Hyundai uvádí nejnovější vysokovýkonný model i20 N

Společnost Hyundai Motor odhalila svůj nejnovější model sportovní řady N, Hyundai i20 N. Sportovní hatchback, inspirovaný soutěžním vozem i20 WRC můžete prohnat po závodních okruzích, ale využijete ho i v každodenním provozu. Stejně jako ostatní modely Hyundai N nabízí i20 N radost z jízdy díky motoru s jedinečnými výkonovými parametry a mnoha dalším technickým inovacím zaměřeným na dosahování mimořádné jízdní dynamiky. Nejnovější model uspokojí sportovně orientované automobilové nadšence a rozšiřuje produktovou řadu vysokovýkonných modelů Hyundai v Evropě, která zahrnuje modely i30 N a i30 Fastback N.

Zcela nový i20 N má své kořeny v motoristickém sportu. Inspirací při jeho vzniku byl soutěžní vůz i20 Coupe WRC, který je rozsáhle upravenou verzí silničního modelu Hyundai i20. Hmotnost modelu i20 N proto také odpovídá minimální hmotnosti stanovené pravidly mistrovství světa v rallye FIA WRC (WorldRallyChampionship). Právě s tímto modelem Hyundai slaví úspěchy. V sezoně 2019 se stal Hyundai mistrem světa WRC v hodnocení konstruktérů, mimo jiné i díky čtyřem vítězstvím.

Vnější design

Nový i20 N dává na odiv působivý vzhled, který umocňuje ryzí zážitky z mimořádně sportovní jízdy. Vnější design zvýrazňuje vysokovýkonný charakter tohoto modelu kombinací prvků známých z historie účasti značky Hyundai v automobilových soutěžích. Jeho základem je „smyslná sportovnost“, aktuální designová identita společnosti, která vytváří pro řidiče emocionální přitažlivost. Sportovní, dynamický styl výchozího modelu Hyundai i20, který je etalonem ve své třídě, je doplněn aerodynamicky funkčními tvary. Mezi sportovní úpravy patří také snížení světlé výšky o 10 mm.

Přídi dominuje přední nárazník s velkým otvorem pro přívod vzduchu k přeplňovanému motoru. Široká maska chladiče s logem N má specifickou mřížku inspirovanou šachovnicovou vlajkou, jež prozrazuje připravenost zcela nového modelu i20 N k jízdě na závodních okruzích. Tenký spoiler pod maskou chladiče s ozdobnými prvky v odstínu TomatoRed rovněž umocňuje sportovně orientovaný design tohoto modelu. Tato barva sahá přes nová obložení bočních prahů až k zádi, jejíž šířku umocňuje. Jedinečné boční prahy navíc zesilují dojem propojení mezi přídí a zádí vozidla.

Charakteristický střešní spoiler inspirovaný WRC zvyšuje přítlak na zadní nápravu a umocňuje aerodynamický charakter zcela nového modelu. Vůz je díky tomu radost řídit na jakékoli silnici. Spoiler pomáhá udržovat stabilitu zejména ve vysokých rychlostech. Zadní nárazník s integrovanými prvky ve stylu difuzoru a trojúhelníková zadní mlhovka evokují ikonické tvary modelů i30 N a i30 Fastback N. Na vysoký výkonový potenciál motoru poukazuje rozměrná koncovka výfukové soustavy.

Mezi další přednosti designu patří přední světlomety LED, ale i tmavě tónované zadní svítilny, které připomínají černé diamanty. Sportovní vlastnosti zcela nového modelu i20 N jsou zdůrazněny také speciálními 18“ koly z lehké slitiny s matně šedou povrchovou úpravou a brzdovými třmeny s logem N.

Model i20 N je nabízen v šesti barvách karoserie včetně charakteristického laku N v odstínu Performance Blue, dodávaného exkluzivně pro modely Hyundai N. Celkový dojem může ještě zesílit na přání volitelné dvoubarevné lakování se střechou v odstínu Phantom Black. Závodní a soutěžní DNA značky Hyundai potvrzují také ozdobné prvky v odstínu TomatoRed.

Barvy karoserie:
  • Performance Blue (s volitelnou střechou v laku Phantom Black)
  • Intense Blue (s volitelnou střechou v laku Phantom Black)
  • PolarWhite (s volitelnou střechou v laku Phantom Black)
  • Sleek Silver (s volitelnou střechou v laku Phantom Black)
  • Brass (s volitelnou střechou v laku Phantom Black)
  • Phantom Black
Vnitřní design

Interiér modelu i20 N byl koncipován pro sportovní jízdu a je vybaven řadou specifických, vyspělých a prémiových prvků N ze světa high-tech. Mezi ně patří speciální sportovní sedadla s integrovanými opěrkami hlavy, které jsou jedinečným prvkem výbavy i20 N. Místu řidiče dominuje volant N společně s hlavicí řadicí páky N a sportovními kovovými pedály N. Černě vyvedený interiér má řadu ozdobných prvků v barvě Performance Blue a kompletně černé čalounění stropu.

