Nová vlajková loď Lexus LS 500h připluje koncem roku

Lexus v evropské premiéře odhaluje svůj nový modernizovaný sedan LS a současně představuje nové technologie, výbavu a prvky designu potvrzující postavení tohoto vozu coby vlajkové lodi značky.

Nový model se prezentuje ještě před zahájením evropských prodejů koncem roku 2020.

Výkon

K dalšímu zlepšení hladkého projevu, kultivovanosti a výkonu LS 500h napomohly technické úpravy, v rámci kterých se Lexus zaměřil na vylepšování jízdních schopností vozu posilováním výkonu lithium-iontové vysokonapěťové baterie ve spojení s elektromotorem, stejně tak jako rozšiřováním provozního rozsahu jeho využití.

Pohodlí

V rámci nejnovějších úprav pro dosažení maximálního jízdního pohodlí se proto Lexus zaměřil na vlastnosti obutí, systému adaptivního odpružení AVS, stabilizátorů, a dokonce i konstrukce sedadel. Co se pneumatik týče, snížila se tuhost boční stěny ve svislém směru (bez negativních dopadů na jízdní schopnosti při defektu) ve prospěch pohodlnější jízdy.

Vylepšení systému adaptivního odpružení AVS zvýšilo rozsah proměnlivé tuhosti tlumičů, což kromě lepšího zvládání nerovností přineslo i lepší reakce řízení a stabilitu vozidla. Úprava tuhosti stabilizátorů se odrazila v lepším přenosu zatížení při náklonech vozidla ve prospěch pohodlnější pozice kabiny při průjezdu zatáčkami a sledování stopy více v souladu se záměry řidiče.

Pro pohodlí řidiče i zbytku posádky je klíčová kvalita sedadel, a proto Lexus přistoupil ke změnám, které zahrnují nové výplně sedadel z uretanu, další měkčí vrstvu nahoře na výplních sedáků a hlubší švy mezi sedákem/opěradlem a bočními polštáři. Sedadla tak nyní skýtají více pohodlí, lepší tlumení vibrací a spolehlivější oporu těla v zatáčkách.

Bezpečnost

Stresu z parkování Lexus zbavuje řidiče prostřednictvím plně autonomního systému Advanced Park, který se v novém LS 500h objevuje vůbec poprvé. Systém je současně prvním v rámci značky Lexus i v segmentu prémiových vozů, který nabízí paměťovou funkci s rozpoznáváním a ukládáním parkovacích míst používaných řidičem pravidelně, aby byl celý proces parkování ještě snazší.

Uvedený systém jde o krok dál než všechny dosavadní technologie Lexus na podporu parkování – v zájmu bezpečných a přesných manévrů s vozidlem nyní sám přebírá řízení, akcelerační pedál, brzdy i řazení. Kromě hladkého a precizního chodu se může pochlubit i rychlostí – čas potřebný k parkovacímu manévru je kratší než u konkurenčních systémů.

Když řidič zastaví u parkovacího místa a aktivuje uvedenou funkci, systém si prostřednictvím ultrazvukových lokátorů a kamery panoramatického zobrazování okolí vozu udělá obrázek o celém okolí a všech překážkách. Automaticky vypočte co nejefektivnější a nejbezpečnější parkovací manévr, včetně zpomalení jízdy vozidla v případě, že jsou mezery menší. O trajektorii vozidla a případných překážkách informuje řidiče živý obraz a srozumitelná grafika na centrálním displeji.

Systém funguje bez ohledu na to, zda je místo označené čarami nebo zda kolem stojí další vozidla.

Nové LS využívá i  jiné nové technologie ve prospěch bezpečnosti a pomoci při řízení. Podobně jako u modelu Lexus RX se zde objevují světlomety typu BladeScan s vestavěným rychle rotujícím zrcadlem a promítáním světla z LED zdrojů pro hladké a precizní osvětlení širšího prostoru než současné standardní LED systémy.

Kromě toho uvádí nové digitální zpětné zrcátko, zprostředkující v reálném čase obraz ze zadní parkovací kamery. Výhled díky tomu neblokují hlavové opěrky nebo hlavy cestujících na zadních sedadlech, přičemž obraz je čistší i za jízdy v noci nebo deště. Řidič může přepínat mezi klasickým zrcadlem a digitálním displejem, stejně tak jako upravovat jas obrazu nebo jeho zvětšení ve svislém nebo vodorovném směru (pomocí dotykových ikonek na spodní hraně zrcátka).

Z dalších vylepšení jmenujme funkci rozpoznávání chodců v rámci panoramatického zobrazování okolí vozidla (v rozsahu 360°) nebo přídavný elektromotor pro přitahování bezpečnostních pásů (vedle předpínačů) v situacích, kdy předkolizní bezpečnostní systém aktivuje nouzové brzdění před bezprostředně hrozící srážkou.

