Nové SUV Maserati Grecale otevírá nový segment značky

Avizovaná novinka značky Maserati měla tento týden českou premiéru. Nový Grecale, vyvinutý laboratoří Maserati Innovation Lab v Modeně, se vyrábí v italském závodě Cassino. SUV s velkorysými rozměry: GT je dlouhé 4 846 mm, rozvor 2 901 mm, výška 1 670 mm, šířka 2 163 mm (včetně vnějších zrcátek). S rozchodem zadních kol 1 948 mm (který se u Trofea zvětšuje) má výrazně sportovní vzhled.

Grecale je k dispozici ve třech verzích: GT, poháněná čtyřválcovým mild hybridním motorem schopným dodat 300 koní; Modena se čtyřválcovým mild hybridním motorem o výkonu 330 k; a Trofeo, poháněný vysoce výkonným zážehovým motorem V6 o výkonu 530 k na bázi motoru MC20 Nettuno. Řada Grecale bude doplněna debutem plně elektrické verze využívající 400V technologii.

Interiér a úrovně výbavy

Čistý a moderní design, věnovaný funkčnosti a designovým prvkům. Grecale má luxusní sportovní design interiéru, inspirovaným čistým moderním designem s prostorem pro nové technologie.

Filozofie Grecale směřuje k minimalismu v ovládání. Téměř vše je nyní ovládáno dotykem. K přístupu k technickým funkcím a zkratkám stačí pouhé štětce prstu, takže už nemusíte zdržovat hledáním požadovaných ovládacích prvků. Vůz se dodává se čtyřmi obrazovkami – klasickým sdruženým přístrojem a novým centrálním 12,3” panelem, menším 8,8” komfortním panelem s dalšími ovládacími prvky a nové digitální hodiny.  Přes dotykovou obrazovku si mohou cestující na zadních sedadlech nastavit také třízónovou klimatizaci podle svých představ. Velkorysý rozvor náprav Grecale 2 901 mm umožnil dosáhnout pozoruhodné prostornosti vzadu a navíc vytvořit prostor v zavazadlovém prostoru s rovnou nakládací plošinou a nákladním boxem pod plošinou.

Použití dotykových technologií odstraněním tlačítek ze středového panelu zjednodušuje design, čímž ponechává více místa pro prostornou loketní opěrku, velký úložný prostor s dvojitými motýlkovými dvířky a prostor pro nabíjení mobilního telefonu. Prošívání palubní desky přebírá styl dvojitého sedla a nabízí návaznost na Levante, další SUV v řadě Maserati.

Obrovská pozornost byla věnována designovým prvkům: detail laserem řezaných kovových mřížek pro výškové a středotónové reproduktory nového zvukového systému Sonus faber nebo chromovaný povrch digitálních chytrých hodinek, centrální větrací otvory a volič jízdních režimů. Další designové vodítko představuje světlo vycházející za centrálním displejem, které vytváří efekt „obývacího pokoje“ pomocí měkkého, rozptýleného osvětlení, které je zde v autě vidět poprvé. Cílem je vše zjednodušit a nabídnout prostor, kde se cestující cítí pohodlně a kde nejmodernější technologie přichází ke slovu pouze v případě potřeby.

Všestranný zvukový zážitek

zvukový systém Sonus faber Zvukový systém Grecale zaručuje vynikající zážitek z poslechu. Zvukový systém navržený a zkonstruovaný specialisty ze společnosti Sonus faber, italskými umělci zvuku, nabízí dvě úrovně přizpůsobení, z nichž nejvyšší se může pochlubit 21 reproduktory a 3D zvukem. Autentický přirozený zvukový zážitek Sonus faber je pohlcující a výjimečný díky celkem 21 reproduktorům (celkový výkon 1 285 wattů): 7 x 45 W výškové reproduktory; 3 x 60-W středopásmové reproduktory; 2 x 45-W prostorové středopásmové reproduktory; 2 x 100-W přední basové reproduktory; 2 x 60-W zadní basové reproduktory; 4 x 45-W výškové středopásmové reproduktory; 1x 200W subwoofer.