Digitální panel přístrojů nabízí spolu s displejem multimediálního a navigačního systému řidiči všechny potřebné informace včetně variabilního červeného pole otáčkoměru osvětleného diodami LED, které se mění v závislosti na teplotě motorového oleje, a ukazatele vhodného řazení, který řidiči signalizuje nejlepší okamžik pro přeřazení.

Přeplňovaný motor

Model i20 N je poháněn přeplňovaným motorem 1.6 T-GDi ve spojení s šestistupňovou mechanickou převodovkou. Tato poháněcí jednotka je prvním zástupcem nové generace motorů v evropském modelu Hyundai. Poskytuje nejvyšší výkon 204 k a maximální točivý moment 275 Nm. S pohotovostní hmotností 1190 kg je stejně lehký jako soutěžní vůz i20 Coupe WRC a výkonovou hmotností se řadí mezi nejlepší ve své třídě. Dosahuje nejvyšší rychlosti 230 km/h a z 0 na 100 km/h dokáže zrychlit za pouhých 6,7 sekundy.

Motor nabízí mimořádně plochou křivku točivého momentu, která zajišťuje rychlé reakce a vylepšenou akceleraci. Inženýři se zaměřili na zvýšení točivého momentu a výkonu v nižších otáčkách, aby mohli řidiči využívat více z potenciálu motoru také v každodenním provozu. Motor udržuje točivý moment na maximální hodnotě od 1750 až do 4500 min-1, zatímco nejvyššího výkonu dosahuje mezi 5500 a 6000 min-1.

Motor 1.6 T-GDI využívá novou technologii ovládání ventilů Hyundai CVVD (ContinuouslyVariableValveDuration) pro optimalizaci spotřeby paliva. Systém CVVD mění časování otevření a uzavření ventilů v závislosti na provozních podmínkách, čímž zvyšuje výkonové parametry motoru a o tři procenta snižuje jeho spotřebu paliva.

Šestistupňová mechanická převodovka byla pro model i20 N speciálně zdokonalena a vyztužena. Díky tomu zvládá vyšší otáčky motoru a hodnoty točivého momentu, stejně jako na využívání funkce LaunchControl.

Sportovní prvky výbavy

Zcela nový model i20 N je vybaven řadou speciálních funkcí zvyšujících radost ze sportovní jízdy. Systém N GrinControl nabízí zákazníkům vysokou úroveň individualizace prostřednictvím pěti odlišných jízdních režimů: Normal, Eco, Sport, N a N Custom. Jízdní režimy upravují charakteristiky motoru, elektronicky řízeného stabilizačního systému ESC (Electronic Stability Control), zvuku výfuku a řízení, aby byly optimalizovány pro rozmanité provozní podmínky. V režimu N Custom si mohou řidiči vybírat nastavení z režimůNormal, Eco, Sport a Sport+ pro každý z výše uvedených komponentů podle svých řidičských preferencí a stavu vozovky, a to prostřednictvím „pavučinového diagramu“ na displeji multimediálního a navigačního systému. Speciální tlačítka N navíc umožňují přednastavit jakoukoliv volbu dle individuálních potřeb. Pro radost z ještě sportovnější jízdy může elektronicky řízený stabilizační systém ESC (Electronic Stability Control) pracovat ve třech režimech: zapnuté ESC, sportovní nastavení ESC a kompletně vypnuté ESC.

Stejně jako i30 N se i model i20 N může pochlubit řadou systémů pro podporu sportovní jízdy. Funkce vyrovnávání otáček synchronizuje motor s výstupním hřídelem a řidič ji aktivuje samostatným tlačítkem na volantu. Tato funkce umožňuje plynulejší nebo sportovnější řazení nižších převodových stupňů v závislosti na jízdním režimu. LaunchControl optimalizuje řízení motoru a protiprokluzového systému, aby vůz dosáhl co nejrychlejší akcelerace při rozjezdu z klidu podobně, jako kdyby jej ovládal profesionální závodní jezdec.

Mezi další prvky výbavy inspirované motoristickým sportem patří elektrický generátor zvuku, variabilní řízení tlumiče výfuku pro dokonalý zvuk výfuku, nastavení pro brzdění levou nohou, ukazatel opotřebení brzdového obložení a speciální ultra vysokovýkonné pneumatiky Pirelli P Zero rozměru 215/40 R 18 s označením „HN“ (což znamená „Hyundai N“).

Jízdní vlastnosti

Inženýři značky Hyundai nově nastavili a optimalizovali skelet karoserie, zavěšení kol, brzdovou soustavu a řízení, vycházející z běžných verzí modelu i20 tak, aby vůz řidiči poskytl ještě dynamičtější jízdu a poradil si i s razantní jízdou na závodním okruhu.

