Nová Puma ST Powershift rozšiřuje nabídku sportovních modelů značky Ford

Ford představil nového člena řady modelů Ford Performance, Puma ST Powershift 1) . Ten kombinuje dosud nejvýkonnější verzi motoru Ford 1.0 EcoBoost s automatickou dvouspojkovou převodovkou Ford Powershift.

Motor osazený 48V mild-hybridní technologií dosahuje nejvyššího výkonu 125 kW (170 k) a točivého momentu 248 Nm 2). Převodovka má dvouspojkovou konstrukci, sedm převodových stupňů a možnost ručního řazení na volantu. Výsledkem je energický jízdní projev i jednoduché a komfortní ovládání vozu v každodenním provozu.

Puma ST Powershift kombinuje nové hnací ústrojí s podvozkovými „Sportovními Technologiemi“ Pumy ST 1.5 EcoBoost, 1,3) představené již v roce 2020. Jedná se zejména o specifické naladění prvků odpružení včetně patentovaných pružin, které cíleně usměrňují síly působící na podvozek.

Kompaktní SUV disponuje velkým vnitřním prostorem a praktickými řešeními – například schránkou Ford MegaBox. Z nuly na 100 km/h akceleruje za 7,4 s, má kombinovanou spotřebu paliva 6,3 l/100 km a emise CO2 144 g/km.

Tým Ford Performance se při vývoji původní Pumy ST zaměřil na to, aby vůz měl charakter příznačný pro modely ST při zachování praktičnosti kompaktního SUV. Nyní své zkušenosti zúročil v nové variantě Powershift.

48voltová mild-hybridní technologie je využívána nejen ke snížení spotřeby, ale také ke zvýšení maximálního výkonu a točivého momentu. Motor 1.0 EcoBoost je spřažen se sedmistupňovou dvouspojkovou převodovkou Ford Powershift s možností řazení na volantu.

Dynamika modelu ST, hospodárnost mild-hybridu

Motor 1.0 EcoBoost Hybrid se 48voltovou mild-hybridní technologií, který je zájemcům o SUV Puma k dispozici již od roku 2019, byl pro Pumu ST Powershift dále zdokonalen a nabízí ještě lepší výkony.

Mild-hybridní soustava zde začíná rekuperovat energii k nabíjení 48V lithium-ion baterie ještě rychleji než v jiných modelech. To umožňuje integrovanému startér/generátoru pracovat v režimu podpory točivého momentu delší dobu. Výsledkem je ještě lepší nástup hnací síly v nízkých otáčkách. Zvýšená rekuperace navíc umožňuje posílit elektrickou asistenci od integrovaného startér/generátoru o dalších 7,5 kW (10 k).

Turbodmychadlem přeplňovaný zážehový tříválec 1.0 EcoBoost s přímým vstřikováním paliva dostal také specifický software. Díky všem provedeným změnám nabízí pohonná jednotka o téměř 10 procent vyšší výkon než motor 1.0 EcoBoost Hybrid (114 kW/155 k) v běžné Pumě. Zajímavost: Její měrný („litrový“) výkon je přesně dvakrát vyšší než v modelu Focus ST170 z roku 2002. Puma ST Powershift dosahuje nejvyššího výkonu 125 kW (170 k) v 5750 ot.min-1a nejvyššího točivého momentu 248 Nm v 3000 ot.min-1.

Stejně jako dosavadní Puma ST se i nový model pyšní výfukem s aktivní klapkou, který zvyšuje výkon a při akceleraci uděluje vozu nezaměnitelný zvukový projev. V jízdních režimech Normal a Eco, určených pro komfortní každodenní provoz, zůstává klapka uzavřena, ale v režimu Sport se otevře, aby zintenzivnila zvukový doprovod sportovní jízdy.

Powershift dává řidiči kontrolu

Sedmistupňová dvouspojková převodovka Ford Powershift byla speciálně vyvinuta tak, aby spolupracovala s motory Ford 1.0 EcoBoost Hybrid. Pro potřeby Pumy ST Powershift získala upravený software, zohledňující výkony a určení vozu.

Plně samočinný režim převodovky je nastaven tak, aby poskytoval hladké řazení a komfort zejména v městském provozu s častým zastavováním a opětovnými rozjezdy. Současně udržuje motor v optimálních otáčkách z hlediska spotřeby. Pokud však řidič požaduje maximální akceleraci, dokáže bleskurychle podřadit až o tři stupně a ve sportovním režimu řadí nahoru později. Převodové stupně lze navíc řadit i ručně, pomocí „pádel“ na volantu.

Přítomnost automatické převodovky také umožnila konstruktérům doplnit adaptivní tempomat, dodávaný jako výbava na přání 4) o funkci Stop & Go, díky níž vůz v kolonách automaticky brzdí až do úplného zastavení a znovu se automaticky rozjíždí, pokud doba zastavení nepřesáhne tři sekundy. Po uplynutí tří sekund stačí dát pokyn k rozjezdu sešlápnutím akcelerátoru nebo stiskem tlačítka. Díky automatické převodovce lze Pumu ST Powershift také nastartovat na dálku prostřednictvím aplikace FordPass. 6)

Sportovní podvozek

Puma ST Powershift sdílí specifické naladění podvozku s dosavadní Pumou ST. Zkrutně deformovatelný příčný člen zadní nápravy má torzní tuhost 2000 Nm na jeden úhlový stupeň, což představuje navýšení o 50 procent vůči standardní Pumě. Přední zkrutný stabilizátor má průměr 24, zadní pak 28 mm.

