovali. Prodloužený model, nabízející 7 míst, nabízí několik novinek, v základě se ale shodují. Opisovat od sebe nebudeme, takže prosím, informace jsou ZDE. V tomto textu se soustředíme spíše na rozdíly, kterými se „dlouhé“ provedení liší od běžného modelu a vychytávky, které je vhodné zopakovat, aby nezapadly.

Interiér

Přední odvětrávaná i vyhřívaná sedadla jsou velmi pohodlná, odvětrávání je v horkých dnech velmi příjemné, při delší cestě je to i aktivní bezpečnostní prvek, protože dokáže řidiče, který už několik hodin zírá bez pohybu před sebe, probrat a zabránit tak mikrospánku. I když nepředpokládám, že by takovéto auto šlo z ruky do ruky a jezdilo s ním víc řidičů, paměť nastavení pozice předních sedadel pro 3 osoby, takže v rodině se určitě dohodnete a vaši ideální polohu vám nikdo nenaruší. Sedadlo řidiče při vypnutí motoru odjede dozadu, takže i blahobytný majitel nemusí při nastupování nebo vystupování odírat pupík o volant. Je potřeba s tím ale počítat v případě cestujícího za ním, pokud by měl sedadlo posunuto víc dozadu. Ten by mohl být docela překvapený.

Zadní sedadla jsou polohovatelná nejen podélně, ale mají i sklopná opěradla, takže na delších cestách mohou cestující vzadu zaujmout velmi pohodlnou polohu téměř vleže. Mezi krajními, plnohodnotnými sedadly, je třetí místo k sezení, lepší je ale využít střední opěrku, která je velmi variabilní ve svém využití. Skrývá v sobě držáky na nápoje, zásuvky USB pro nabíjení nebo připojení k audiosystému vozu, nebo je možné ji celou sklopit a protáhnout tudy například lyže, nebo jiný delší náklad. Poloha zásuvek pro nabíjení v opěrce je v případě dvou cestujících velmi pohodlná a po ruce, pokud ale cestují na zadních sedadlech tři osoby, prostřední má opěrku za zády a zásuvky jsou … nedostupné.

V minulém testu jsme si postěžovali na navigaci. Nevím, kolik úsilí to techniky Lexusu stálo, ale navigace v tomto modelu byla naprostým opakem té v předchozím testu. Ovládání i zadávání cíle nebo zastávek po trase je naprosto intuitivní a rychlé. Trasa se zobrazuje čitelně, jen bych přece jen ještě nastavil zobrazení ve 3D režimu na větší přiblížení. V případě blížící se křižovatky nebo kruhového objezdu se sice náhled na detail místa automaticky přiblíží, ale po projetí se zase „stáhne“, takže vidíte prostor kolem, který nepotřebujete. Zobrazování trasy na panelu ale výrazně pomáhá hlasová navigace, která dolaďuje případné nejasnosti zobrazování trasy. Obzvlášť při odbočování v husté zástavbě nebo sjezdech z dálnice je to velmi užitečná funkcionalita. Ostatně funkcí a variant zobrazení nabízí navigace několik. Je vhodné se s nimi ale seznámit v klidu v garáži.

Destička na prostředním tunelu před opěrkou (vlastně taková počítačová myš, sloužící pohybu ukazatele na středovém displeji) má velmi pohodlné ovládání – šipka na displeji se pohybuje krokově a „zachytává se“ na aktivních odkazech na monitoru, takže zadávání adresy do navigace, nebo změna zobrazování je pohodlná a s opatrností se dá ovládat i za jízdy. To dovoluje, i když je lepší to řešit při zastavení, pracovat s infotainmentem s potřebnou opatrností také za jízdy.

Všechna místa ve voze mají velice detailní možnosti nastavení třízónové klimatizace. Třetí zóna pokrývá prostor kufru, kde se nachází hlavní bonus prodloužené verze – třetí řada sedadel. K nim se ještě dostaneme, až se do kufru propracujeme.

Výhled z vozu dopředu a do boků je díky vyššímu posazu excelentní, vzadu pomáhá parkovací kamera, bez které by bylo parkování docela honička.

Na rozdíl od předchozího modelu jsem také viděl i já s výškou 190 cm na nastavitelný Head up display na čelním skle, což není vždy pravidlem. U předchozího modelu jsem musel mít sedadlo spuštěné co nejníž, což na dálnici nevadilo, ale v městském provozu to zhoršovalo výhledy.

Ale k těm slíbeným vychytávkám. Některé sice již patří téměř ke standardu, ale stále potěší. Patří mezi ně bezklíčkové startování, otevírání dveří i zavírání. Klíček od auta není vůbec nutné vyndávat z tašky nebo kapsy, stačí vzít za kliku, nastoupit, zmáčknout tlačítko Start a jedete. Jen v té pohodě nesmíte zapomenout, kde vlastně ten klíček máte.

Moc užitečná byla i spousta odkládacích prostor, ale nejvíce nás v těchto vedrech oslovila možnost vyklopit kapsy ve dveřích, takže se do nich vejde i pro velká petka. Spolujezdec má extra kapsu na dokumenty nebo časopisy po levé straně na boku prostředního tunelu

V prostředním tunelu je schránka pro mobil, výrobce vozu bohužel nestíhá trend zvětšování rozměrů telefonů, takže se do ní vejdou pouze menší modely. Za touto je velká schrána, do které se vejdou doklady, svačina i menší lahev, jsou v ní 2 USB zásuvky a 12V zásuvka, což je velmi šikovné.

