Přijíždí nový Yaris – menší, úspornější, bezpečnější

Původní Yaris již v roce 2000 získal evropský titul Auto roku, stejně tak jako ocenění Motor roku za jednotku 1,0 litru.

Yaris druhé generace proslul tím, že v roce 2005 jako první vůz segmentu B získal nejvyšší pětihvězdičkové ohodnocení za bezpečnost v testech nezávislé organizace Euro NCAP a též byl prvním vozem dané třídy, v jehož výbavě se objevil kolenní airbag.

Yaris třetí generace se roku 2012 stal v segmentu B prvním vozem, který nabídl plně hybridní pohon s autonomním dobíjením, čímž nastolil nová srovnávací měřítka spotřeby paliva a emisí.

Postupně inovovaný model Yaris si dosud v Evropě koupilo více než 4 miliony zákazníků (včetně 500 tisíc vozů s hybridním pohonem).

Design

Nový Yaris čtvrté generace jako první staví na podvozkové platformě TNGA (Toyota New Global Architecture), která bude sloužit novým generacím malých vozů Toyota. Přináší ještě lepší dynamické parametry i jízdní vlastnosti, ovladatelnost a bezpečnost, stejně tak jako poutavý design.

Svými ‚zhuštěnými‘ rozměry se odlišuje od konkurentů v této třídě, kde se nové vozy s každou další generací zvětšují. Toyota naopak Yaris zkrátila o 5 mm, ale současně prodloužila rozvor o 50 mm, což vozu propůjčuje potřebnou agilitu a manévrovací schopnosti v městském provozu a při parkování. Zůstal však zachován vnitřní prostor a vůz poskytuje pohodlný interiér – což jsou základy pro jeho „velký-malý“ charakter.

Díky platformě GA-B bylo možné vůz snížit o 40 mm, avšak prostor pro hlavu zůstal zachován, neboť celá posádka sedí o něco níže. K lepšímu výhledu řidiče směrem vpřed napomáhá i snížení kapoty. Rozšířením karoserie o 50 mm narostl vnitřní prostor vpředu i vzadu, přičemž širší rozchod předních i zadních kol se podepsal na nižším a širším postoji vozidla. Platforma dále umožnila posunout sedadlo řidiče níže a zároveň dozadu ke středu vozidla (+60 mm v porovnání se současným Yarisem), což přispělo ke snížení těžiště. Zároveň se tím zlepšila poloha za volantem, včetně ergonomie ovládání a širších možností nastavení.

Podobně jako u všech modelů postavených na platformě TNGA je těžiště nové Toyoty Yaris nízko (de facto asi o 15 mm níže než v případě současného modelu), a tak se vůz pyšní lepšími vlastnostmi z hlediska působení setrvačných sil. Podvozek kromě toho vykazuje rovnoměrnější rozložení hmotnosti, a to v podélném směru i napříč; to se odráží v menších náklonech karoserie, vyšší stabilitě při brzdění a zkrácení brzdné dráhy. Vyšší torzní tuhost samotné karoserie kromě toho přispívá k dobré ovladatelnosti, živému charakteru a stabilitě.

Pojetím exteriéru se ještě umocnil optický efekt zhuštěných proporcí s nápadnými charakteristickými křivkami podél boků vozu, evokujícími pohyb vpřed. Dynamicky tvarované přední i zadní blatníky stvrzují celkově čistý a soudržný vzhled; společně s plasticky tvarovanými panely dveří působí dojmem agility a okamžité připravenosti vozu ‚vyrazit na cestu‘.

Přídi vévodí velká maska chladiče a centrálně umístěné logo Toyota. K dynamickému vzhledu přispělo posunutí základny předních A-sloupků směrem dozadu a prodloužení kapoty. Nová světla používají LED zdroje a jejich součástí jsou i ukazatele směru, které se po zapnutí střídají se světly denního svícení.