Stabilitu i ovladatelnost Pumy ST vylepšují rovněž patentované pružiny, které cíleně usměrňují síly působící na podvozek. Mají směrové vinutí a nejsou vzájemně zaměnitelné. Síly vznikající při zatáčení se přenášejí přímo do pružiny, což zvyšuje tuhost podvozku v příčné ose.

Kmitání pružin tlumí v Pumě ST dvouplášťové tlumiče Hitachi s odezvou závislou na frekvenci kmitů. Díky tomu mohou dobře pohlcovat malé nerovnosti a současně udělovat celé podvozkové soustavě tuhost potřebnou k potlačení nežádoucích pohybů karoserie ve svislé ose.

Převod řízení 11,4:1 je téměř o 25 procent strmější než u standardní Pumy. Vedle samotné převodky hřebenového řízení toho bylo dosaženo také úpravou konstrukce těhlic a zkrácením táhel řízení. Výsledkem je ostřejší počáteční reakce na otočení volantem než u standardní Pumy, ještě podpořená systémem Torque Vectoring Control 4). Pozornosti konstruktérů neunikla ani brzdová soustava. Přední kotouče byly oproti standardní Pumě zvětšeny o 17 procent, na 325 mm. Podtlakový posilovač byl nakalibrován s ohledem na dávkovatelnost a zpětnou vazbu při sportovní jízdě. Díky optimalizované rekuperaci navíc vůz silněji brzdí motorem.

Sportovní prvky

Přední spoiler integrovaný do nárazníku nejenže jasně signalizuje sportovní potenciál Pumy ST Powershift, ale také zvyšuje přítlačnou sílu o téměř 80 procent. K efektivnějším aerodynamickým vlastnostem karoserie přispívají rovněž rozměrný střešní spoiler a difuzor v zadním nárazníku. Horní i spodní mřížka na přídi dostaly specifický výplet vozů Ford ST, který odpovídá vyšším nárokům na chlazení motoru.

Paletu barev karoserie rozšiřuje nová modrá Azure, určená výhradně pro modely ST. Sériově dodávaná 19palcová kola z lehké slitiny jsou standardně lakovaná odstínem Magnetite. Střecha, rámečky předních mřížek, detaily na bočních partiích, kryty zpětných zrcátek a zadní spoiler mohou být na přání vyvedeny v lesklém černém laku.

Uvnitř čekají sportovní sedadla Ford Performance, potažená syntetickou kůží Sensico. Ve výbavě nechybí bezdrátová nabíječka telefonů, vyhřívané čelní okno Quickclear, parkovací senzory vpředu i vzadu, dešťový senzor, modem FordPass Connect 7) nebo komunikační a zábavní systém Ford SYNC 3 kompatibilní s Apple CarPlay i Android Auto™ 8, 9).

Z asistenčních systémů je k dispozici předkolizní asistent s aktivním brzděním, aktivní parkovací asistent, upozornění při couvání do silnice s aktivním brzděním nebo inteligentní omezovač rychlosti 4).

V souladu s požadavky na všestrannost modelů Ford Performance zachovává Puma ST Powershift v plné míře praktičnost běžné Pumy. Pod podlahou zavazadlového prostoru o objemu 456 litrů se nachází inovativní Ford MegaBox – 80litrová schránka, díky níž lze ve voze převážet například dva golfové bagy postavené na výšku. 10)

1) Rozsahy emisí CO2 a spotřeby paliva se mohou lišit v závislosti na variantách vozidel nabízených na jednotlivých trzích. Uváděné hodnoty spotřeby paliva, emisí CO2 a dojezdu na elektřinu byly naměřeny dle technických požadavků a specifikací evropských směrnic (EC) 715/2007 a (EU) 2017/1151 v aktuálním znění. Standardizovaná testovací procedura umožňuje srovnání různých typů automobilů od různých výrobců.

2) Maximální výkon stanovený zkušební procedurou dle předpisu UN Global Technical Regulation-21 (leden 2021).

3) Puma ST 1.5 EcoBoost má dle metodiky WLTP homologované emise CO2149-155 g/km WLTP a homologovanou spotřebu paliva 6,6-6,8 l/100 km.

4) Asistenční systémy jsou podpůrné. Nenahrazují úsudek a pozornost řidiče a nezbavují ho povinnosti ovládat vůz. Podrobnosti jsou uvedeny v návodu k obsluze.

5) V zemích, kde to umožňuje legislativa.

6) K využívání funkcí dálkového přístupu je zapotřebí modem FordPass Connect, aplikace FordPass a bezplatné online služby (podrobnosti viz Podmínky používání FordPass). Online služby a funkce vyžadují dostupnost mobilní sítě Vodafone nebo partnerů Vodafone. Postupný vývoj technologií, mobilních sítí i samotných automobilů může do budoucna jednotlivé online funkce omezit nebo zcela znemožnit. Součástí bezplatných online služeb není Wi-Fi hotspot.

7) Bezdrátová nabíječka standardu Qi, nabízená jako výbava na přání, nemusí být kompatibilní se všemi telefony.

8) Nenechte se při řízení rozptylovat. Je-li to možné, využívejte ovládání hlasem. Nedržte telefon za jízdy. Některé funkce nemusí být dostupné, je-li zařazen rychlostní stupeň. Ne všechny funkce jsou kompatibilní se všemi telefony.

9) Funkce může vyžadovat aktivaci.

10)Přepravní kapacita je omezena hmotností nákladu a jeho rozložením.
Zdroj: Ford Czech Republic

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

*

code