Tři úrovně výbavy Grecale (GT, Modena a Trofeo) jsou navrženy k uspokojení různých uživatelů a různému použití.

GT

Verze GT ztělesňuje městského, minimalistického a současného ducha značky. Dobře se hodí pro dynamické a zvědavé globální občany, kteří věnují pozornost módě, a přesto mají svůj vlastní vytříbený styl. Interiéry odrážejí tento charakter: prostředí, které čerpá inspiraci méně z automobilového sektoru než z interiérového designu: sofistikované, nečekané a nekonvenční. Kabina je vybavena koženou vložkou palubní desky inspirovanou kůží Saffiano v kombinaci s leštěnými vložkami na středové konzole a panelu dveří. Ty se vyznačují neobvyklým laserovým zpracováním, které z pohledu Maserati znovu interpretuje ikonickou Maglia Milano, charakteristiku nejlepších šperků a hodinářství.

Pro verzi GT je jako alternativa k černé kůži volitelně k dispozici prémiová kůže v bohaté čokoládové barvě, sofistikovaná šedá nebo výrazná černá s kontrastním prošíváním. Volant je čalouněný kůží, s hliníkovými pevnými pádly řazení. Úvodní barva Bronzo Opaco je také výsledkem pečlivého výzkumu: Bronzo, obklopující bronz, s matným a hedvábným, avšak vysoce technickým a minimálním povrchem, je ideální pro formy Grecale; díky kontrastu s designovými prvky z broušeného chromu je moderní a sofistikovaný a umocňuje jeho silný charakter. Pro dokreslení vnějšího vzhledu je vůz vybaven 19“ litými koly (20“ nebo 21“ na přání), nárazníky a prahy v barvě karoserie, stíněním oken a vložkami do přední masky z kartáčovaného chromu a dvojitými chromovanými výfuky.

Modena.

Verze Modena je pro ty, kteří mají vrozenou nadčasovou eleganci, pro fanoušky sportu v přírodě. Je zamýšlen jako prostředek, jak co nejlépe využít svůj čas a okolí. Interiéry jsou vybaveny vyšívaným a prošívaným grafickým motivem, který se harmonicky rozvíjí přes palubní desku, panely a sedadla. Tento motiv, inspirovaný opakujícím se designem v architektuře Luigiho Nerviho, oživuje a zvýrazňuje povrchy. Vložky jsou k dispozici v barvě Dark Ash Burl, neobvyklém, moderním dřevě s šedým tónem a povrchem s otevřenými póry, který zvyšuje hmatovou kvalitu návrhových tág. Nabízené barvy jsou energické a elegantní: vedle klasické černé kůže jsou k dispozici další možnosti jako výrazná tmavě červená nebo ledová, jasný, svěží a světlý odstín. Bez povšimnutí nezůstane ani úvodní barva Grigio Cangiante: vložená třívrstvá barva je výsledkem let technologického výzkumu pigmentů a efektů a je inspirována svěžestí.

Inspiraci čerpá ze současné architektury, konkrétně z fasády Guggenheimu v Bilbau, kde teplé měděné odstíny v částech na slunci koexistují s chladnějšími odstíny modravé šedé v oblastech ve stínu. Tyto barvy jsou umožněny použitím iridescentních pigmentů. Koncept metamorfózy lze nalézt i v designu inspirovaném pohyby baletky. Zvěčněné na fotografii hovoří o „řízeném výkonu“, věčném pohybu, přirozené dynamice, která inspiruje vývoj grafického stylu, a to i v interiéru vozu. Tento vývoj se odráží v použití inovativních materiálů, jako je Econyl, nový prvek s jedinečnou estetikou, recyklovaný nylon získaný pomocí sítí získaných z moří, které vdechují nový život odpadu.

Trofeo.

