Pátá generace Toyoty Prius plug-in hybrid právě oslavila svou světovou přemiéru

Toyota uvedla svůj model Prius na trh již před čtvrt stoletím, v roce 1997. zanechal v rámci značky Toyota i celosvětového trhu výrazný otisk. Dokázal se etablovat jako originální automobilová ikona spojovaná s elektrifikací a odvážným určováním budoucích trendů. Další krok na této cestě přináší nová generace modelu.

Přepracovaná karoserie s vylepšenou aerodynamikou optimalizuje proudění vzduchu, což se promítá do efektivní spotřeby paliva, jízdního chování i stability. Klínový tvar karoserie je typickým znakem Toyoty Prius již od druhé generace. I v přicházející generaci je zachován a po stylistických úpravách zaujme elegantními a moderními křivkami. Karoserie je nyní o 50 mm nižší při současném posunutí nejvyššího bodu střechy směrem dozadu. Návrháři odstranili všechny zbytné tvary a křivky, kdy ponechali pouze jednoduchý a čistý celkový design, jehož předobrazem bylo přirozené proudění vzduchu. Skelet vozu je lehčí a má vyšší tuhost.

K výraznému tvaru přispívá i rozvor, který se oproti předchozí generaci zvětšil o 50 mm. Celková délka vozu se však současně zmenšila o 46 mm. Vzhledem k rozšíření karoserie o 22 mm se nový Prius chlubí dynamičtějším postojem. Do motivu kladiva na přídi vozu jsou elegantně začleněna světla ke zvýraznění uvedeného tvaru. Při pohledu na záď zaujme lineární světelný prvek s trojrozměrným efektem, jenž poukazuje na pokrokový design a přitahuje pozornost k výraznému emblému Prius.

Interiér, postavený převážně na černé barvě, je rozdělen do tří zón v souladu s novou „ostrovní architekturou“ modelu Prius: okolní prostředí, modul řidiče a plovoucí přístrojový panel. Jízdní pozice řidiče je nižší a sportovnější, zatímco k optimálnímu používání napomáhá způsob uspořádání displejů a ovládacích prvků.

Modulu řidiče dominuje 7″ obrazovka typu TFT přímo v zorném poli pro maximální bezpečnost bez odklánění zraku od vozovky. Nově koncipovaný přístrojový panel klade důraz na pohodlí v kabině, čisté uspořádání s co nejmenším blokováním výhledu řidiče směrem vpřed, využitelnost a celkový vzhled. Součástí panelu je přirozeně umístěná centrální obrazovka ve spodní části a subtilní ovladače klimatizace. Osvětlení přístrojového štítu je propojeno s oznámeními bezpečnostního systému Toyota Safety Sense včetně zobrazování výstrah formou úpravy barev.

Okolní prostředí řidiče i zbytku posádky se vyznačuje prostorností a stylovými hodnotnými materiály, které jsou dále vylepšeny harmonickými akcenty s poukazem na sportovní atmosféru a účelnost.

Jízdní schopnosti

Nová generace hybridního systému pohonu pro Toyotu Prius znamená zlepšení jízdního chování plug-in hybridního provedení včetně vyššího výkonu a nižší spotřeby. Spalovací motor 2,0 litru disponuje výkonem 148 koní (111 kW). Spolupracuje s novým elektromotorem o výkonu 160 koní (120 kW). Maximální systémový výkon pak činí 223 koní (164 kW). Oproti dosavadnímu plug-in hybridu s maximálním výkonem 122 k (90 kW) tak nová generace přináší výrazné a dynamické zrychlování.

Cílem konstruktérů bylo, aby vůz umožňoval absolvovat většinu každodenních přesunů v režimu EV. Proto je čistě elektrický dojezd ve srovnání s předchozí generací o více než 50 % delší. Hlavní podíl zde má nová lithium-iontová baterie o kapacitě 13,6 kWh. Články s vyšší hustotou energie umožnily optimalizovat zástavbu bateriového modulu, který se díky svým kompaktním rozměrům vměstnal pod zadní sedadlo, což samo o sobě přispělo ke snížení těžiště vozu.

Na evropské trhy bude uveden na jaře 2023.

 

Zdroj: TOYOTA CENTRAL EUROPE-CZECH

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

*

code