Opel Astra začal svou historii právě před 60 lety

Je to sice již několik let od doby, kdy Opel Astra patřil mezi modely, které nebyla nouze na našich silnicích potkat. Před nějakými 20 lety patřil mezi modely, soupeřícími o první příčky na žebříčcích oblíbenosti mezi motoristy. Poté ustoupil ze slávy, ale nezmizel. A v poslední době se zdá, že se opět pokouší o návrat. Jeho historie je ale mnohem delší.

Rok 1963 byl bohatý na události: americký prezident John F. Kennedy navštívil Západní Berlín a pronesl legendární slova „Ich bin ein Berliner“. Německý kancléř Adenauer ve věku 87 let rezignoval na svůj úřad v tehdejším hlavním městě Bonnu; jeho nástupcem se stal Ludwig Erhard – otec německého hospodářského zázraku. A mezi mladou generací slavili „The Beatles“ svůj průlom a dobyli hitparády.

Také v automobilovém průmyslu došlo k velkému pohybu a prosadil se nový styl. Opel představil nový rekord na jaře roku 1963. „Vůz nekompromisního pokroku“, jak zněla tehdejší prodejní brožura. Svou kombinací jasných linií a příkladného využití prostoru inspiroval nový model střední třídy širokou veřejnost. 

Skutečný rok narození Opel (Olympia) Rekord: 1953

Před 60 lety Opel poprvé představil rekord. Historie názvu úspěšného modelu střední třídy je však o něco složitější a sahá ještě dále. Protože jeho předchůdcem je Opel Olympia Rekord, který byl představen v roce 1953, tedy před 70 lety – byl to první zcela nový design značky Opel od obnovení výroby vozidel v roce 1946. S modelovým rokem 1957 se Opel také odvolával na Olympia Rekord jako P1, odkaz na panoramatické čelní sklo. Od roku 1960 se Opel zbavil názvu Olympia úplně. Nový model, Rekord P2, dostal číselný doplněk 2, ačkoli čelní sklo již nemělo výrazné zakřivení jeho předchůdce.

Na jaře roku 1963 představil Opel nové vozidlo střední velikosti a Rekord A byl na světě. Nový Opel Rekord A přitahoval od začátku pozornost svým jasným, hladkým designem. V doprovodných materiálech z doby bylo uvedeno: „Motoristé si pochvalovali zejména hladkou, přímočarou karoserii a velkorysý prostor. Svým vnitřním komfortem a jízdními hodnotami vstupuje tento poslední nováček z Rüsselsheimu do oblasti, která byla ještě před deseti lety vyhrazena pro Kapitän. Dokonce předčí svůj interiér, ale spotřebuje o 20 procent méně paliva.“

Typické americké křivky ustoupily u Rekordu A hladkým povrchům. Přední světlomety již nebyly umístěny nad maskou chladiče, ale lemovaly ji na obou stranách ve výšce, takže obličej vozu tvořil vizuální celek – téměř první předchůdce dnešní tvář značky Opel Vizor, která se inspirovala Opelem Manta.

Boky a zadní část zaujaly také svou přehledností. Nadbytečné chromované ozdobné lišty nebo aplikace již nebyly populární – nový model se zaměřil na to podstatné. A to znamená nabídnout řidiči a cestujícím co nejvíce vozu: S rozměry 4 512 x 1 696 x 1 465 milimetrů (délka x šířka x výška) se Rekord A oproti svému předchůdci téměř nezměnil – a přesto se v interiéru výrazně zvětšil.

Lenkrad und Armaturenbrett eines Opel Rekord A

Díky nejmodernějším vývojovým metodám se podařilo dosáhnout výrazného zisku prostoru, což mělo pozitivní vliv na pohodlí a každodenní používání. Varianta kombi 4,51 metru dlouhá nabízela více než dva kubické metry ložného objemu. A díky rozvoru, který se prodloužil o téměř deset centimetrů na 2 639 milimetrů, si zejména cestující vzadu užívali více místa pro nohy. Elegantní vzhled modelu Rekord A posilovaly i šikmé čelní sklo a zadní okno.

Současně se vývoj zaměřil na bezpečnost a zážitek z jízdy. Torzní tuhost karoserie se zvýšila zhruba o 30 procent. Rekord A byl navíc dodáván s dvouramenným bezpečnostním volantem a bylo možné jej objednat také s kotoučovými brzdami vpředu a dvouokruhovým brzdovým systémem. Nově vyvinutý systém vytápění a ventilace také přispěl ke komfortu a bezpečnosti. Například trysky bočních oken byly umístěny v rozích přístrojové desky tak, aby optimálně zabraňovaly případnému zamlžování.

Četné varianty Opel Rekord A

Model Rekord A byl nabízen zákazníkům v různých variantách, které vyhovovaly téměř každému vkusu a každému profilu požadavků. Středně velký model byl v té době k dispozici za dostupnou cenu 6 830 DM jako dvou a čtyřdveřový sedan s luxusní výbavou i bez ní, jako sportovní kupé i jako praktické kombi Rekord Caravan. Nabídku uzavírala třídveřová expresní dodávka.

Kupující si mohli vybrat také z celkem 28 různých odstínů karoserie – 13 jednobarevných a 15 dvoubarevných. Ve standardní výbavě bylo teplovodní ohřívač čerstvého vzduchu Opel, stěrače, centrální zamykání (které v té době nebylo samozřejmostí), sedačky a stropní potahy čalouněné imitací kůže a u kombi potah na rezervní kolo vzadu.

Spolehlivý výkon zajišťovaly řadové čtyřválce 1,5 a 1,7 litru s výkonem 40 kW/55 k a 44 kW/60 k. Kdo hledal vyšší výkon, mohl si vybrat Rekord „6“ z roku 1964, jehož 2,6 litrový řadový šestiválec a výkonu 74 kW/100 k se mohl pochlubit maximální rychlostí více než 170 km/h.

Poslední Rekord A sjel z montážní linky na podzim 1965 a byl okamžitě nahrazen Rekordem nové generace.

Opel Astra

Astra a Astra Sports Tourer s délkou 4,37 a 4,64 metru zároveň odrážejí rozměry bývalého středně velkého Rekordu A. Opel Astra nejnovější generace, zástupce kompaktní třídy, je také poprvé elektrifikován, jako pětidveřový model i jako kombi Astra Sports Tourer. Plug-in hybrid se stal vítězem soutěže „Zlatý volant 2022“.

The new 2021 Opel Astra

Současná generace Astry se snaží inovativním a inspirativním způsobem interpretovat dědictví značky: jasnými liniemi bez zbytečných ozdob a charakteristickou tváří značky Opel Vizor, inspirovanou Mantou A. Je také praktická. Sports Tourer nabízí ložný objem až 1 634 litrů a dokonce i plug-in hybrid s bateriemi umístěnými v podvozku stále pojme až 1 553 litrů.

Součástí výbavy jsou užitečné technologie. Adaptivní neoslňující světla Intelli-Lux LED® Pixel s celkem 168 LED prvky,  Intelli-Drive 1.0 system který kombinuje mnoho asistenčních systémů řidiče, nebo plně digitální, intuitivně ovládaný Pure Panel Cockpit.

 

Zdroj: Opel

Zdroj foto: Opel, Wikipedia, Creative Commons

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

*

code