Mercedes elektrizuje svou nejvyšší řadu
EQS je prvním luxusním sedanem s elektrickým pohonem značky Mercedes-EQ, která tímto modelem nově definuje další důležitý segment vozidel. EQS navíc jako první model vychází z modulární platformy pro elektromobily luxusní a vyšší třídy.
Mercedes-Benz do roku 2030 hodlá prodávat více než polovinu svých vozů jako elektromobily, plug-in a hybridní verze.
.
Exteriér
Odborníci na aerodynamiku dosáhli v úzké spolupráci s designéry rekordně nízkého součinitele aerodynamického odporu vzduchu 0,202 díky pečlivé práci na všech detailech a na základě účelně navrženého designu. EQS má nejlepší aerodynamiku na světě mezi sériově vyráběnými vozy. Z toho profituje především dojezd. EQS patří mezi nejlepší také akustickým komfortem. K tomu významně přispívá velmi nízká hladina aerodynamického hluku.
Příď tvoří ucelený černý panel. Inovativní světlomety propojené světelným pásem a sytě černým panelem masky chladiče vytvářejí nezaměnitelnou tvář. Exkluzivitu černého panelu s centrální hvězdou Mercedesu místo klasické masky chladiče lze ještě zvýšit. Na přání se totiž dodává s trojrozměrným vzorem s motivy hvězdy.
.
Interiér
Absolutní dominantou interiéru je MBUX Hyperscreen (výbava na přání). Tato velká, klenutá zobrazovací jednotka sahá v ladném oblouku téměř od jednoho střešního sloupku A k druhému. Pod jedním krycím sklem jsou umístěny tři displeje, které tak vizuálně splývají v jeden celek. Spolujezdec má vlastní zobrazovací a ovládací zónu na 12,3“ displeji OLED. Zábavní funkce jsou však na něm za jízdy k dispozici pouze v rámci specifických legislativních předpisů v příslušné zemi. Mercedes-EQ přitom sází na inteligentní kamerový systém. Jakmile kamera rozpozná, že se řidič dívá na displej spolujezdce, dojde při určitém zobrazovaném obsahu k automatickému snížení jasu obrazovky.
Na přání může být EQS vybaveno automatickými komfortními dveřmi vpředu a vzadu. Přichází-li řidič k vozu, vysunou se nejprve kliky dveří. Při dalším přiblížení se automaticky otevřou dveře řidiče. Prostřednictvím systému MBUX má řidič navíc možnost nastavit si dálkově ovládané otvírání zadních dveří, aby mohly například děti nastoupit do vozu u školy.
EQS nabízí jako první Mercedes-Benz možnost aktivace zcela nových funkcí vozidla v mnoha funkčních oblastech prostřednictvím bezdrátových aktualizací OTA (Over-the-Air Updates). Počáteční nabídka zahrnuje dva speciální jízdní režimy pro mladé řidiče a servisní personál, jednoduché hry a demo program „The Best or Nothing“. Zákazník si tak může i po zakoupení nového vozidla EQS přizpůsobovat původní konfiguraci mnoha prvků výbavy svým individuálním požadavkům.
EQS v závislosti na výbavě disponuje až 350 senzory pro snímání vzdálenosti, rychlosti, zrychlení, světelných podmínek, srážek, teploty, obsazenosti míst, mrkání řidiče nebo hovoru cestujících. Velké množství informací zpracovávají řídicí jednotky, které na základě algoritmů přijímají bleskurychlá rozhodnutí. Nové EQS dokáže získávat nové zkušenosti a rozšiřovat své schopnosti, protože má díky umělé inteligenci dovednost učit se.
Ve spojení s audiosystémem Burmester® Surround Sound disponuje EQS dvěma zvukovými světy Silver Waves a Vivid Flux. Uživatelé si je mohou vybrat jako Sound Experiences (zvukové zážitky) na centrálním displeji, kde je lze také deaktivovat.
Další zvukový svět, Roaring Pulse, může být zpřístupněn „na dálku“ pomocí technologie „Over-the-Air“. V rámci příslušného zvukového světa se pohybuje rovněž interaktivní jízdní zvuk, který do interiéru dodávají reproduktory audiosystému.
Novinkou jsou tři programy ENERGIZING NATURE: lesní mýtina, hučení moře a letní déšť. Tyto programy nabízejí podmanivé zážitky z poslechu zvuků ve vozidle, které ohromujícím způsobem imitují realitu. Uklidňující zvuky vznikly ve spolupráci s hudebníkem Gordonem Hemptonem, který se zaměřuje na přírodní zvuky. Stejně jako ostatní programy systému ENERGIZING COMFORT jsou i tyto nové zvukové reprodukce doprovázeny příjemným dekoračním osvětlením a vizuálními prvky, které oslovují další smysly.
