Peugeot e-2008. Elektrika pro všední den

Model 2008 byl představen v roce 2013 jako zástupce nejmenší kategorie vozů typu SUV nebo v tomto případě spíše Crossover. V roce 2017 se dočkal faceliftu a o dva roky později druhé generace, která loni prošla drobným faceliftem. A zároveň na trh vstoupila i verze s elektrickým pohonem, který jsme nyní dostali do rukou.

Exteriér
Vozu nelze upřít jistou eleganci a dojem robustnosti a dynamiky, daný předními partiemi i boční, klínovitě se zvedající linií. Dojem trochu kazí jen zadní partie s vyčnívajícím zadním nárazníkem, trčícím pod dveřmi kufru jako málo zasunutý šuplík. Chápu ale, že jeho hlavní rolí je chránit rovnou plochu zadního čela vozu před poškozením a určitým maskováním je i to, že není v barvě karoserie, ale je ponechán nenalakovaný.

Opticky vůz snižují jak černě lakované sloupky, tak hlavně černá střecha, což dává zajímavý efekt dvou hmot, zasunutých do sebe. Praktickým prvkem, který jsme otestovali v minulém testu, jsou plastové zadní blatníky, takže případné menší kolize se vyřeší odpružením blatníku, který navíc nemůže ani korodovat, natož pak reznout.
Přestože je auto svými rozměry a charakterem spíše městský elegán, rysy bojovníka s terénem dotváří i 17 palcová kola ve větších podbězích a plastové prahy, opticky zvyšující vůz.

Interiér
Do vozu je, přes jeho větší světlou výšku, trošku složitější vstup. Pokud jde o ergonomii vnitřního prostoru, volant musí být v poloze, při kterém bezpečně vidím celý displej i-cockpitu hodně nízko. Volant je proto kvůli viditelnosti na přístroje nahoře a kvůli prostoru pro nohy dole zploštělý.

Přesto mezi ním a sedačkou zbývá poměrně malá mezera, do které se řidič musí nasoukat. A navíc prahy jsou opravdu ale opravdu vysoké a masivní. Nasedání mi tak trochu mi to připomíná nastupování do obrněného transportéru, se kterým jsem jezdil na vojně. Zároveň tím auto poněkud handicapuje jako volbu pro starší řidiče, mající problémy s pohyblivostí, nebo i mladší, jejichž BMI se spíše blíží hodnotám kolem 30 a vyšším, což dnes přestává být bohužel výjimkou.
Na druhou stranu kvituji vyšší posaz, díky kterému není nutné se na sedačky sesouvat, ale je možné se pohodlně usadit nebo vstát. Sedačky mají poměrně úzký sedák, prakticky bez bočního vedení, ale tento model má příjemný kožený potah, který se ani na slunci moc nerozpálil a neznepříjemňoval jízdu. Řidiči různých výšek také jistě ocení horizontálně posuvnou područku mezi sedadly.


Jinak je ale interiér útulný, příjemný dojem zvyšuje ambientní osvětlení s pruhy v barvě štěpování, v našem případě zelené.
Interiér je nejen pohodlný, ale jak už to u Peugeotu bývá, také technologicky inovativní. I-cockpit, jehož specifikou je poloha kapličky s přístroji nad volantem, což zmenšuje úhel, který je mezi pohledem řidiče na vozovku a na přístroje, jsem už zmínil. Zajímavý je ale i samotný obsah kapličky. Tím je 3D přístrojový panel, u kterého je prostorový dojem vytvářený zobrazováním jedné vrstvy údajů na digitální displej a druhé vrstvy údajů na transparentní sklo pomocí promítačky umístěné na spodní ploše přístrojové desky. Část jízdních údajů se tak objevuje jakoby levitující v prostoru.
Testovaný kus neměl překvapivě navigaci a nabízel pouze možnost zobrazení navigace z mobilu pomocí aplikací Android auto nebo aplikace pro jablíčkáře. Propojení s telefonem se nám bohužel nepodařilo, tak jsme alespoň ocenili sice maličkost, ale jinak výborný nápad v podobě sklopné poličky pod klimatizací, která umožňovala bezpečné a pevné odložení mobilního telefonu tak, že je displej viditelný z místa řidiče a ten tak získává další panel, na kterém se mu může zobrazovat trasa cesty.


Ke klimatizaci mám ovšem výhradu. Dá se sice nastavit směrování ofuku, ale regulace otáček ventilátoru je poměrně necitlivá a při potřebě vychladit interiér tak, aby nebylo horko cestujícím na zadních sedadlech, se lehce stane, že cestující vepředu mrznou. Určitě by se hodil nějaký samostatný ofuk pro zadní sedadla.
Pokud jde o cestující na zadních sedadlech, tak test na starších cestujících ukázal, že při nastupování a vystupování měli trochu problém, způsobený vyšším prahem nižší horní hranou dveří a celkově užším prostorem dveří, které se dají otevírat jen v menším úhlu.
Vyzkoušeli jsme auto ve čtyřech, což je asi tak limitní počet cestujících na delší cesty, ať už s ohledem na místo na zadních sedadlech, tak i na velikost kufru, který není z největších, aby se do něho vešla zavazadla pro více než čtyři osoby na delší pobyt, například dovolenou.


