Smrtelné nehody cyklistů: Viníky jsou z poloviny motoristé a z poloviny sami cyklisté

Každý druhý člověk vnímá vztah cyklistů a motoristů jako více či méně nepřátelský. A téměř 70 procent Čechů se domnívá, že za nebezpečné situace na silnicích může nedostatek respektu.

Za loňský rok Policie ČR evidovala 3 994 nehod cyklistů, při kterých zemřelo 43 osob, dalších 234 se zranilo těžce, 3 141 lehce a 757 se obešlo bez zranění. „Viníky nejzávažnějších nehod cyklistů jsou zhruba z poloviny sami cyklisté a z poloviny řidiči vozidel. Posílit vzájemnou ohleduplnost a bezpečné chování v silničním provozu tedy musíme u obou těchto skupin,“ řekl vedoucí oddělení BESIP Tomáš Neřold.

zdroj: Freepik

U téměř poloviny nehod, kdy došlo k úmrtí, a nadpoloviční většině nehod s následkem těžkého zraněním byl viníkem shledán sám cyklista. Přibližně za třetinu nehod s těmito následky ale nesou dle policejního vyšetřování odpovědnost řidiči osobních automobilů. Alarmující je, že v dalších sedmi procentech případů řidič od smrtelné nehody cyklisty ujel. Řidiči nákladních vozidel se na nejzávažnějších nehodách s účastí cyklistů podílejí zhruba pěti procenty.

Nejčastějšími příčinami je dlouhodobě nedání přednosti v jízdě (ať už cyklistovi řidičem jiného vozidla, nebo cyklistou řidiči jiného vozidla), jízda nepřiměřenou rychlostí a nesprávný způsob jízdy. Stejně tomu bylo i v roce 2021. 72 % cyklistů, kteří loni na silnicích zemřeli, nemělo nasazenou přilbu. Každý pátý cyklista – muž, který měl v loňském roce na kole závažnou dopravní nehodu, měl v krvi přítomen alkohol. V případě žen to bylo „pouze“ 8 %. Naopak ženy jsou oproti mužům méně ukázněné v již zmiňovaném nošení přileb.

Preventivní projekt BESIPu a iniciativy Dám respekt

„Počet cyklistů v silničním provozu stále narůstá jak v rekreačních oblastech, tak v městském provozu. Cyklisté patří na silnici k těm nejzranitelnějším a musíme myslet na jejich ochranu. Na druhé straně ale sami cyklisté mohou výrazně přispět ke své bezpečnosti rozumným chováním a dodržováním pravidel. Preventivní aktivity proto musí být zaměřené na obě skupiny. Nezáleží přeci na tom, jestli jsem zrovna v roli cyklisty nebo motoristy, hlavní je zdraví a bezpečný dojezd do cíle,“ řekl při představení kampaně ministr dopravy Martin Kupka.

Vzájemné výčitky a pocit ohrožení – bezpečnost je velké téma

Bezpečně se v provozu cítí pouze třetina cyklistů. Řidičům vyčítají velkou rychlost (48 % dotazovaných cyklistů) či nedostatečný prostor při předjížděcím manévru (35 %). Motoristům naopak nejčastěji vadí, že cyklisté jezdí vedle sebe a nerespektují zákaz jízdy po chodníku.

„Víme, že cyklisté často viní motoristy z nebezpečné jízdy. A ti zase cyklisty, že ignorují předpisy. Jsme ale přesvědčeni, že je potřeba začít u sebe, nevychovávat ostatní a dodržovat psaná i nepsaná pravidla. Jsme stále stejní lidé, jednou v sedle, jindy za volantem.,“ říká desetinásobný účastník Tour de France Roman Kreuziger.

Dám respekt a BESIP společně připravují řadu preventivních aktivit. Součástí bude televizní a rádiový spot, kontaktní akce s veřejností, komunikace na sociálních sítích či odborný kulatý stůl. Profesionální řidiči si pak vyzkouší virtuální realitu simulující nebezpečné situace mezi cyklisty a motoristy. Kampaň bude detailně představena v nejbližších týdnech. Hlavním mottem bude vzájemný respekt.

 

zdroj: KANTAR CZ, Ministerstvo dopravy

zdroj foto: Freepik

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

*

code