Peugeot 308 Allure hatchback – pohodlný rychlík

Odpradávna jsou francouzské vozy synonymem pohodlí a nové modely Peugeotu toto zavedené vnímání nijak nemění. Dalším potěšujícím poznatkem je, že značka nezanevřela v současné vlně emisní hysterie na naftové motory. Ve své době byly Peugeoty jedněmi z nejoblíbenějších vozů, takovými 205 nebo 309 se české silnice jen hemžily. Po éře váhání se opět zdá, že dnešní modely mají svým designem a vlastnostmi velkou šanci se na výsluní zájmu motoristů vrátit. Jak velká šance to je a jak vypadá pod líbivým kabátkem, jsme se podívali modelu 308.

Exteriér

Poslední facelift posunul vůz více hranatými liniemi konzervativnějšímu, ale zároveň dynamičtějšímu vzhledu. Zepředu se jednotlivé verze liší podle stupně výbavy roštem chladiče, výbava Allure zahrnuje také přední mlhová světla. Zezadu jej poznáte i v noci, podle charakteristického podpisu světel ve tvaru tří lvích drápů. Zajímavým prvkem, který vynikne při otevření zadních dveří, je jejich okno, které přesahuje profil dveří a elegantně zakončuje boční prosklenou linii a zlepšuje výhled ze zadních sedadel.

Interiér

Na rozdíl od jiných automobilek nenutí Peugeot řidiče koukat na přístroje skrz volant. Kaplička je umístěna výše, než je obvyklé a tvar budíků v ní je přizpůsoben tak, že je vidíte pěkně těsně nad volantem. Znamená to sice potřebu pečlivě volant nastavit, ale výhodou je, že nemusíte při jízdě sklápět oči k přístrojům a sledování provozu i údajů o vozidle je tak pohodlnější a snad i bezpečnější. Pokud si tedy zvyknete na to že, zřejmě opět z designových důvodů, se otáčkoměr (a ukazatel teploty motoru) vytáčí opačně – proti směru hodinových ručiček.

Jízdnímu komfortu přispívají i pohodlná, měkká a dobře vedoucí sedadla, která jsou v dané výbavě vyhřívaná a, kromě podélného posuvu, i elektricky nastavitelná. Velmi příjemná je možnost polohování loketní opěrky mezi předními sedadly, která umožní najít její optimální polohu libovolně narostlému řidiči. Ten si může podle své výšky a vzdálenosti od volantu opěrku zvednout a posunout dopředu, takže se o ni nemusí opírat špičkou lokte a může ji využít v celé její délce.

Design hraje u Peugeotu velkou roli. Někdy ovšem až příliš velkou a je to potom na úkor ergonomie ovládání vozu. Krásné, čisté linie prostředního panelu jistě zaujmou ladnými křivkami a velkým panelem 9,7 palcového multifunkčního displeje. Z něj se ovládají prakticky všechny funkce vozu a slouží i k zobrazování mapy navigace, nebo záběr couvací kamery. Pokud ale chcete zvýšit teplotu ve voze, nebo zapnout větrání, bylo by jistě pohodlnější sáhnout po otočném knoflíku, než se rozptylovat hledáním v menu na displeji a proklikáváním k potřebné funkci. To je sice zdlouhavé, ale ještě se dá zvládnout. Těžko pochopitelné ovšem je, co vedlo konstruktéry k tomu, jak navrhli ovládání pod volantem. Páčky pro manuální řazení automatu jsou, oproti běžným zvyklostem, na pevném panelu pod volantem. Při běžné jízdě řadí automat bezchybně a není potřeba se řazení vůbec věnovat, takže po páčkách nemusíte sahat. Při dynamičtější jízdě, pro kterou jsou určeny, ovšem zjistíte, že při podřazení v zatáčce, kdy se každá ruka hodí na volantu, musíte přehmatávat na páčku, která je úplně jinde, než by v tu chvíli ruka měla být. Řešení, kdy páčky jsou přímo na volantu, co nejblíže k jeho věnci a jsou dostupné v jakékoli poloze volantu, je mnohem funkčnější. Tady se snaha o originalitu minula s účinkem a konstruktéři se mohli poučit u svých kolegů z Citroenu a ohlasem na jejich pevný střed volantu. Kvůli nim jsou dál od volantu i páky stěračů a světel, takže řidičky s menší rukou je musí ovládat konečky prstů, pokud nechtějí pouštět volant.

Největší záhadou ovšem je umístění ovladače adaptivního tempomatu. Zde se vybavuje paralela se slavnou hrou Hospoda na mýtince, kdy si hospodský postavil hospodu hluboko v lese, aby mu tam nechodili lidi. Páčka s ovládáním tempomatu je umístěna hluboko pod volantem pod jeho levým ramenem tak, že z místa řidiče není při přímé jízdě vůbec vidět. Pokud chcete nastavit hodnoty tempomatu, musíte tak udělat buď v zatáčce, což není úplně praktické, nebo se naučit polohu jednotlivých tlačítek a způsob ovládání nazpaměť. Nebo si nechat zajít chuť na jeho používání, což byl v důsledku náš případ.

