Nejen auta. Jak se čistí dopravní prostředky?

Téma hygieny je v dnešní době, kdy jsme neustále strašeni tím, že na nás všude čeká virus, který na nás skočí a zahubí nás, nebo nám alespoň znepříjemní život, stále velmi citlivé. Dříve se říkalo, že si lidé berou auto místo deštníku, dnes obětují hodiny času v kolonách pocitu bezpečí před kontaktem s ostatními při cestách hromadnou dopravou. Co ale mohou očekávat ti, kteří z nejrůznějších důvodů hromadnou dopravu využívají?
Cestující jsou v dopravních prostředcích hákliví především na čistotu sedaček, tyčí a madel uvnitř vozů, ale vzhledem k pandemii covid-19 vyžadují hygienicky nezávadné a čisté prostředí také na ostatních plochách prostředků městské i meziměstské dopravy.
.
.
Čištění dopravních prostředků veřejné dopravy probíhá nejčastěji v noci. Pracují na něm většinou organizované týmy, které se musí postarat o to, aby byl dopravní prostředek na nadcházející provoz dokonale připraven. Zpravidla se začíná čištěním zvenčí, kdy je potřeba nejdříve ručně odstranit nečistoty z míst, která si žádají zásah lidskou rukou. Mohou to být prostory kolem kol nebo čelní skla. Například u tramvají je potřeba pečlivě odstranit grafitový prášek z čelního skla, který vzniká třením pantografu o trolejové vedení. V zimních měsících se pak navíc přidávají nečistoty jako je sůl nebo bláto. Ve chvíli, kdy jsou tyto nečistoty odstraněny, přejíždí vůz do mycí linky, kde proběhne finální vyčištění. Mycí linky se podobají těm, které se využívají pro osobní automobily.

Následně se přechází na vyčištění interiéru, kde je potřeba vyčistit stropy, sedadla včetně spodních ploch, držadla, veškeré tyče, okna, všechny plasty, stěny vozů, označovače jízdenek a další vnitřní části. Tyče, skla a další plochy se utírají ručně vodou s čisticím přípravkem, který je k tomu určený. Podlahy se pak vytírají či luxují vysavači. Výhodou vysavačů jsou jejich filtry. Zabraňují víření prachu, ten se pak neusazuje v kapičkách vody roztříštěných po celém dopravním prostředku. Pro čištění čalounění v autobusech a tramvajích, které je velkým zdrojem nečistot a bakterií, je využíváno tzv. extrakční čištění. To se provádí pomocí přístroje, který účinně odstraní veškeré uvolněné nečistoty včetně skvrn způsobených jídlem.

Úklid a údržba dopravních prostředků jde ruku v ruce také s důkladnou dezinfekcí. Ta je prováděna většinou dezinfekčním přípravkem ve formě aerosolu. Ten je nanášen na stropy, bočnice, skla, dveře, sedačky, madla a podlahu. Dezinfekce se musí aplikovat až po důkladném vyčištění a setření všech ploch, v opačném případě totiž pozbývá své účinnosti a její aplikace je zbytečná.

Ošetřit například vnitřek jedné stometrové soupravy metra o pěti vozech zabere zhruba hodinu. Po dezinfekci musí vozy minimálně dvě hodiny stát a odvětrávat. K čištění dopravních prostředků se využívá také účinného čištění suchou párou, které se využívá i k údržbě zastávek veřejné dopravy.

.
Kromě denního čištění probíhá také generální čištění, které se skládá ze stejných úkonů. Jde ale více do hloubky. Veškeré úklidové práce a jejich následná kontrola pak podléhají kontrole specialistů. Ti odpovídají za to, že dopravní prostředek vyjede do ulic perfektně vyčištěný.
.
Zdroj: Aspen, Karcher, redakčně upraveno

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

*

code