Renault 5 Turbo, legenda osmdesátých let, slaví 40 narozeniny

Málokterý vůz se zapsal do historie motoristického sportu tak, jako toto malé, legendární autíčko s hranatou karoserií a obrovskými blatníky zadních kol.

Na konci sedmdesátých let dvacátého století přestala Renaultu stačit vítězství v závodech formule 1 a značka hledala adepta vhodného pro divácky zajímavější závody rallye.

První exemplář Renaultu 5 Turbo byl prezentován během autosalonu v Paříži v roce 1978, v lednu 1980 pak Renault představil hotový vůz na autosalonu v Bruselu.

.

Ačkoliv používal modifikovanou karosérii sériového Renaultu 5 a byl značený jako Renault 5, mechanika byla radikálně odlišná. Nejviditelnější rozdíl byl zadní náhon oproti normální verzi, která měla přední náhon. V době spuštění prodeje to bylo nejvýkonnější produkční francouzské auto. Prvních 400 kusů R5 Turbo bylo vyrobeno v souladu s požadavky na homologaci pro mezinárodní rallye závody v továrně v Dieppe.

Automobil byl navržen pro rallye, ale také byl prodáván v cestovní podobě v celkovém počtu 3 576 kusů během čtyř let jeho výroby. Původně byl nabízen s hliníkovými dveřmi, střechou a s designovým interiérem.

Od roku 1983 začal být vyráběn ve verzi „Turbo 2” se stejnou technickou specifikací, ale s interiérem, který byl inspirovaný Renaultem 5 Alpine Turbo. Kvůli snaze o udržení optimální ceny byly vynechány hliníkové prvky karosérie – střecha a zadní a boční dveře byly vylisovány z ocelového plechu. Turbo 2 byl levnější, ale blízko stejné výkonové úrovni, maximální rychlost 200 km/h a zrychlení z 0 na 100 km/h za 6,6 sekundy.

Do doku 1986, který byl posledním rokem výroby tohoto modelu, sjelo z výrobního pásu celkem 4857 kusů všech provedení.

.

V roce 1981 Renault 5 Turbo zvítězil po souboji s Audi Quattro, s Porsche 911 nebo Lancie Stratos v rallye Monte Carlo. Polský jezdec rallye Błażej Krupa startoval s Renaultem 5 Turbo v roce 1981 na mistrovství Evropy v ralley. V kole mistrovství Polska v závodech automobilů na okruhu u města Miedzana Góra v blízkosti města Kielce dokázal být nejrychlejší ve své třídě. Poté, co zvítězil v rallye v Jugoslávii a po předních pozicích v rallye Škody, Chalkidiki, Zlatých písků a Algarve skončil v závěrečné sezonní klasifikaci na šestém místě. V letech 1985 a 1986 vyhrála jugoslávská posádka Branislava Kuzmiče a Rudiho Saliho s Renaultem 5 Turbo Polskou rallye.

Koncept malého Renaultu s motorem uprostřed se vrátil v roce 1998 v podobě modelu Renault Clio V6.

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

*

code