Mercedes-Benz prostřednictvím systému ENERGIZING AIR CONTROL PLUS, postaveného na filtraci, senzorice, konceptu zobrazování a klimatizaci vzduchu. Filtr HEPA (High Efficiency Particulate Air) zbavuje vzduch přiváděný zvenčí jemného prachu, nejmenších částic, pylu a dalších látek, a to s velmi vysokou účinností filtrace. Oxid siřičitý, oxidy dusíku i pachy eliminuje vrstva aktivního uhlí. Filtr HEPA má certifikaci „OFI CERT“ ZG 250-1 dokládající účinnost likvidace virů a bakterií. Funkce klimatizace před jízdou zajistí, že bude řidič spolu s cestujícími nastupovat do interiéru s již vyčištěním vzduchem. MBUX navíc informuje o koncentracích jemného prachu venku a uvnitř vozu. Podrobné údaje poskytuje samostatné menu Air Quality. Při snížené kvalitě venkovního vzduchu může systém řidiči také doporučit, aby zavřel boční okna nebo posuvné střešní okno.
.
Bezpečnost
Díky výkonným senzorům pro snímání okolí vozidla dokážou parkovací asistenční systémy podporovat řidiče v mnoha oblastech při manévrování. Pomocí asistenta pro dálkové parkování zajede řidič s vozem na parkovací místo s chytrým telefonem v ruce. Stejným způsobem probíhá i vyjetí z parkovacího místa.
DRIVE PILOT, dodávaný na přání, umožní modelu EQS vysoce automatizovanou jízdu v husté dopravě nebo dopravních kolonách na vhodných úsecích dálnic, nejprve v Německu rychlostí až 60 km/h. Řidiči tímto usnadněním získají čas věnovat se vedlejším činnostem, například surfování na internetu nebo vyřizování elektronické pošty ve své pojízdné kanceláři.
Model EQS je po technické stránce připraven na realizaci systému INTELLIGENT PARK PILOT s funkcí Automated Valet Parking (AVP, úroveň 4 podle SAE) pro automatické zaparkování vozu. Společně s potřebnou výbavou na přání a příslušnou službou Connect (v závislosti na zemi) disponuje vozidlo technikou pro zcela automatizovanou jízdu bez řidiče v parkovacích budovách, vybavených infrastrukturou AVP, včetně zaparkování a následného vyjetí z parkovacího místa. Tato funkce bude zavedena do nabídky, jakmile národní legislativy tento druh provozu umožní.
Nejnovější generace asistenčních systémů zahrnuje četné funkce pro podporu řidiče. Novinkou je například dodatečné upozornění systému ATTENTION ASSIST na mikrospánek. Tato funkce analyzuje mrkání řidiče kamerou na displeji řidiče (pouze ve spojení se systémem MBUX Hyperscreen). Ukazatel asistenčních systémů na displeji řidiče srozumitelně zobrazuje činnost asistenčních systémů v celoplošném náhledu.
Principy integrální bezpečnosti, zejména pasivní bezpečnosti, platí nezávisle na platformě. EQS proto disponuje stejně jako všechny ostatní vozy Mercedes-Benz odolným skeletem prostoru pro cestující, speciálními deformačními zónami a moderními zádržnými systémy. Systém PRE-SAFE® se dodává standardně. Elektromobilová platforma modelu EQS vytvořila nové možnosti i pro jeho bezpečnostní koncept. Sada akumulátorů mohla být uložena na výhodném místě v podlaze vozidla, kde je chráněna v případě kolize. Chování karoserie při čelním nárazu bylo možné optimalizovat, protože se v přídi nenachází velký blok spalovacího motoru. Kromě standardních bezpečnostních testů uskutečnilo Technické centrum pro bezpečnost automobilů TFS (Technologiezentrum Fahrzeugsicherheit) řadu dalších specifických testů celého vozidla i rozsáhlé testy komponentů.
Revoluční technika světlometů DIGITAL LIGHT (standardně od stupně výbavy Advanced Plus) umožňuje promítání pomocného značení nebo výstražných symbolů na vozovku. Novinkou jsou dvě asistenční funkce pro signalizaci zahájení kooperativní změny jízdního pruhu a upozornění/směrový pokyn, pokud asistenční systémy pro jízdu v jízdním pruhu a sledování slepého úhlu rozpoznají nebezpečí. DIGITAL LIGHT má v každém světlometu jeden světelný modul se třemi extrémně výkonnými diodami LED, jejichž světlo je odráženo a usměrňováno soustavou 1,3 milionu mikrozrcadel. Na celé vozidlo tedy vychází rozlišení více než 2,6 milionu pixelů.
.