Trofeo ztělesňuje nejextrémnější aspekt Maserati s výslovným zaměřením na výkon, aniž by se obětovalo pohodlí. Tato úroveň výbavy je vhodná pro sportovní nadšence, kteří ji považují z hlediska výkonu a neustálé osobní výzvy. Kontrasty jsou výraznější: černé prostředí má kontrastní prošívání, ve žluté nebo červené, ale jsou k dispozici také ve dvoubarevném provedení černá/tmavě červená a černá/ledová. V neposlední řadě se karoserie vyznačuje 21“ litými koly, specifickými sportovními výfuky a vložkami z uhlíkových vláken na předním a zadním nárazníku a na bočních nástavcích.

Výbavy GT, Modena a Trofeo budou uvedeny v celé řadě od modelu MY22 a jsou také k dispozici s různými funkcemi pro Ghibli, Quattroporte a Levante.

Pohonné ústrojí

Motor Šestiválcový motor Grecale o objemu 3000 ccm se dvěma turbodmychadly se točí kolem technologie Maserati Twin Combustion (MTC), která se poprvé objevila na motoru Nettuno, hnací síle MC20 s technologií zděděnou z Formule 1, založenou na předkomoře. Motor MTC použitý v Grecale ukazuje, jak lze technologii vytvořenou pro Formuli 1, poté namontovanou na supersportovní vůz s mimořádným výkonem, jako je MC20, využít také ke zlepšení výkonu a účinnosti SUV. Přestože poskytuje vynikající výkon, použitá technologie stlačuje spotřebu na úroveň subkompaktu a výrazně snižuje emise CO2.

Hybridní Grecale

Grecale ve své hybridní verzi kombinuje čtyřválcový spalovací motor s 48V mild hybridním systémem. Maserati zvolilo hybridní řešení, jehož cílem je především zlepšit výkon při současném snížení spotřeby. Dosažený výsledek zaručuje vyšší výkon a nižší spotřebu. Stejná dokonalost motoru a výkon všech modelů Maserati je zachován, i když spotřeba je snížena, díky čemuž je hybrid Grecale ještě účinnější než jeho protějšky vybavené motorem V6. Hybridní systém Maserati se skládá ze čtyř komponent: Belt Starter Generator (BSG), 48V baterie, e-Booster a DC/DC měnič. BSG funguje jako alternátor, který nabíjí baterii umístěnou v zavazadlovém prostoru, která zase napájí e-Booster namontovaný na motoru. Motor je vybaven dvěma turbodmychadly, kde je spalovací složka kombinována s e-Boosterem, poháněným buď BSG, nebo baterií. Do vozu byl zabudován elektrický kompresor, který kompenzuje nedostatek konvenčního turbodmychadla v raných cyklech motoru, kdy do hry vstupuje elektromotor. Ve třídě Grecale’s – jako hybridní SUV s BSG a posilovačem je unikátní, vzhledem k tomu, že hybridní motor se běžně používá pouze ke snížení spotřeby. Toto řešení naopak poskytuje další podporu i při plném chodu motoru v režimu Sport, kdy lze využít všech výhod výkonu. V normálním režimu slouží k vyvážení spotřeby a výkonu. I v modelech vybavených hybridním motorem zůstane Grecale ve všech směrech a účelům Maserati, a to i pro svůj zvuk, který si zachovává obvyklé vlastnosti jakéhokoli jiného vozu značky Trident, přestože jde o hybrid.

První 100% elektrické SUV Maserati

Grecale Folgore Grecale bude prvním plně elektrickým SUV v historii značky. Grecale Folgore má přijít na trh rok po hybridním a benzínovém modelu. Bude 100% Made in Italy a bude vybaven 105-kW/h baterií využívající 400V technologii. Nové elektrické SUV Maserati bude schopno dodat až 800 Nm točivého momentu, což zaručí výkon typický pro značku. Bude také rozpoznatelný díky své exkluzivní barvě Rame Folgore.

