Toyota připravuje elektromobil

Emisní limity automobilů jsou dnes nastaveny tak, že na jedné straně ignorují emise, vzniklé při výrobě elektřiny, která pohání elektromobily. Na straně druhé sankcionují spalovací motory tak, že jejich používání, v blízké budoucnosti i jako hybridního řešení, dělají ekonomicky neúnosné. Důsledkem proto bude nárůst modelů s čistě elektrickou pohonnou soustavou.

Jako důsledek přechodu nově prodávaných modelů vozů z verzí s pohonem spalovacím motorem na elektromobily, které jsou kvůli ceně baterií mnohem dražší, se dá očekávat i pokles prodejů.  Nedostupnost automobilů pro nízko a středně příjmové skupiny tak mění plány automobilek. Jejich součástí se kromě vývoje, výroby a prodeje aut stává nově i provozování půjčoven aut. Ty využijí všichni, kteří si již vlastní auto nebudou moci dovolit, nebo ho budou potřebovat jen občas a nevyplatí se jim ho kupovat.

Proto již v roce 2018 oznámila Toyota záměr transformace z klasického výrobce automobilů ve firmu poskytující služby mobility, což je nový pojem, zahrnující kromě prodeje aut i jejich půjčování.

Jako jeden z modelů, které by měly být nabízeny, představila Toyota na autosalonu v Šanghaji plánovaný koncept modelu Toyota bZ4X. Jde o prvního zástupce rodiny elektromobilů a koncepční SUV střední třídy s pohonem všech kol. Toyota jej vyvinula v partnerské spolupráci se Subaru. Produkční verze by se měla začít prodávat přibližně v polovině roku 2022.

Toto SUV si zachovává typickou zvýšenou polohu za volantem. Karoserie se vyznačuje technicky pojatým stylistickým ztvárněním. Přední partie vozu – identifikační znak každého vozidla – se tentokrát obejde bez klasické masky chladiče, místo které jsou zde umístěny senzory.

Model Toyota bZ4X Concept je postaven na platformě, vyvinuté speciálně pro elektromobily. K vytvoření prostorné a otevřené kabiny přispěl dlouhý rozvor a krátké převisy karoserie. Prostor pro nohy vzadu je srovnatelný s ostatními vozy segmentu D.

Nízko posazený přístrojový panel neomezuje panoramatický výhled ven. Ovládací prvky jsou seskupeny kolem středového panelu. Digitální přístrojový štít před řidičem je podobně jako i-cockpit u vozů Peugeot umístěn nad volantem, aby sledování informací nenutilo ke zbytečnému odklánění zraku od vozovky.

Toyota čerpala ze svých dlouholetých zkušeností s vývojem bateriových technologií pro hybridní modely a plug-in hybridy. Konstrukce větší a výkonnější baterie pro Toyota bZ4X Concept tak dokáže nabídnout spolehlivý provoz bez zkracování dojezdové vzdálenosti, a to i za chladnějšího počasí. Nový systém pohonu všech kol, zahrnující elektromotory na obou nápravách, vyvinula Toyota společně se Subaru. Používaný systém pohonu dodává Toyotě bZ4X Concept reálné terénní schopnosti, které současně poskytují pocit jistoty za volantem bez ohledu na stav vozovky.

Vyspělý systém řízení bez mechanické vazby

Toyota bZ4X Concept bude jako první na světě používat systém řízení bez mechanické vazby (‚steer-by-wire‘). Uvedená technologie poskytuje podle výrobce řidiči vyšší míru kontroly s odfiltrováním ruchů jinak přenášených od nekvalitního povrchu vozovky nebo při brzdění, a přispívá tak k preciznější odezvě od podvozku. Systém řízení bez mechanické vazby rovněž opouští klasický kulatý volant, který nahrazuje unikátně tvarovaným volantem ve stylu leteckého kniplu. To bude vyžadovat jinou techniku řízení, protože obvyklé otáčení volantu dlaní jedné ruky už nebude možné a bude nutné držet knipl stále v ruce. Bude zajímavé, jak se toto řešení bude chovat v praxi. Ve větší zatáčce při nemožnosti přehmátnout, bude totiž muset řidič zvládnout manévr s mnohem menším natočením volantu, asi jako dosud ve formuli 1.

Toyota dodnes prodala přes 17 milionů elektrifikovaných vozidel. Do roku 2025 plánuje Toyota ve svém celosvětovém portfoliu nabízet přes 70 elektrifikovaných modelů vozidel. To bude zahrnovat i nejméně 15 elektromobilů s bateriovým pohonem včetně 7 modelů s označením Toyota bZ. Hybridní pohon by tak v Evropě do roku 2025 měl být v celkových prodejích značky zastoupen z více než 70 %; dále by přes 10 % měly tvořit plug-in hybridy a přes 10 % bateriové elektromobily a elektromobily na palivové články.

 

 

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

*

code