Do kufru se vejde v základu 434 litrů. Po sklopení zadních sedaček pak celých 1467 l. Částečně jde ještě na menší předměty využít prostor pod podlážkou, ve kterém jsou v našem případě uloženy nabíjecí kabely. Zde je potřeba ocenit užitečnou maličkost – zarážky po stranách, které po zvednutí podlážku podrží a vy tak můžete manipulovat věcmi pod podlážkou oběma rukama místo jejích přidržování.

Motor, převodovka
Teoreticky má Peugeot 2008 dojezd 310 kilometrů (WLTP). Praktická hodnota se ale může, na rozdíl od pohonu spalovacím motorem, výrazně lišit. Velký vliv má jízdní styl, terén, a jak jsme si ověřili my v 20 stupňových mrazech, také počasí. Mráz ovlivňoval spotřebu jak při jízdě, tak i při stání. Víceméně jsme byli odsouzeni jezdit kolem komínu, protože stačilo ujet 16 kilometrů a indikovaný dojezd klesl o celých 44 kilometrů.
Energie je ukládána do Li-Ion baterie s celkovou kapacitou 50 kWh a využitelnou 45 kWh, na kterou dává výrobce záruku 8 let nebo 160 000 kilometrů.


Jisté dobrodružství může majitel, který nenabíjí doma, nebo v práci, a je závislý na veřejných nabíjecích stanicích, zažít také při dobíjení. To začíná hledáním volné nabíječky. Instalovaná zásuvka CCS – Type 2 umožňuje rychlonabíjení až 100 kW s nabíjecí dobou 30 minut, ale pokud není volný správný kabel a navíc je zima jak v ruském filmu, může vám doba nabíjení poněkud změnit plány. Místo desítek minut pak strávíte na pomalé AC nabíječce i několik hodin. V našem případě se nám podařilo kabelem, který je součástí výbavy, dostat za 4 hodiny 52 minut do baterky 36,267 KWh, což bylo podle palubního systému 87% využitelné kapacity baterie. Pak systém nahlásil „nabíjení bylo dokončeno“ a oznámil, že můžeme ujet 224 kilometrů.
Dalším nebezpečím pro řidiče je v extrémních mrazech to, že si večer po odchodu z vozu myslí, že má například dojezd 180 km, ale ráno po nastartování zjistí, že je o 20 km nižší.

Podvozek, jízdní vlastnosti
Velice příjemný měkký podvozek, který by se dal přirovnat k jízdě na polštářích. To je ostatně typické i pro jiné baterkové modely, které musí vézt velkou zátěž, třeba dvěstěosmičku. Přes vyšší stavbu se karoserie příliš nenaklání ani při rychlejším průjezdu zatáčkami. Lépe se ale cítí na kvalitní vozovce, jízda po polní cestě je asi terénním maximem, do větších akcí bych se asi, i s ohledem na použité pneumatiky, nepouštěl.


Do interiéru se od podvozku nepřenáší žádné neobvyklé zvuky, kromě trochu hlučnějších zimních pneumatik a rázů při přejetí větší nerovnosti, například díry, nebo retardéru.
Řízení je přesné, v menší rychlosti sice trochu měkčí, to ale bude jemným ručkám řidiček vyhovovat. Auto ani příliš netrpí obvyklou nectností elektrifikovaných vozů, kdy při brzdění je nejdříve aktivován systém rekuperace a teprve potom samotné brzdy, takže odezva na ně je pomalejší a na brzdění si řidič musí udělat čas. V našem případě je nástup přiměřeně rychlý i intenzivní.

Závěr
Peugeot e-2008 je vůz pro všechny, kteří mají možnost přístupu k nabíječce a své cesty realizují spíše „kolem komína“. Výhodou, kterou ocení ženy, je vyšší posaz, dobrý přehled o okolí vozu i slušný prostor jak pro 4 cestující, tak i náklad, ať už je to týdenní nákup, nebo věci na víkendovou cestu na chatu. Elektropohon dává vozu velmi slušnou dynamiku a zjednodušuje na maximum ovládání vozu. Na druhou stranu má tato technologie své limity, které je nutné při pořizování vozu i jeho provozu zohlednit. Zdá se tak být spíše adeptem na druhé auto do rodiny, obstarávajícím kratší pojížďky.
Cena běžného modelu s benzínovým motorem začíná dnes v základní výbavě na částce 455 000 Kč. Ve vyšší výbavě Allure pak s motorem 1,2 litru o výkonu 96 kW a automatickou převodovkou na sumě 600 000 Kč. Při volbě elektrického pohonu pak vůz ve stejné výbavové řadě s motorem 100 kW pořídíte od 935 000 Kč. S příplatkovou výbavou a užitečnými doplňky typu vyhřívané sedačky, vyhřívané čelní sklo, LED mlhovky, safety packem, 3D navigací a další bižuterií se dostanete lehce nad hranici 1 milionu. Na ní začíná nejvyšší řada e-GT, která se po doplnění příslušenství výbavy a doplňků dostane k sumě 1 158 000 Kč.

Galerie:

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

*

code