Pohonné ústrojí
Jako první budou na trh uvedeny verze:
EQS 450+ s výkonem 245 kW (kombinovaná spotřeba elektrické energie podle metodiky EU: 19,1–16,0 kWh/100 kW), 20,4-15,7 kWh/100 km; podle metodiky WLTP: 20,4-15,7 kWh/100 km
EQS 580 4MATIC s výkonem 385 kW (kombinovaná spotřeba elektrické energie podle metodiky EU: 20,0 – 16,9 kWh/100 km) ; podle metodiky WLTP: 21,8–17,4 kWh/100 km.
K mimořádné ovladatelnosti a dynamice modelu EQS přispívá standardně dodávané natáčení zadní nápravy s úhlem otočení kol až 4,5°. Alternativně si mohou zákazníci objednat natáčení zadní nápravy, u něhož se zadní kola otáčejí do stran až o 10°. Tuto variantu lze navíc aktivovat dodatečně prostřednictvím bezdrátových aktualizací OTA (Over-the-Air). Průměr otáčení více než pětimetrového sedanu se tím zmenší na 10,9 metru, což je průměr otáčení mnoha modelů kompaktní třídy. Na centrálním displeji jsou v menu jízdních režimů zobrazovány příslušné úhly otočení kol na zadní nápravě včetně předpokládané trajektorie jízdy vozu.
.
Nabíjení
EQS je nejaerodynamičtější sériově vyráběný automobil na světě, jeho součinitel aerodynamického odporu vzduchu je pouhých 0,20. To přispívá k jeho dlouhému dojezdu na jedno nabití, až 770 kilometrů podle metodiky WLTP. A s rychlým nabíjecím výkonem až 200 kW lze za pouhých 15 minut získat dojezd až 300 kilometrů. EQS vidí díky své komplexní senzorice a inteligenci prakticky všechno kolem sebe a přebírá funkci kopilota.
S modelem EQS bude uvedena na trh nová generace akumulátorů s výrazně vyšší hustotou energie. Větší z obou akumulátorových sad má využitelnou kapacitu 107,8 kWh. To je o cca 26 procent více než u modelu EQC (EQC 400 4MATIC: kombinovaná spotřeba elektrické energie 21,5–20,1 kWh/100 km).
Inovativní software pro řízení sady akumulátorů z vlastního vývoje umožňuje bezdrátové dálkové aktualizace. Systém řízení energie tak zůstane aktuální po celou dobu životnosti vozidla. V chemickém složení akumulátorových článků se snížil podíl kobaltu u katod na deset procent.
Navigace s elektrickou inteligencí plánuje na základě mnoha faktorů nejrychlejší a nejkomfortnější trasu včetně zastávek pro nabíjení a dynamicky reaguje například na dopravní zácpy nebo změny jízdního stylu řidiče. Novinkou ve výbavě modelu EQS je vizualizace v informačním systému MBUX (Mercedes-Benz User Experience), která ukazuje řidiči, zda je disponibilní kapacita akumulátorů postačující k návratu do místa startu bez nabíjení. Při výpočtu trasy jsou preferovány manuálně zadané nabíjecí stanice podél trasy. Navrhované nabíjecí stanice lze naopak vyloučit. Pro každou zastávku pro nabíjení se vypočítávají pravděpodobné náklady na nabíjení.
V rekuperačním režimu se na maximálním zpomalení 5 m/s2 rekuperace podílí až 3 m/s2 (2 m/s2 mají na svědomí brzdy). Vůz díky tomu dokáže zpomalovat až do úplného zastavení, aniž by řidič musel sešlápnout pedál brzdy. To prodlužuje dojezd a zvyšuje rekuperační výkon (až 290 kW).
Vůz tímto způsobem zpomaluje i za rozpoznaným vpředu jedoucím vozidlem až do jeho zastavení, například na semaforech. Inteligentní rekuperace se přizpůsobuje aktuálním podmínkám za pomoci asistenta ECO a funguje předvídavě, přičemž zohledňuje mimo jiné dopravní situaci nebo topografii. Řidič si kromě toho může páčkami na volantu manuálně nastavit tři stupně rekuperace, případně ji vypnout a využít funkci setrvačné jízdy.
EQS lze na rychlonabíjecích stanicích se stejnosměrným proudem nabíjet výkonem až 200 kW. Po 15 minutách rychlého nabíjení je v akumulátoru elektrická energie na 300 kilometrů (WLTP).
Doma nebo na veřejných nabíjecích stanicích umožňuje palubní nabíječka nabíjení střídavým proudem o výkonu až 22 kW. V závislosti na lokalitě se automaticky aktivují programy pro inteligentní nabíjení a funkce, které minimalizují zatížení akumulátorových článků při nabíjení.
Mezi další přednosti patří nejhustější síť s více než 500 000 nabíjecími přípojkami v 31 zemích, z toho se více než 200 000 nachází v Evropě. V rámci služby IONITY Unlimited mohou všichni evropští zákazníci programu Mercedes me Charge nabíjet v síti rychlonabíjecích stanic bezplatně po dobu jednoho roku od aktivace.
Zdroj: Mercedes-Benz AG