Toyota Land Cruiser rozšiřuje nabídku pohonů o mild-hybrid

Nový Land Cruiser, uvedený na trh koncem roku 2024, zachovává přes všechny modernizace jak designu, tak technologií, a je tradičně postaven na rámové konstrukci.

To vozidlu propůjčuje lepší schopnosti zvládat náročné podmínky a zároveň zajišťuje předvídatelné chování na silnici.

Hlavní novinkou, představenou nyní, je nová pohonná jednotka, kombinující poprvé v historii tohoto modelu pohon spalovacím motorem a elektromotorem. Celý systém je navržen a uspořádán tak, aby zůstaly zachovány terénní schopnosti vozidla, včetně brodivosti 700 mm.

Pohon

Nový mild-hybridní systém od Toyoty byl navržen tak, aby umožňoval jednoduchou zástavbu do vozidla. Jelikož je kompaktnější než plně hybridní systém od Toyoty, lze jej snáze instalovat do stávajících pohonů, aniž by vyžadoval výrazné přepracování. Díky tomu byl pohon Hybrid 48V nedávno uveden i v nové Toyotě Hilux.

Systém Hybrid 48V rozšiřuje stávající spalovací motor 2,8 litru Toyoty Land Cruiser spojený s osmistupňovou automatickou převodovku Direct Shift o tři hlavní komponenty: elektromotor / generátor energie, nahrazující konvenční alternátor; 48V lithium-iontovou baterii; a DC-DC měnič, který řídí toky energie mezi baterií a motorem.

Schopnosti Land Cruiseru vypořádat se s extrémními podmínkami a náročným terénem nejsou úpravai dotčeny. Například motorgenerátor je umístěn vysoko na bloku motoru, aby se vozidlo mohlo i nadále brodit nízkou rychlostí ve vodě hluboké až 700 mm.

Elektromotor / generátor energie

Motorgenerátor (synchronní elektromotor s permanentními magnety), který dobíjí lithium-iontovou baterii je poháněn buď přebytečným výkonem spalovacího motoru, nebo při rekuperaci. Funkce rekuperačního brzdění přichází ke slovu vždy, když řidič uvolní plynový pedál a využívá brzdění motorem. Takto získaná energie se následně využívá jako podpora při zrychlování vozu. Systém snižuje spotřebu, usnadňuje řízení a zajišťuje přirozené reakce při zpomalování.

Při běžné jízdě na silnici pomáhá elektromotor dosáhnout hladké a lineární zrychlování i zpomalování, což přispívá ke klidné a komfortní jízdě. Na nerovnostech a v terénu pak motorgenerátor svým dodatečným výkonem zvyšuje schopnosti Land Cruiseru překonávat překážky. Provozní stav motorgenerátoru se zobrazuje na multi-informačním displeji: CHG (generování energie), ECO nebo PWR (v obou případech výkonová posila).

Lithium-iontová baterie

48V lithium-iontová baterie obsahuje 13 článků a má kapacitu 4,3 Ah. Váží 7,6 kg a její kompaktní rozměry umožňují umístění pod upravenou podlahu zavazadlového prostoru.To minimalizuje dopad na celkový objem pro zavazadla. Po úplném nabití může při rozjezdech poskytovat výkonovou posilu až 12 kW s točivým momentem 65 Nm.

Hybridní baterie i plochý DC-DC měnič jsou chráněny proti působení vody. Maximum chladicího vzduchu se k baterii nasává z přední části vozidla, kde je většinou teplota vzduchu nižší než teplota vzduchu v kabině. Zabudovaný filtr zamezuje usazování prachu v chladicích kanálech nebo na ventilátoru baterie, a tak předchází poklesu výkonu baterie v důsledku vysokých teplot.

Uvedení na trh

Na jednotlivých evropských trzích bude možné objednat systém Hybrid 48V ve všech modelech Toyoty Land Cruiser. První vozy by se k zákazníkům měly dostat od konce letošního roku.

Zdroj: Toyota Central Europe – Czech

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

*

code