Podvozek a jízdní vlastnosti

Systém Vehicle Dynamic Control Module (VDCM) řídí veškerou dynamiku vozidla (vertikální, podélnou, příčnou). Lze jej přirovnat k špičkovému orchestrálnímu dirigentovi, který dokáže stanovit přesné cíle a načasování pro všechny hlavní akční členy ve vozidle, zajistit, aby byly všechny sladěny, zkrátit dobu zásahů a zvýšit výkon, potěšení z jízdy a bezpečnost vozidla. Možnost úplného ovládání na úrovni vozidla (nyní prediktivní, již nereaktivní) poskytuje příležitost definovat dynamiku Grecale, čímž vytváří jasné rozlišení mezi různými JÍZDNÍMI REŽIMY při zachování DNA Maserati. Aby byl zážitek z jízdy ještě bezprostřednější a řidič si mohl nakonfigurovat vůz podle svých potřeb, přichází Grecale s pěti různými jízdními režimy: COMFORT, GT, SPORT, CORSA a OFF-ROAD.

Režim COMFORT: jedná se o ideální jízdní režim pro každodenní použití, který zaručuje maximální využitelnost a pohodlí. Posilování motoru a kickdown jsou omezené a zlepšují špičkovou účinnost, zatímco řazení je 15 postupný. Odpružení má sníženou tuhost a elektrický posilovač řízení je nastaven tak, aby zajistil maximální potěšení z jízdy bez námahy.

Režim GT: mapa pedálů umožňuje strukturované zrychlení bez kompromisů v účinnosti. Změna převodového stupně je pravidelná a plynulá. Posilování motoru je normální. Citlivost kickdownu a pedálu je střední.

Režim SPORT: citlivost pedálů a řazení jsou nastaveny na špičkový výkon. Aktivní výfukové ventily jsou vždy otevřené. Maximální zvýšení výkonu motoru. V „Aero Mode“ se poloha řidiče sníží o 15 mm a volant je tužší a citlivější, když je vůz nastaven na režim Sport.

Režim CORSA (pouze Trofeo): nabízí řidiči ten nejextrémnější zážitek a možnost vychutnat si skutečné ztělesnění Grecale bez jakýchkoli kompromisů. Pedály jsou vysoce citlivé a citlivé. Změna převodového stupně je rychlejší než kdy dříve. Kickdown je dostatečně výkonný pro maximální požitek. Kontrola trakce je mnohem méně aktivní a Launch Control je zapnutý.

 Režim OFF-ROAD: pro zlepšení výkonu v každém terénu a ovládání jízdy je účinnost mírně snížena ve srovnání s režimy Comfort a GT. Změna převodového stupně je postupná. Aktivuje se omezovač otáček a jízdní výška je nastavena na „High“, +20 mm. Grecale proto vyniká svým potěšením z jízdy a výkonem, přičemž zajišťuje jízdní vlastnosti, komfort a bezpečnost. Výkon je výjimečný v kombinaci s terénními schopnostmi a nekompromisní ovladatelností.

Grecale Trofeo nabízí ve standardu vzduchové odpružení. Na přání je i u verzí Mild Hybrid. Výška vzduchových pružin úzce souvisí s použitým režimem pohonu. Uživatel si může zvolit šest úrovní nastavení odpružení, které souvisí s jízdními režimy. Celkový zdvih vzduchového odpružení je 65 mm. Od normálního režimu se odpružení pohybuje od minima -35 mm v parkovacím režimu do maximálně +30 mm v režimu OFF-ROAD. V neposlední řadě, když je vůz v režimu PARKOVÁNÍ, je výška upravena pro usnadnění vystupování z vozidla.

Ceny modelu Maserati Grecale

Aktuálně představené ceny začínají na částkách

– 62 600 € bez DPH pro verzi GT (L4, 2,0l, MildHybrid, 300 koní)

– 71 150 € bez DPH pro verzi Modena (L4, 2,0l, MildHybrid, 330 koní)

– 95 580 € bez DPH pro verzi Trofeo (V6, 3,0l, TwinTurbo, 530 koní)

Nové Maserati Grecale bude dostupné v druhé polovině roku 2022.

Zdroj: Maserati, SCUDERIA PRAHA

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

*

code