Toyota Yaris překročila hranici 10 milionů vozů

Minulý čtvrtek 30.3.2023 sjel z výrobních linek vůz Yaris GR SPORT s pořadovým číslem 10 milionů, aby následně zamířil k francouzskému zákazníkovi z oblasti Paříže. Zařadil se tak do stáje dlouhodobě nejoblíbenějších modelů značky Toyota. Tedy mezi modely Corolla, Camry, RAV4, Hilux a Land Cruiser, kterým se podařilo překonat exkluzivní milník v podobě osmimístných prodejů.

Yaris první generace byl uveden na trh v roce 1999. Dnes se vyrábí v 10 zemích: Japonsku, Brazílii, Číně, na Tchaj-wanu, v Indonésii, Malajsii, Pákistánu, Thajsku, Francii a České republice. U nás se část produkce modelu vyrábí od roku 2021 v kolínském závodě Toyota Motor Manufacturing Czech, a to včetně jeho hybridní verze.

Již bezmála již čtvrt století se řadí mezi nejprodávanější modely Toyota na evropských trzích. V roce 2020 se nabídka specifikací modelu Yaris rozšířila o sportovní provedení GR Yaris a v roce 2021 o zvýšený městský crossover/SUV s označením Yaris Cross.

V roce 2022 pak prodeje této modelové řady tvořily přes jednu třetinu celkových prodejů značky Toyota v Evropě, kde značka v témže roce prodala 185 781 vozů Yaris, 156 086 provedení Yaris Cross a 5 392 vozů GR Yaris, což úhrnem představuje 8 % daného segmentu.

Yaris první generace v roce 2000 získal titul Auto roku, a to jako vůbec první model od Toyoty, kterému se této pocty dostalo; dále mu byl v témže roce udělen titul japonské Auto roku (pro model Vitz podle označení na japonském trhu). V každé z dalších generací se Yaris v soutěži Auto roku probojoval do užšího výběru, přičemž v roce 2021 se Yaris současné generace dokonce stal v tomto století prvním vozem, jenž získal druhý titul Auto roku.

I přes příjemné kompaktní vnější rozměry se malý Yaris dokázal pochlubit pohodlným a praktickým interiérem, jenž svojí prostorností předčil i řadu větších vozů. Výhody zahrnovaly prostor pro hlavu a flexibilní uspořádání sedadel pro širší možnosti při převozu zavazadel.

Pohon Toyoty Yaris první generace zajišťoval hospodárný benzínový motor 1,0 litru – přezdívaný „Mocný atom“ pro svoji schopnost poskytovat výkon srovnatelný s klasickou jednotkou 1,4 litru – dosahující maxima výkonu 68 koní, za což si také v roce 1999 vysloužil titul „Mezinárodní motor roku“ hned v úvodním kole této soutěže.

Jeden model, mnoho jmen

V Japonsku se pak tento model od své premiéry v roce 1999 až do uvedení současné generace prodával pod označením Vitz. V závislosti na provedení a regionu je tento model znám i pod názvy Toyota Platz, Echo, Belta, Vios a Scion iA. Na některých trzích se prodával i jako Daihatsu Charade a Mazda2.

Druhá generace – pětihvězdičkové ocenění

Ve druhé generaci, uvedené na evropský trh v roce 2005, Yaris o něco povyrostl. Vůz konkuroval modelům ze segmentu C (kompaktní vozy), a to i díky ploché podlaze v zadní části vozu, umožňující pohodlné cestování trojice dospělých. Zadní sedadla s rozdělením v poměru 60:40 bylo možné samostatně posouvat i sklápět, a vykouzlit tak vzadu prostor pro nohy o délce až 880 mm.

V dané třídě největší zavazadelník o objemu 737 litrů částečně vznikl díky praktickému systému Easy Flat, umožňujícímu vytvořit zavazadlový prostor snadným a rychlým sklopením zadních sedadel. Dokladem až fanatické péče o detail a pohodlí cestujících je pečlivé odladění zvuku při zavírání dveří nebo vytvoření příruční schránky o objemu 18,2 litru v přístrojové desce.

Za ochranu členů posádky, poprvé v rámci této modelové řady, získal model pětihvězdičkové hodnocení v testech Euro NCAP . K pocitu bezpečí posádky přispěl „systém minimálního narušení kabiny vozu“ od Toyoty a až devět airbagů po celé kabině včetně kolenního airbagu řidiče (premiérově v rámci této automobilové třídy).

Yaris druhé generace se nabízel ve třídveřovém a pětidveřovém provedení s možností volit ze tří různých motorů. V roce 2006 se představila na autosalonu v Paříži nová sportovní varianta hatchbacku Yaris TS s motorem 1,8 litru Dual VVT-i o výkonu 132 koní a maximální rychlostí 194 km/h.

Třetí generace – nově s hybridním pohonem

Třetí generace z roku 2012 nabídla jako první plně hybridní vůz v segmentu B. Komplexní úpravy pohonu si vyžádaly tři roky vývoje, během nichž bylo přepracováno cca 70 % součástí motoru, aby vznikl nejlehčí a nejkompaktnější hybridní systém, aniž by konstruktéři obětovali cokoli z jízdních schopností, pohodlí v kabině nebo prostornosti zavazadelníku.