Ale abychom jenom nekritizovali, v noci oceníte výborná světla, která bezpečně osvětlí plochu před vozem. Dálková světla vytváří jako projektory jasnou obdélníkovou plochu, takže při řízení si můžete připadat jak v kině. Funkcí, na kterou si rychle zvyknete, je automatické přepínání dálkových světel. Otravné přepínání v případě míjení protijedoucího auta se tak stává minulostí, senzory si vše ohlídají samy. Reakce na přitomnost protijedoucího vozu je rychlá, i v případě jeho vyjetí z prudké zatáčky se světla rychle přepnou na potkávací a neoslňují. Opětovné přepnutí na dálkové je také pohotové. Mezi další bezpečnostní systémy, které jsou součástí výbavy Allure stojí za to zmínit tyto: Aktivní systém sledování mrtvého úhlu, Active safety brake, Systém rozpoznání dopravního značení s doporučením rychlosti.

Místa je dost vepředu i vzadu i pro vyšší postavy, vzadu netrpí nedostatkem prostoru ani tři dospělí. Pokud vzadu jedou jen dvě osoby, mohou využít prostřední sklopnou opěrku s držáky nápojů a pokud je to v zimě, mohou tunelem nad opěrkou protáhnout i lyže, takže nebudete potřebovat nosič na střechu.

Čemu vždy věnujeme pozornost, s ohledem na potřeby cestujících na zadních sedadlech, je možnost dobíjení nepostradatelných mobilů a jiných zařízení. Užitečná je 12V zásuvka nahoře vedle C sloupku u levého zadního sedadla. Škoda jen, že není také vpravo, nebo klasicky na zadní straně panelu mezi předními sedadly.

Kufr je překvapivě velký i bez sklopených sedadel. Slušných 420 litrů lze sklopením sedadel zvětšit až na 1228 litrů, i když se sklápí pouze opěráky a na podlaze zvětšeného prostoru vzniká schod.

Příjemné překvapení také čeká pod podlahou kufru. V případě nouze tam řidič najde plnohodnotnou rezervu, což už je dnes skoro zázrak. Po pár minutách výměny kola tak může pokračovat plnou rychlostí dál, místo aby si hrál s lepidlem nebo čekal několik hodin na odtah.

Motor, převodovka

Výrobce nabízí model s benzínovými motory o obsahu 1,2 litru a výkonech 81 kW a 96 kW, nebo 1,5 litrový naftový s výkonem 75 kW a 96 kW. Převodovka je k dispozici buď jako šestistupňový manuál pro všechny verze motoru, nebo automat v kombinaci se silnějším benzínem. Sportovní verzi 308GT můžete ještě dostat s benzínovým motorem 168 kW a šestistupňovým manuálem, nebo naftovým o výkonu 135 kW a osmistupňovým automatem.

Testovaný motor byl krásně pružný, táhnul ochotně i odspodu, takže dal možnost vychutnat si velké zrychlení. Poslušně mu sekundovala 8 stupňová převodovka. Automat řadí rychle a prakticky nepostřehnutelně, rozdíl v eco a sportovním režimu je velmi zřetelný a umožňuje tak buď šetřit kapsu nebo si užít výkon motoru.  Pouze možnost vychutnat si plně dynamiku vozu a vnutit mu svůj styl pomocí manuálního řazení je kalena problematickým umístěním řadicích pák pod volantem.

Jízdní vlastnosti

Jak už bylo řečeno, francouzská auta poskytují cestujícím vysoký komfort, při zachování jízdní stability v zatáčkách. Podvozek je velmi pohodlný a měkký. Nerovnosti neskrývá, ale dokáže je velmi dobře tlumit, takže řidič má sepětí s tím, po čem jede, ale na nerovnostech nevytřese duši.  Vůz disponuje všemi, dnes již standardními jízdními asistenty. Nejistí řidiči či řidičky auta s manuální převodovkou určitě ocení funkci Pomoc při rozjezdu do svahu, kdy se brzdy aktivují na dobu nezbytnou pro zařazení a zabrání couvnutí při rozjezdu i do velmi prudkého svahu. Automatická převodovka nabízí režimy Sport a Eco. Slušnou dynamiku má auto i v režimu Eco, ale po přepnutí na Sport.

Závěr

Peugeot 308 je velmi příjemným, pohodlným autem, praktickým pro běžnou rodinu jak k pojížďkám po nákupech, tak do s dětmi školy, na výlety, nebo práce. Nezklame ani na dlouhé cestě na dovolenou nebo zpět, takže se nebudete muset po příjezdu k moři ani návratu domů dávat několik dní do pořádku. Pokud designéři skupiny ovládání budou při dalším faceliftu kromě designu uvažovat i o praktičnosti jeho ovládání, těžko se bude hledat na voze chybička a konkurence bude mít v této kategorii opravdu těžkou hlavu.

Galerie

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

*

code