Syntetická paliva dostávají šanci

Informace, že elektromobilita nemusí být řešením potřeby dopravy pro všechny, začínají – byť zatím nesměle – pronikat nadšenými projevy loajality automobilek k bateriové budoucnosti. Technologie syntetických paliv, která by to mohla změnit, se rozvíjela dosud poněkud mimo pozornost médií.

Princip spočívá v tom, že se pomocí elektřiny, vyrobené pomocí solárních panelů, větrníků, nebo jiných „zelených zdrojů“ rozloží voda na kyslík a vodík. Následně se smíchá vyrobený vodík s CO2 a chemickou reakcí vznikne palivo, srovnatelné vlastnostmi s tím klasickým. Výsledkem by tak měl být stav, kdy se spálením tohoto paliva uvolní CO2, který nově nevznikl ale byl vlastně „recyklován“.

Ponechme stranou skutečnost, že výroba syntetických paliv je zatím velmi energeticky náročná. Uvádí se, že na výrobu paliva se spotřebuje zhruba 5x více, než by stačilo k pohonu auta elektřinou. Tím je i ekologicky problematická. Objem výroby je nyní v podstatě zanedbatelný a cena za litr se dnes pohybuje kolem 230 Kč.

Nezbývá než doufat, že vývoj a hlavně produkce se bude vyvíjet dost rychle. Tak, aby za pár let, kdy by měly nové vozy na klasické palivo z našich silnic zmizet, mohli šťastní majitelé benzínových aut jezdit bez toho, že si na výlet k babičce budou muset brát úvěr.

Naštěstí se touto technologií začíná zabývat více automobilek. Je tak naděje, že plošné zavedení syntetických paliv eFuel majitelům vozů se spalovacím motorem nabídne jednoduchou a cenově dostupnou možnost dekarbonizace, aniž by museli vyměnit vůz, modernizovat palivový systém motoru nebo jezdit hromadnou dopravou.

Jedním řešitelem je i skupina Stellantis, zkoumajícím další řešení, jež jí pomohou i v budoucnosti poskytovat cenově dostupná řešení mobility pro všechny. Testuje a ověřuje kompatibilitu 28 rodin benzinových a naftových motorů vyrobených v letech 2014–2029.

Přísný validační protokol zahrnuje mimo jiné testy emisí výfukových plynů, schopnosti startování, výkonu motoru, spolehlivosti, ředění oleje, životnosti palivové nádrže, vedení a filtrů. Používání paliva eFuel ve 28 milionech vozidel ve vozovém parku Stellantis by mohlo v letech 2025–2050 potenciálně snížit emise CO2 v Evropě o 400 milionů tun.

Zdroj: Stellantis, redakčně upraveno

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

*

code