Světlomety jsou protaženy směrem k předním kolům – tento markantní stylistický prvek zároveň opticky zkracuje přední převis vozidla.

Výbava

Návrh kokpitu byl postaven na koncepci ‚ruce na volantu, oči na vozovce‘. Informace se řidiči přímo a srozumitelně předávají pomocí trojice vzájemně propojených zdrojů: centrální dotykové obrazovky systému Toyota Touch, multi-informačního TFT displeje v kapličce přístrojů a 10″ barevného head-up displeje. Díky většímu head-up displeji se řidič lépe soustředí na vlastní řízení bez zbytečného odvádění pozornosti. Na čelní sklo v zorném poli řidiče se promítají klíčové jízdní údaje a varování, jako např. pokyny navigace a rychlostní omezení.

Nový Yaris může být vybaven řadou dalších high-tech prvků komfortní a funkční výbavy, jako je např. bezdrátová nabíječka s dostatečnými rozměry i pro chytré telefony nejnovější generace, vyhřívání volantu a speciální ambientní osvětlení kabiny kolem kokpitu řidiče. Díky ergonomickému provedení je zajištěna intuitivní práce s ovládacími prvky a samotná přístrojová deska je tenčí a nižší a navazuje na širší a vyšší středový panel. V relativně mělké kapličce přístrojů před řidičem najdeme dvojici digitálních ukazatelů, které lemují multi-informační TFT displej. V neposlední řadě se zmenšil volant kvůli lepšímu výhledu v souladu s koncepcí ‚ruce na volantu, oči na vozovce‘.

Pohon

Hybridní systém pohonu 4. generace byl testován v nejrůznějších městech po celé Evropě, např. v Římě, Paříži a Darmstadtu. Výsledky ukazují, že při nasazení ve městě vůz bezmála 80 % z celkové doby cestuje v režimu elektrického pohonu.

Hybridní pohon zahrnuje nový benzínový tříválec 1.5 litru, který má o 20 % nižší spotřebu paliva a emise CO2 než stávající Yaris. Celkový dostupný výkon se zároveň zvýšil o 15 %.

Uvedený systém rovněž používá novou a výkonnější lithium-iontovou hybridní baterii, která přispívá k dynamičtějšímu zrychlování vozidla. Nová baterie je nejen výkonnější, ale i o 27 % lehčí než hybridní baterie typu NiMH, kterou nahrazuje.

Nový Yaris se na vybraných trzích bude nabízet i s benzínovými tříválci 1,5 a 1,0 litru. Další podrobnosti o těchto jednotkách budou oznámeny v pozdějším termínu.

Bezpečnost

Cílem konstruktérů nové Toyoty Yaris bylo vyvinout celosvětově nejbezpečnější malý vůz, nabízející v dané třídě nejlepší bezpečnostní parametry s významnými inovacemi systémů aktivní i pasivní bezpečnosti.
Z vyspělých systémů na podporu řízení jmenujme inteligentní adaptivní tempomat pro celý rozsah rychlostí nebo asistent pro udržení v jízdním pruhu, tedy systémy představené i v nedávno uvedených modelech Toyota (např. Corolla). Všechny tyto prvky najdeme již v základní výbavě každého nového Yarisu.
Kromě vyspělých systémů na podporu řízení byl nový Yaris navržen tak, aby dosáhl nejvyšší úrovně ochrany posádky podle nadcházejících přísnějších standardů s platností pro rok 2020. Například kvůli lepší ochraně posádky v případě bočního nárazu bude nový Yaris prvním malým vozem, který přestaví centrální airbag.
Další podrobnosti o systémech aktivní a pasivní bezpečnosti nové Toyoty Yaris budou oznámeny v pozdějším termínu.

Nový Yaris se bude i nadále vyrábět v Evropě v závodě Toyota Motor Manufacturing France.

Galerie:

Zdroj: Toyota Central Europe – Czech

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

*

code