Renault 5 – kultovní mrňous v novém kabátě

Renault 5 je auto, které ve všech pamětnících 70. let vyvolává nostlagické vzpomínky a touhy. Ikona silnic ale hlavně závodních tratí, kterou si přál mít doma mnohý motorista, čekající v pořadníku na škodovku nebo trabanta.

Je součástí automobilového dědictví a prototyp nového Renaultu 5 představený v lednu tak nemůže a nechce zapřít svého předchůdce. Podoba, i když neobkreslovaná, je patrná při pohledu z každé strany. Podmanivost neztratil ani naprosto charakteristický výraz přední masky s nezaměnitelnými světlomety.

Nicolas Jardin, designér exteriéru prototypu, nám vypráví, jak reinterpretoval moderním způsobem slavný pohled původního Renaultu 5.

Od roku 1972, kdy se začal vyrábět, Renault zosobňoval tento pohled v Les aventures de Supercar (Dobrodružství super vozidla), slavné animované reklamě. Bylo také možné setkávat se s ním na cestách během akce „Sedněte za volant“, která v té době probíhala. Renault 5, ozdobený krásnýma očima nalepenýma na světlech se tedy vydával na setkání s Francouzi. A právě tento emblematický a spřízněný pohled chtěl Nicolas Jardin zopakovat na prototypu Renaultu 5. A současně ho posunout do budoucnosti.

Prototyp Renaultu 5, představený 14. ledna tohoto roku, je předobrazem budoucího vozu. Sice to bude elektromobil, ale snad mu to fanoušci modelu odpustí. Je potřeba říct, že jeho designéři brilantně reinterpretovali originální styl verze z roku 1972. Aniž by prototyp upadal do retro stylu, prozrazuje okamžitě rozpoznatelné geny svého kultovního předka.

Ze srdce Technocentra, místa, kde se vyvíjejí koncepty a modely skupiny Renault, Nicolas Jardin poodhaluje genezi projektu: „Práce na prototypu nebyla práce na volné téma. Jednalo se o práci na reinterpretaci díla R5 et a jeho projekci do budoucnosti, aby z něho vzniklo moderní dílo“.

Při překreslení šibalských světel a denních potkávacích světel „vše vycházelo z linií, úhlů a paprsků přední strany původní R5. Postupně, s dalšími výkresy, vznikla zcela jiná světla, pokud jde o jejich proporce i kresbu“.

Finální, velmi propracovaná, velmi cizelovaná verze evokuje smějící se, lehce se mhouřící oči. Pokud jde o denní světla obdélníkového tvaru v dolní části, která připomínají dobové přídavné mlhové světlomety, jsou začleněna do nárazníku karosérie jako původně. „Jejich skleněné zpracování je trojrozměrné, jejich rozdělení je velmi přesné a tato světla evokují řezání laserem a odkazují na svět aerodynamiky a letectví.“

Moderní technologie jako nositel dědictví

Spojily se velmi moderní postupy s cílem přetvořit ikonický pohled původního modelu R5. Nástrojem je zejména LED technologie, která umožňuje integrovat pohyb a programovat animace pro oživení světel. Auto využívá osvětlení nejen při jízdě, ale vítá svého řidiče již při jeho příchodu k vozidlu. Rozsvítí se nové logo auta a spustí se animace, která se rozšiřuje směrem k masce. Potom světla ožijí, jako by auto mrkalo očima. Je nemožné si tohoto mrknutí nevšimnout! „Díky matriční technologii a animacím při příchodu k vozidlu jsme mohli znovu vytvořit expresivitu a šibalský pohled původního auta.“

Ať už jde o jejich nákres, nebo jejich technologii, světla prototypu Renaultu 5 nemají na papíře mnoho společného se světly původní R5. A přece poznáváme její pohled. „Abychom mohli navázat na dědictví R5, bylo potřeba, aby auto bylo expresivní a živé. S tímto prototypem, skutečným dílem moderního designu, ztělesňujícím radost ze života à la Renault, se nám to povedlo », uzavírá Nicolas Jardin.

Zdroj: Renault.cz

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

*

code