Toyota Corolla – úsporný expresní kombík pro každého

Toyota Corolla je auto, které nás vozí již několik generací. Poprvé se na silnicích objevila v roce 1966 jako model nižší střední třídy. Za dobu své existence se stala fenoménem, který ovlivnil nejen běžné řidiče, ale i dějiny motosportu, kdy se Toyota Corolla WRC stala na dlouhou dobu pojmem.

Testovaný vůz, patřící k již dvanácté generaci, si v sobě mnoho sportovních genů z minulosti uchoval a přidal moderní technologie, které jeho používání zpříjemnily i běžnému řidiči mimo závodní okruhy.

Exteriér

Na první pohled působí kombík až nenápadně. Skrytý charakter výbavy GR Sport prozrazují divákovi pouze doplňky karoserie. Například difuzor v zadní části s dvojitou koncovkou výfuku, rozšířené prahy a upravený přední nárazník s výrazným nasávacím otvorem motoru. To, že podvozek je vystlaný bateriemi, je poznat pouze z označení Hybrid na předních blatnících a pátých dveřích.

Nízká silueta vozu není jejich zástavbou nijak narušena. Její dojem naopak zesiluje černá barva střechy a černé sloupky. Siluetu nenarušují ani černá zpětná zrcátka, takže opticky významný podíl hmoty vozu končí spodní hranou oken. U vozů se sportovními ambicemi jsou samozřejmě důležité i disky kol a pneumatiky. Příplatková 18 palcová kola s nízkými pneumatikami jsou tak vhodnou volbou, a to nejen z estetických důvodů.

Interiér

Interiér vozu je standardně tmavý, i když je možné si objednat i provedení se světlým čalouněním, které nepůsobí tak ponuře.

Dominantním prvkem této specifikace Corolly jsou bezesporu přední sedačky. Téměř závodně vypadající sedačky mají  výrazné boční vedení. Opěrák je tak vysoký, že prakticky objímá i opěrku hlavy. Celkově je posaz pohodlný, i když na sedák jsem si musel chvíli zvykat a hledat jeho optimální polohu.

Estéty zaujme, že mají velmi působivé prošití se světlými proužky a červeným štěpováním, Stejně prošitý je i volant, na kterém jsou přehledně umístěny ovladače obvyklých funkcí.

Na přístrojové desce ale žádné červené prvky nejsou a není ani vyrobena z nějak extra měkčeného materiálu.

Přístrojový panel před volantem je poskládán z klasického otáčkoměru na prioritní pozici vlevo, vpravo není tachometr, ale ukazatel teploty motoru a palivoměr. Musím říct, že mi tachometr vůbec nescházel. V době permanentního fízlování rychlostních kamer, které posílají drahé pohlednice, je bezpečnější sledovat přesnou hodnotu na velkém digitálním ukazateli, než odhadovat polohu ručičky na malém budíku a riskovat kvůli nepozornosti osudové seznámení se zádí vozu před sebou.

Ostatní informace a ovladače jsou na prostředním dotykovém panelu. Ten zapadá integrálně do přístrojové desky a je citlivě propojen s panelem ovládání klimatizace. Tedy, když píšu ostatní informace, netýká se to navigace. Zdá se, že Toyota v poslední době začíná šetřit. Spoléhá se na vybavení řidičů jejich telefony, protože ani v tomto voze není navigace s mapovými podklady k dispozici. Pokud nechcete bloudit, musíte pomocí Android Auto nebo Apple Car propojit telefon s displejem a zobrazit si na něm svou oblíbenou navigaci.

Fanoušci technologie mají k dispozici i počítač ecoskore, který vyhodnocuje styl jízdy a může doporučit i korekce, vedoucí k úspoře paliva při další jízdě.

Nesmím zapomenout na další, velmi praktický zdroj informací, a to je head-up displej. Ten je ve správné pozici a zobrazuje rychlost, značky a také něco, co není na první pohled až tak jasné, ale je to lišta s grafickým zobrazením otáček motoru.

Kvůli délce vozu a omezenému výhledu dozadu je také velkým pomocníkem parkovací kamera, která prostor za vozem zobrazuje poměrně věrně a na zobrazované limity se lze spolehnout.

Seznam praktických detailů a příslušenství doplňuje Hold systém, zbavující řidiče stát na křižovatce na brzdě. Dál pak indukční dobíječka pod přístrojovou, kde je i vyhřívání sedaček a v podélném směru posuvná područku s USB zásuvkami.

Na zadních sedadlech bohužel žádné zásuvky nejsou a dva cestující si tak musí vystačit s držáky na nápoje v područce. A aby byli bezpečně odděleni od nákladového prostoru, ve kterém může cestovat třeba pes, je zavazadlový prostor oddělitelný pomocí přepážky, pro kterou je příprava ve stropě.