Hybridní pohon pro Yaris s maximem výkonu 100 koní díky nejmodernější technologii recirkulace výfukových plynů a elektrickému vodnímu čerpadlu přinesl v dané třídě nejlepší jízdní schopnosti, nejnižší spotřebu paliva a poprvé i schopnost pohybovat se čistě na elektřinu bez výfukových emisí.

V roce 2018 se představilo provedení Yaris GR SPORT, inspirované závodním týmem Toyota GAZOO Racing, tentokrát jako první model ve specifikaci GR SPORT uváděný v Evropě. S ohledem na pokračující úspěchy provedení GR SPORT se sportovněji pojaté verze postupně objevily i v dalších modelových řadách značky Toyota na evropských trzích (jmenovitě Yaris, Yaris Cross, Corolla, C-HR, RAV4 a Hilux).

Čtvrtá generace – sportovní jízdní schopnosti a bezpečnost

Yaris čtvrté generace z roku 2020 byl koncipován jako celosvětově nejbezpečnější kompaktní vůz s pokročilými asistenčními systémy (ADAS) již ve standardu. Současně byl vůz poprvé po celém světě uveden pod jednotným označením Yaris.

Návrat ke koncepci „velkého malého vozu“ přinesl ještě dynamičtější vzhled s kratší, širší a přikrčenější karoserií než předchůdce, s efektním designem exteriéru k vyjádření agility, resp. kompaktními tvary, nezbytnými ke zvládnutí nástrah městského provozu a parkování při zachování vnitřní prostornosti a pohodlí.

Celková hospodárnost systému pohonu se zlepšila o 22 %, aniž by byly jakkoli obětovány jízdní schopnosti, přičemž celkový výkon narostl na 116 koní. Hybridní pohon nejnovější generace prodělal optimalizaci se zaměřením na hmotnost, jízdní schopnosti a hospodárnost, což se promítlo i do schopností čistě elektrické jízdy. Tichou jízdu na elektřinu je možné si vychutnávat až do 130 km/h; vylepšený hybridní pohon současně vylepšuje akceleraci za nízkých rychlostí i na dálnicích s lepším sladěním otáček a skutečné rychlosti ve prospěch příjemnějších zážitků za volantem.

Yaris čtvrté generace byl opět nejoblíbenějším modelem značky Toyota v Evropě a ve své třídě se poprvé stal i nejprodávanějším modelem v tomto regionu.

Po dvaceti letech od udělení prvního titulu Auto roku byl Yaris čtvrté generace jmenován Autem roku 2021. Porotci pochvalně hodnotili hladký chod hybridní technologie, nízké emise a cenovou dostupnost – což vysvětluje, proč se přes 80 % zájemců o Yaris rozhoduje právě pro hybridní pohon. Yaris si získal pochvalu i za svůj design, jízdní dynamiku a bezpečnost na vrcholu třídy.

V roce 2022 se v Evropě začal prodávat nový Yaris GR SPORT, vycházející z Toyoty Yaris čtvrté generace.

GR Yaris – sportovní vůz

Provedení GR Yaris bylo vyvinuto přímo na základě rallyových zkušeností značky Toyota. Používá mj. lehké panely karoserie z hliníku a střechu z kovaného uhlíkového kompozitu, jakož i řadu dalších komponent se zaměřením na úsporu hmotnosti.

Srdcem vozu je celosvětově nejvýkonnější tříválec, jenž je současně nejlehčí a nejmenší přeplňovaným motorem 1,6 litru s maximálním výkonem 261 koní. Ten umožňuje Toyotě GR Yaris zrychlovat na 100 km/h za 5,5 sekundy a rozjet se až na 230 km/h (s elektronickým omezovačem).

Yaris Cross – originální SUV

Provedení Yaris Cross, uvedené na trh v roce 2021, spojuje bohaté zkušenosti značky Toyota na poli malých vozů s tradicí SUV. Výsledkem je model, s kompaktní karoserií, která je zárukou snadné manévrovatelnosti v městském prostředí, zatímco interiér skýtá spoustu pohodlí a velkorysý prostor pro zavazadla.

Yaris Cross přináší originální jízdní schopnosti SUV prostřednictvím osvědčeného systému inteligentního pohonu všech kol od Toyoty, jenž používá další nezávislý elektromotor na zadní nápravě pro lepší záběr a stabilitu při rozjíždění nebo v zatáčkách, resp. vyšší bezpečnost za jízdy po kluzkém povrchu.

Kompaktní a lehký systém AWD-i má jen minimální dopad na spotřebu paliva a emise. Jízdní schopnosti malého SUV s pohonem AWD, které jsou v daném segmentu jedinečné, pomohly tomuto provedení zařadit se mezi nejprodávanější modely Toyota v Evropě.

Yaris Cross již krátce po svém uvedení doložil svůj původ v oceňované modelové řadě Yaris, když od organizátorů soutěže Světové auto roku převzal titul Světové městské auto roku 2022 na základě rozhodnutí poroty čítající 102 mezinárodních novinářů ze 33 zemí.

Zdroj: TOYOTA CENTRAL EUROPE – CZECH

Zdroj foto: Wikipedia, Toyota_Yaris III Autorstwa M 93, CC BY-SA 3.0 de, httpscommons.wikimedia.orgwindex.phpcurid=20376449

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

*

code