Nový multimediální systém

Nové LS používá nejnovější generaci multimediálního systému Lexus s vylepšenými funkcemi. Uvedený systém se ovládá pomocí nového dotykového displeje o velikosti 12,3″ nahoře na přístrojovém panelu, nyní blíže k řidiči a s natočením pro pohodlnější ovládání. Na displej tak bez problémů dosáhnou uživatelé nejrůznějšího vzrůstu; displej je zároveň umístěn tak, aby nezmenšoval výhled v oblasti spodní hrany čelního skla.

Nabízené funkce nyní zahrnují snadnou integraci chytrých telefonů prostřednictvím Apple CarPlay a Android Auto s přístupem k oblíbeným aplikacím pro navigaci, zábavu a zasílání zpráv pomocí dotykového displeje palubních multimédií. Díky technologii Android Auto je k dispozici Asistent Google a Mapy Google s poskytováním informací na míru podle kalendáře uživatele, předchozích aktivit a nastavených předvoleb.

Funkce dotykového displeje zahrnují i nový aktivační spínač s okamžitým přístupem k často používaným ovládacím prvkům, jako je např. nastavení vyhřívání sedadel a volantu. Pomocné spínače na volantu nyní používají jednotnou černou povrchovou úpravu a díky novému tvaru poskytují snazší a intuitivní použití. Podobně i panel klimatizace je nově v provedení černý lak kvůli sjednocení vzhledu celého interiéru.

Exteriér

Návrháři Lexus provedli určité stylistické úpravy i v oblasti exteriéru LS se zaměřením na detaily vyjadřující stabilitu a pevnost.

Přední nárazník je nyní jinak tvarován a na vnitřních površích charakteristické masky chladiče ve tvaru vřetene nově zaznamenáme tmavou metalickou úpravu. Přepracované světlomety mají nyní podobu štíhlých jednotek s trojicí zdrojů s využitím nové technologie BladeScan; tvar světel denního svícení vyjadřuje pro značku tradiční motiv písmene „L“. Pro střední a nejvyšší stupeň výbavy jsou k dispozici nová 20″ litá kola s kontrastní úpravou kombinující černý lak a lesklé broušené povrchy.

Malé vedlejší mřížky chladiče ve spodní části nárazníku se posunuly směrem ven a mají též hranatější tvar s důrazem na šířku a stabilní postoj vozu. Tento aspekt je ještě zdůrazněn u provedení LS F SPORT, kde mřížky chladiče nyní obepínají rohy nárazníku. Další novinkou provedení F SPORT je nová povrchová úprava vnitřní mřížky chladiče v mírně lesklém černém tónu; černá kola jsou lakována naprašováním a používají černé ozdobné středy, zatímco na zadních sdružených světlech zaznamenáme výlisky v provedení černý lak.

Výsledkem zkoumání nových možností technologií lakování je lak Lunar Silver, stříbrná povrchová úprava, která proměňuje obrysy karoserie do ostrého profilu se zářivými rysy v kontrastu s hlubokými stíny. Vnější lak je spojen s novými ručně vyvedenými interiérovými dekory v černé a stříbrné.

Ke zhuštění laku do vrstvy o tloušťce pouhý jeden mikrometr byla využita i ultrazvuková technologie. To znamená, že částice hliníku obsažené v laku jsou více zhuštěny a zároveň vykazují rovnoměrnější pokrytí v zájmu naprosto bezchybné povrchové úpravy s leskem připomínajícím zrcadlo. K dosažení uvedeného efektu bylo též nezbytné maximálně vyhladit povrch základního laku, podkladového nátěru a čirých krycích vrstev.

Interiér

V případě nového LS se Lexus rozhodl spojit dvě prastará japonská řemesla, která využil při návrhu detailů interiéru. Ve výplních dveří Nišidžin a Haku (výbava na přání) je protkána černá a stříbrná do organických vzorů, jejichž předobrazem byly vlny třpytící se v měsíčním světle. Tato aplikace tkalcovského umění a práce s kovem představuje takzvanou simulaci – japonské umění založené na spojování různorodých materiálů k vyjádření krásy a charakteru světa přírody.

Umění Nišidžin původně zahrnovalo materiály vyráběné pro japonskou aristokracii. Kovová fólie je po napnutí na papír waši rozřezána na tenké proužky, čímž se získají plochá vlákna, z nichž se následně pletením vytvoří organický vzor, jehož stříbrná vlákna dodávají efekt třpytivých vln. Materiál pro výplně dveří nového LS je sladěn s lemováním kolem klik dveří s využitím řemeslného umění Haku. Haku je tradiční řemeslo staré přes 400 let: kovová fólie je zpracována tak, aby její tloušťka dosahovala pouze jednoho až dvou mikrometrů. Dekor ručně aplikovaný v novém LS řemeslnými mistry takumi se pyšní jemným leskem, připomínajícím měsíční svit.

Nové dekory Laser Cut Special z masivního jasanového dřeva (Ash) s otevřenými póry jsou mořeny do černa, aby co nejvíce vynikla výrazná textura. Ta je v ostrém kontrastu s podkladovou vrstvou ze stříbrného kovu, odhalenou díky speciálnímu procesu řezání laserem.

Zdroj: Lexus

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

*

code