Nejen auta. Ford vyrobil bundu pro cyklisty, která zobrazuje smajlíky

Jízda na kole, ať už v přírodě, tak ve městě, je stále populárnější, ale kvůli hustotě provozu zároveň nebezpečnější. Proplétat se ve městě mezi auty je čím dál víc adrenalinový sport a pokusy některých měst vyměnit auta v ulicích za cyklisty cestou represe automobilistů, vytvářením cyklostezek odnikud pod kola aut a podporováním animozity mezi těmi, kteří jsou nuceni sdílet společně komunikace, situaci vůbec neřeší.

Jedním z problémů, se kterým se obě skupiny potýkají, je složitost komunikace mezi nimi. Cyklista má obvykle plné ruce řídítek a na nějaké složité nebo výrazné ukazování svých úmyslů nemá čas. Když chce cyklista dát znamení o změně směru jízdy nebo poděkovat gestem, musí řídítka pustit, což může vést ke ztrátě stability, případně pádu, který v hustém městském provozu znamená mimořádné, až fatální riziko. Podle údajů Evropské komise na evropských silnicích a ulicích každoročně zahyne přibližně 2000 cyklistů.

Zajímavým nápadem se tak zdá nápad nabídnout cyklistům bundu, která jim umožňuje zřetelně signalizovat jejich úmysly.

Ford proto nyní jako součást kampaně „Share the Road“ (podělte se o silnici) nechal vyrobit prototyp „emoji bundy“, která cyklistům umožňuje snadno a bezpečně signalizovat jejich záměry i pocity. Emoji jsou už od svého vzniku před více než dvaceti lety  popisovány jako první jazyk vzniklý v digitálním světě. Pro většinu lidí je snazší vyjádřit pocity prostřednictvím emoji, než verbálně do telefonu.

Fordova „Emoji bunda“ má na zádech diody upevněné v síťovině, které mohou zobrazit následující symboly:

  • Tři typy emoji
  • Šipky
  • Symbol nebezpečí

Cyklista volí konkrétní signál pomocí dálkového ovládání na řídítkách, která při tom nemusí pouštět, takže jeho potřebu odbočit mají za ním jedoucí řidiči šanci vidět mnohem lépe a déle.

Bezpečnost významně zvyšuje také možnost zobrazení smajlíku přes celá záda a tím v noci upozornit na svou přítomnost na silnici ještě lépe, než prostřednictvím blikajícího světélka.

Cílem kampaně „Share the Road“ je podporovat sounáležitost mezi různými skupinami účastníků silničního provozu. Ford věří, že z většího rozvoje bezpečné cyklistiky budou nakonec těžit všichni. Společnost vytvořila mimo jiné program virtuální reality, který pomáhá řidičům lépe se vžít do kůže cyklistů – a naopak. Předběžné studie naznačují, že téměř všichni účastníci programu vyjádřili po jeho absolvování vůli upravit své chování v silničním provozu.

Zdroj: Ford Czech Republic

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

*

code