Samotný kufr je dost velký, v základu 581 litrů. Oceňuji, že zadní sedačky lze sklopit pomocí páček zezadu z kufru. Nemusíte tak při nakládání většího předmětu auto obíhat kolem dokola. Získáte přitom působivý prostor až 1 591 litrů. Prostor je i pod podlážkou, tvar nostalgicky připomíná, že je určený pro rezervní kolo. To ovšem bohužel chybí. Utěšit může, že prostor lze využít pro další náklad, který by mohl případně podráždit oko nějakého nenechavce.

Motor, převodovka

Jako pohonná jednotka je na výběr podle stupně výbavy kombinace elektromotoru a benzínového motoru. Nabídka zahrnuje přeplňovaný motor 1,2 litru s celkovým výkonem 116 koní, nebo 1,8 litru se 122 koni, a nakonec dvoulitr se 184 koňmi pod kapotou. Testovaná výbava GR Sport se prodává s oběma silnějšími motory.

My jsme měli k dispozici ten dvoulitrový, dávající společně s elektromotorem kombinovaný výkon 135 kW. Ten je přenášený prostřednictvím bezestupňové převodovky e-CVT se 6 virtuálními převody na přední nápravu. Převodovka má možnost volby šesti jízdních režimů, které mění způsob, jakým „řadí“ jednotlivé stupně.

V režimu ECO auto poněkud zvadne a reakce na plyn je poněkud zdráhavá. Na druhou stranu, pokud plyn moc nedráždíte a máte dost šťávy v baterkách, můžete jet čistě na elektřinu až 115 km/h.

V režimu Sport nebo Sport+ ale dokáže auto docela slušně rozvířit prach na silnici a to i bez velkého víru v nádrži. Ani si toho v dobře odhlučněné kabině, do které se přenáší hluk pouze při vytočení motoru do vyšších otáček, moc nevšimnete. V případě že auto jede na elektrický pohon, jsou slyšitelné pouze pneumatiky. A na elektrický pohon jezdí fakt dost hodně. Až jsem si chvílemi říkal, odkud tu elektriku bere. Obzvlášť ve městě byl podíl jízdy na elektřinu až překvapivě vysoký.

Do řazení můžete převodovce mluvit pomocí pádel pod volantem. Pokud chcete šetřit brzdy, při podřazení pomocí pádel auto opravdu reaguje. Začne brzdit motorem na rozdíl od jiných vozů jiných značek, kde se motor jen vytočí do otáček bez znatelného zpomalení auta. V běžných jízdních situacích ale převodovka dělá to, co sama uzná za vhodné a většinou je to vyhovující řešení.

Naším úkolem bylo vyzkoušet auto pokud možno co nejdůkladněji. Podíl dynamické jízdy tak byl rozhodně vyšší, než by se dal očekávat u běžného řidiče, který se potřebuje jen přesunout v prostoru a nepotřebuje k tomu kvílení pneumatik. Přesto se dlouhodobá spotřeba se při ekonomickém jízdním stylu, střídaném s okamžiky dynamických pasáží, ustálila na velmi slušné hodnotě 6,1 litru na 100 km.

Jízdní vlastnosti

Pokud chcete využít veškerý potenciál, který technika tohoto modelu nabízí a užít si maximálně sportovní jízdu, je volba paketu Dynamic nevyhnutelná. Tím získáte adaptabilní podvozek, schopný ve zlomku vteřiny upravovat nastavení jednotlivých tlumičů tak, aby nejlépe zvládly všechny specifika českých silnic.

V praxi se proto podvozek projevuje jako poněkud tvrdší. Na druhou stranu ale umožňuje velmi dynamickou jízdu. Díky nízkému posazu, profilu a umístění baterií pod zadními sedadly má auto opravdu velkou stabilitu a na silnici drží jak přilepené.

Závěr

Toyota Corolla je důkazem toho, že kategorie kombíků ještě není ztracena. Svými parametry může být vhodným řešením pro poměrně široký okruh potenciálních uživatelů. Nízká stavba s nízkým posazem, výkonná pohonná jednotka ve spojení s výborným podvozkem uspokojí zájemce o dynamickou jízdu. Úspornost a komfort umožní absolvovat tímto vozem bez zbytečných zastávek i dlouhé vzdálenosti.

Ve spojení s velkým zavazadlovým prostorem pak nabídne optimální řešení pro aktivní dovolenou ve vzdálené cizině, nebo při potřebě odstěhovat o prázdninách celou rodinu včetně zásob a zvířectva na chatu. Jeho úsporný provoz ale dovolí používat je každodenně při cestách do práce a nákupy.

Cena aktuálně začíná na snesitelných 572 900 Kč za model s motorem 1,2 litru a manuální převodovkou. Testovaný model s nejsilnějším motorem a aktivním podvozkem přijde po akční slevě 45 000 na 851 900 Kč.

Text a foto: Jan Švéda   

Galerie:

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

*

code