Lexus čaruje i se světlem. V noci se auto se rozsvítí při příchodu nositele klíčku, podsvícené jsou i kliky u dveří, osvětlení nad přístrojovkou se rozsvítí bez dotyku, pouze při přejetí rukou v blízkosti lampy.

Audio má výborný zvuk, poslechu pomáhá i malý hluk od spalovacího motoru, při elektrickém pohonu nemá o jakémkoli hluku cenu mluvit, protože šum pneumatik do interiéru vůbec nedoléhá.

Prodloužená verze modelu dává běžnému uživateli prostor kufru o 11 cm delší, než u základního modelu. Kufr tak v základním uspořádání nabízí velmi slušných 652 litrů. Po sklopení zadních sedadel získáte až 1656 litrů, naopak po vztyčení třetí řady sedadel vám zůstane pouze 211 litrů na menší nákup. V kufru je polička pro roletu, nářadí na výměnu kola, auto má rezervu přístupnou zespodu, naštěstí myslí na komfort cestujících i v tomto a neodbyl je sadou na lepení.

Hlavně ale do prostoru kufru dokázal výrobce naskládat dvě sedadla, která jsou v běžném provozu sklopena a tvoří dno kufru. Lze je ale jednoduše jak z kufru, tak z prostoru pro cestující elektricky vyklopit a použít pro přepravu dalších dvou osob, takže se automobil s rozměry menšího autobusu dostává i na větší počet pasažérů, než je u běžného osobáku zvykem. Výrobce tato sedadla deklaruje jako plnocenná. Dospělý má ale nohy skoro pod bradou a na výšku mají osoby vyšší než 160 cm problém s hlavou. Nastupování přes dopředu posunuté a sklopené sedadlo druhé řady je tak trochu artistický výkon. Ten ale děti, pro které je třetí řada svými rozměry asi nejvhodnější, absolvují rády a mrštněji než pantáta jako já, kterému to připomnělo nalézání do obrněného transportéru na vojně.  My bychom tedy skromněji konstatovali, že děti se na třetí řadě stísněny cítit nebudou a místa tak své uplatnění najdou.

Motor a převodovka

Také u tohoto hybridu je pohonnou jednotkou benzinový šestiválec o objemu 3,5 litru, doplněný o dva elektromotory, každý pro jednu nápravu. Jeho celkový výkon je 313 koní. Pro přenos této síly na kola používá automatickou bezstupňovou hybridní převodovku. Sami na sobě jsme si vyzkoušeli, že obzvláště pohled na maketu auta na displeji, kde energie proudí od kol do baterie, dokáže nadlehčit nohu na plynovém pedálu spolehlivěji než omezení na 80 km na dálnici.

Jízdní vlastnosti

Jízda za deště vyžadovala kvůli pneumatikám soustředění, na suchu vedly dobře, za deště jsem ale měl chvílemi pocit chodce na ledě.

O spotřebě, uváděné v dokumentaci, sní Skot, když zrovna spí. I při lehké noze, plachtění před křižovatkou, brzděním motorem z kopce a snaze jet na baterky jak to jen šlo, to nešlo. Na dálnici jsme se s vypětím sil drželi na úrovni 10 litrů při stálé rychlosti 130 km/h, každých 10 km výše (testovali jsme v Německu, takže bez obav, zákon jsme neporušili) znamenalo zhruba 0,1 litru navíc. Ani s lehkou nohou na plynu se nám tak opět nepodařilo dostat na tabulkové hodnoty spotřeby. Jestliže u pětimístné verze jsme dosáhli místo tabulkové hodnoty 5,3 litru skutečné spotřeby 8,9 litru, sedmimístný, delší vůz, si řekl na stejné trase a stejném jízdním stylu o 9,2 litru. Ve městě, při větším podílu jízdy na elektřinu, jsme se vešli do osmi litrů, což snad není číslo, které by majitele vozu za více než 2 miliony korun zruinovalo.

Závěr

Lexus je vozidlo masivní, plné bezpečnostních systémů. Svými rozměry, kdy délka prodloužené verze dosahuje rovných 5 metrů a výška je větší než u průměrné ženy, vzbuzuje respekt na silnici i na parkovišti. Svůj respekt a množství velmi kvalitních materiálů si ovšem nechá zaplatit.

Testovaný model:

motor:  zážehový nepřeplňovaný šestiválec 3456 cm3

výkon:  193 kW (263 koní) při 6000 ot./min.

hybridní pohon: elektromotor – vpředu 123 kW / vzadu 50 kW

celkový dosažitelný výkon: 230 kW (313 koní)

točivý moment:  335 Nm při 4600 ot./min.

rozměry:  délka 5000 mm, šířka 1895 mm, výška 1700 mm

rozvor náprav: 2790 mm

objem kufru: 211 / 652 /1650 litrů

Ceny:
STANDARDNÍ
CENA (Kč)
AKČNÍ CENA (Kč) ZVÝHODNĚNÍ (Kč)
LEXUS RX 450h L 4×4 E-FOUR EXECUTIVE 2 030 000 1 780 000 250 000
LEXUS RX 450h L 4×4 E-FOUR EXECUTIVE PLUS 2 080 000 1 830 000 250 000
LEXUS RX 450h L 4×4 E-FOUR LUXURY 2 375 000 2 075 000 300 000
Galerie:

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

*

code