Zimní autoškola I. Víte jak v zimě jezdit bezpečně?

Na začátku každého roku si mnoho z nás dává různá novoroční předsevzetí. Zapomínat bychom ale neměli ani na opatrnost a ohleduplnost při jízdě autem. V zimě k tomu patří i znalost toho, co nás na silnici může potkat, abychom se nestali účastníky nehody jen kvůli své nešikovnosti. Že je rozdíl mezi stylem jízdy v létě na suchu a v zimě na sněhu nebo ledu, není třeba opakovat. Tedy alespoň většině z nás. Přesto ale mnozí netuší, jak velký rozdíl to je a neví, co vše je potřeba dělat za volantem v zimě jinak.

Nejčastějším důvodem dopravní nehody je v zimě nesprávný způsob jízdy řidiče motorového vozidla. Na dalším místě je nepřiměřená rychlost řidiče.

„Sníh a led totiž zcela mění pravidla hry. Tam, kde v devadesátikilometrové rychlosti zastavíte na sedmdesáti metrech, potřebujete na ledu skoro čtvrt kilometru. Ve stotřicítce dokonce dvakrát tolik, takže ani jindy bezpečný odstup dvou vteřin nemusí v zimě stačit.

.

.

Pokud tedy nedáte včas nohu z plynu a nezachováte klid, snadno zjistíte, že sněhová peřina není zdaleka tak měkká, jak její název slibuje,“ vysvětluje Lukáš Hutta, výkonný manažér Asociace Záchranný kruh, která stojí za realizací bezpečnostní kampaně Ty to zvládneš – Setkání s realitou.

.

.

Jízda s motorovým vozidlem na zledovatělém nebo sněhem pokrytém povrchu vozovky vyžaduje více řidičských zkušeností. Dochází při ní k častější ztrátě adheze pneumatik a následnému smyku. „V tomto případě je zcela zásadní rychlost. Jet tak rychle, abyste byli v případě problémů schopní zachovat klid a zvolili správné řešení situace. Pokud se vůz dostane do smyku, je potřeba volantem kola lehce srovnat a korigovat plynule směr vozidla bez zbytečného zrychlování či brždění,“ doporučuje plk. Mgr. Pavel Žíha, vedoucí Odboru služby dopravní policie Krajského ředitelství policie Karlovarského kraje.

.

.

Mezi hlavní zásady řízení vozidla v zimních měsících patří kromě dodržení rychlosti odpovídající stavu vozovky také posouzení povětrnostních podmínek. Ty mnohdy přináší na silnici výrazně zhoršenou viditelnost a tím podstatně vyšší riziko dopravní nehody. Pozornost byl měl řidič věnovat také citlivějšímu ovládání akceleračního a brzdového pedálu. Správné předvídání dopravní situace provázené dostatečným odstupem od vozidla vpředu je rovněž předpokladem dalšímu výraznému snížení rizika dopravní nehody, často s fatálními následky.

Zcela samostatnou kapitolou bezpečného provozu motorového vozidla v zimním období je jeho odpovídající příprava. Samozřejmostí by mělo být použití pneumatik se zimním vzorkem s vědomím, že pneumatika sjetá na hraniční čtyři milimetry prodlužuje brzdnou dráhu vozidla v kritické situaci o celou polovinu. Pozornost je potřeba věnovat také kapalině do ostřikovačů pro použití v teplotách pod bodem mrazu.

Řidiči však často opomíjejí ryze zimní povinnost odstranit sníh či led z karoserie vozu, aby nedošlo k jeho nežádoucímu uvolnění během jízdy a ohrožení ostatních účastníků silničního provozu. Praktickou výbavou každého vozu by proto měla být v zimních měsících také škrabka, smetáček, lopatka a sněhové řetězy pro případy zasněžené silnice či zapadnutí.

Zdroj: Fond zábrany škod

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

*

code