Prodeje aut v roce 2020 zůstaly za očekáváním. Některé značky ale překvapily

Loňský rok byl pro automobilky rokem očekávání. Očekávání zlepšení po covidovém roce 2020. Očekávání, které se ale nenaplnilo. Zčásti za to mohlo pokračování samotné covidové kampaně, zčásti pak důsledky, které přinesla opatření s covidem spojená. Za zmínku stojí rozpad dodavatelských řetězců, který automobilky, zvyklé pracovat v režimu okamžitých dodávek komponentů, citelně zasáhl. Nejznámější je nedostatek čipů, vzniklý výpadkem výroby v Asii.   Prodej nových osobních aut tak v minulém roce vzrostl meziročně pouze o 1,9 procenta. To znamenalo oproti poslednímu „normálnímu“ roku 2019 pokles o 17,2%. V konkrétních číslech pak prodej 206 876 nových vozů.

Schopnost reagovat na vzniklou situaci také citelně zamíchala pořadím prodejů. Podle údajů Svazu dovozců automobilů se na prvním místě v prodejích udržela značka Škoda Auto se 70 946 prodanými vozy. Na druhé místo postoupil Hyundai s 20 200 vozy, když si oproti roku 2020 vyměnil místo s Volkswagenem. Ten získal bramborovou medalii za 16 813 aut. Na čtvrtém místě se udržela Toyota s 10 334 prodanými vozy. Pětici uzavírá Kia, která prodala 9787 vozidel a polepšila si tak o dvě místa.

Pokud jde o kategorie vozů, nejlépe se prodávala auta kategorie SUV. Jejich podíl na trhu dosáhl již 42,5 procenta. Druhé v pořadí, vozy nižší střední třídy oslovily 17,7 procent zákazníků.

Podle pohonných jednotek si trh rozdělily benzínové motory se 68 procenty, 24,7 procent aut má naftový motor. Na elektromobily zbylo přes masivní podporu 1,3 procenta trhu. To ukazuje postoj motoristů a do budoucna může znamenat problém při plnění zelených cílů, které si pro země EU vytyčilo na nejbližší roky bruselské politbyrum.

Počty reálně prodaných vozů jsou ale jen jedním z měřítek trhu. Dalším jsou počty objednávek. Jak je uvedeno výše, z důvodu nedostatku komponentů jsou čekací lhůty na některé vozy i mnoho měsíců. Vozy, které by v době před kampaní covidu byly již dávno u svých šťastných majitelů, tak mnohdy ještě ani nevjely na montážní linku.

Proto může být zajímavé i číslo uzavřených smluv, které odráží i dosud nedodané vozy. Například čtvrtá v pořadí Toyota tak sice dosáhla prodeje 10 334 vozů, registrovaných ale bylo 11 967 a uzavřených smluv dokonce 20 466. V případě Lexusu, prémiové značky Toyoty, to bylo 842 smluv. V případě obou značek tak jde o třikrát rychlejší růst než trh a nejvyšší počty v historii jejich prodeje u nás. Toyota dosáhla roční podíl 5,3% a v prosinci s 1221 prodanými vozy získala podíl 6,6 procenta. Tím se dokonce posunula v tomto měsíci na třetí pozici na českém trhu osobních a lehkých užitkových vozidel.

Podle slov generálního ředitele Toyota a Lexus ČR Martina Pelešky se značce podařilo překonat počet objednávek proti původnímu plánu o zhruba 8000. Důležitým krokem pro značku Toyota bylo také převzetí kolínského závodu Toyota Motor Manufacturing Czech, jehož výrobní program se na podzim rozšířil o klíčový model Yaris a v letošním roce zde bude zahájena výroba nového modelu Aygo X.

.

Hybridy tvořily u značky Toyota v loňském roce 75 procent prodejů osobních vozů a přes 90 procent u značky Lexus. Nejprodávanějšími osobními modely byly Toyota Yaris, Corolla a RAV4. Dařilo se ale i užitkovým vozům. Toyota Hilux byla za celý rok jedničkou v segmentu pick-up vozů, Proace Verso pak dvojkou v segmentu středních užitkových vozů a tento model zaznamenal více než dvojnásobný nárůst prodejů. U značky Lexus to byly modely SUV RX, NX a UX.

V letošním roce se očekává příchod řady novinek, nových modelů Toyota Aygo X, Corolla Cross, GR86 i prvního bateriového modelu značky bZ4X. Nové edice se dočkají Toyota RAV4 s výbavou Adventure a model Hilux ve výbavě GR Sport. Na český trh dorazí i první vozy nové generace modelu Lexus NX a prvního bateriového elektromobilu Lexus UX 300e.

Zdroj: SDA, TOYOTA CENTRAL EUROPE-CZECH

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

*

code