Umělá inteligence si s řidiči začíná povídat a radit jim
Na to, že auto řidiči dává hlasová doporučení, si už pomalu zvykáme. Postupně přibývají i další možnosti a auto si s řidičem začíná opravdu povídat a odpovídat na dotazy, které mu řidič dává. Tím, co umožňuje tuto komunikaci, jsou nástroje umělé inteligence, použité v hlasově ovládaných asistentech. Jejich schopnosti se rychle zlepšují a dnes už jsou schopny dávat užitečné odpovědi na poměrně složité dotazy.
Příkladem takového pomocníka je Hyundai AI Assistant, hlasově ovládaný systém, který do interiéru vozu přináší generativní umělou inteligenci. Asistent je koncipován pro přirozené konverzace se zohledněním kontextu, přičemž rozumí i komplexním dotazům a poskytuje na ně jasné, užitečné odpovědi.
Umělá inteligence se učí přirozeně reagovat
V případě automobilů značky Hyundai mohou řidiči funkci aktivovat vyslovením pozdravu „Hej Hyundai“ nebo stisknutím tlačítka na volantu. Na rozdíl od tradičního hlasového ovládání založeného na povelech využívá Hyundai AI Assistant několik inteligentních modulů – včetně generativní umělé inteligence – s cílem zajistit řidiči požadované informace nebo jinou pomoc v reálném čase.
Systém umí reagovat na otevřené otázky, například: „Můžeš mi doporučit nějakou restauraci v blízkém okolí vhodnou pro rodiny?“ Navíc poradína cestách na základě aktuálních zpráv z dopravy i osobních preferencí. Nad rámec hlasových interakcí asistent ovládá také funkce vozu, například nastavení klimatizace nebo přehrávání médií. Ovládání hovorovým jazykem přitom není omezeno nutností používat pevně stanovené povely. Schopnost porozumět složitým požadavkům a navázat dialog zajišťuje intuitivní a efektivní komunikaci po celou dobu jízdy.
Na češtinu jako jazyk, ve kterém je auto schopno komunikovat, si ještě budeme muset počkat. Hyundai AI Assistant podporuje v době uvedení na trh šest jazyků: němčinu, britskou angličtinu, španělštinu, francouzštinu, italštinu a nizozemštinu. Aktivační fráze „Hej Hyundai“ je k dispozici v němčině a britské angličtině, ale další jazyky budou následovat.

Chytré systémy umí předvídat a přizpůsobit se
Jízdní komfort v modelu IONIQ 9 nezvyšuje pouze umělá inteligence, ale i další inteligentní systémy. Mezi nejvýznamnější z nich patří:
- Chytré regenerativní brzdění, které přizpůsobuje rekuperaci kinetické energie na základě dat z navigačního systému, například trasy nebo rychlosti jízdy, čímž prodlužuje dojezd a zvyšuje plynulost jízdy
- Inteligentní zónové řízení klimatizačního a ventilačního systému, které detekuje obsazenost sedadel a podle toho optimalizuje nastavení proudění vzduchu a teploty. Tento systém v kombinaci s tepelným čerpadlem zajišťuje komfort a současně snižuje spotřebu elektrické energie,obzvláště v chladnějších lokalitách
- Plánovač tras pro elektromobily Hyundai analyzuje stav nabití sady akumulátorů, dopravní situaci a dostupné nabíjecí stanice, a na základě toho doporučuje nejefektivnější nabíjecí strategii pro dlouhé jízdy
Inteligentní systémy vylepšují také asistenční funkce, protože zrychlují jejich reakce a zohledňují kontext dané situace. Například chytrý parkovací asistent s dálkovým ovládáním RSPA 2 (Remote Smart Parking Assist 2) využívá data z kamery a dalších senzorů při automatizovaném zaparkování vozu v rutinních situacích, přičemž řidič může stát venku a celý manévr sledovat. Funkce je ideální pro těsná parkovací místa ve městech.
O své soukromí a kontrolu nad vozem se prý nemusíme bát
Mnozí uživatelé se s pocitem, že data o jejich chování odchází neznámo kam a tam se s nimi neznámým způsobem zachází, nemusí smířit. Proto musí být úspěšná strategie v oblasti umělé inteligence zaměřena nejen na výkony, ale také na ochranu soukromí a důvěru uživatelů. Osobní data jsou proto primárně zpracovávána lokálně a veškeré přenosy dat jsou šifrovány. Hlasová komunikace není ukládána natrvalo a asistent s umělou inteligencí může být deaktivován vypnutím funkce online hlasového ovládání.
Díky těmto opatřením zůstává digitální inteligence ve vozidle transparentní, volitelná a bezpečná a uživatelé mají kontrolu nad způsoby používání jejich informací. Zákazníci mohou v oddílu „Moje data a soukromí“ na platformě MyHyundai procházet všechna data související se síťově propojenými službami a telematikou, spravovat je nebo mazat. Při používání online hlasového ovládání budou nahrávky a souřadnice GPS uchovávány po dobu nejvýše 90 dnů za účelem zajištění funkčnosti a zlepšování služeb.