Skelet karoserie byl vyztužen na 12 různých místech, pro zajištění ještě hladší ovladatelnost a využitelnost vozu na jakékoli silnici a v jakýchkoli povětrnostních podmínkách. Mezi realizované úpravy patří i nová konstrukce krytu spodní části vozu a dodatečná výztuha.

Upravená geometrie přední nápravy s větším úhlem odklonu kola zlepšuje trakci. Nechybí ani připevnění kol pěti šrouby a nový příčný zkrutný stabilizátor, nové pružiny a sportovní tlumiče pro ještě větší zábavu z řízení. Zcela nová přední náprava N PowerSenseAxle je kombinována s lehkou, ale velmi stabilní zadní nápravou, tvořenou dvojicí vlečených ramen spojených zkrutně poddajnou příčkou. Vyšší tuhost zavěšení zlepšuje jízdní vlastnosti. Vysokovýkonné brzdy jsou vybaveny brzdovými kotouči, jejichž průměr je o 40 mm větší než u běžných verzí modelu i20. Brzdy jsou odolnější vůči poklesu brzdného výkonu a poskytují konzistentnější zpětnou vazbu v brzdovém pedálu.

Model i20 N má také zmenšený poloměr otáčení 12,0 metrů (běžná i20 má 12,4 metrů) a speciálně nastavenému elektrickému posilovači umístěnému na sloupku řízení (C-MDPS).

Bezpečnostní systémy

i20 N je vybaven vyspělými bezpečnostními systémy Hyundai SmartSense a splňuje nejvyšší evropské bezpečnostní standardy. Mezi ně patří mimo jiné autonomní nouzové brzdění FCA (Forward Collision-AvoidanceAssist) pro městský i mimoměstský provoz, s detekcí chodců a cyklistů, inteligentní asistent pro rozpoznávání rychlostních limitů ISLA (Intelligent Speed Limit Assist), aktivní asistent pro vedení vozu v jízdních pruzích LFA (LaneFollowingAssist) a pasivní asistent pro sledování mrtvého úhlu BCW (Blind-Spot CollisionWarning).

  • Asistent pro upozorňování na překážky vpředu FCW (Forward Collision Warning)
  • Autonomní nouzové brzdění FCA (Forward Collision-Avoidance Assist) pro městský i mimoměstský provoz, s detekcí chodců a cyklistů
  • Pasivní asistent pro jízdu v jízdním pruhu LDW (Lane Departure Warning)
  • Asistent pro vedení vozu v jízdních pruzích LKA (Lane Keeping Assist)
  • Pasivní asistent pro sledování mrtvého úhlu BCW (Blind-Spot Collision Warning)
  • Inteligentní asistent pro rozpoznávání rychlostních limitů ISLA (Intelligent Speed Limit Assist)
  • Asistent pro rozpoznávání únavy řidiče DAW+ (Driver Attention Warning) včetně upozorňování na rozjezd vozidla vpředu LVDA (Leading Vehicle Departure Alert)
  • Asistent dálkových světel HBA (High Beam Assist)
  • Aktivní asistent pro vedení vozu v jízdních pruzích LFA (Lane Following Assist)
  • Aktivní upozornění na provoz za vozidlem RCCW (Rear Cross-Traffic Collision Warning)
  • Zadní kamera RVM (Rear View Monitor) s vodicími liniemi pro parkování
Technika a konektivita

Model i20 N je vybaven datovým systémem pro sportovní jízdu, který sleduje výkony řidiče na závodním okruhu a poskytuje mu vodítka pro další zlepšování jeho řidičských dovedností. Tato funkce ukládá a zobrazuje data o jízdě, včetně informací o výkonu, točivém momentu a plnicím tlaku. Její součástí jsou také stopky pro měření časů na kolo a zrychlení.

Na přání je nabízen navigační systém s 10,25“ dotykovým displejem LCD, speciálním obsahem N a uživatelskými rozhraními Apple CarPlay a Android Auto. K dispozici je rovněž nejnovější verze systému Bluelink, zpřístupňující nejmodernější služby značky Hyundai pro síťově propojené automobily. Široká škála služeb, poskytovaných na základě konektivity, zahrnuje například služby Hyundai LIVEServices, online vedení trasy a navigaci na posledním úseku cesty. K dispozici jsou také funkce s dálkovým přístupem prostřednictvím aplikace Bluelink pro chytré telefony. Bluelink se dodává s pětiletým předplatným zdarma.

Zcela nový model i20 N bude uveden na evropské trhy na jaře 2021.

Technické údaje
Rozměry 4075 x 1750 x 1440 (rozvor náprav: 2580) mm
Motor Gamma II 1.6 T-GDi
Převodovka 6stupňová mechanická převodovka
Hmotnost 1190 kg (předběžný údaj)
Výkon (k)/točivý moment (Nm) 204/274
Nejvyšší rychlost (km/h) 230
Zrychlení 0-100 km/h 6,7 s

Zdroj: Hyundai Motor Czech

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

*

code