Volba letošního Auta roku se blíží. Finalisté již byli představeni
Jako každý rok, i letos proběhne evropská anketa Auto roku 2026. Ocenění Car of the Year, založené v roce 1963, organizuje porota složená z 59 motoristických novinářů z 23 evropských zemí včetně zástupce České republiky. Všechny modely, bez ohledu na svou velikost či segment, soutěží v jedné kategorii. Členové poroty pak vybírají model, který svému trhu přináší největší přínos. Každý porotce hodnotí soutěžící vozy podle kritérií: inovace, design, komfort, bezpečnost, výkon, poměr cena/výkon a v poslední době dosud i podle přínosu k udržitelnému rozvoji. Vítěz ankety bude vyhlášen 9. ledna 2026 v Bruselu během autosalonu.
V letošním roce se na seznam sedmi finalistů dostaly (podle abecedy) modely: Citroën C5 Aircross, Dacia Bigster, Fiat Grande Panda, Kia EV4, Mercedes-Benz CLA, Renault 4 E-Tech a Škoda Elroq. My si představíme následující modely:
Citroen C5 Aircross – SUV s velkorysým prostorem
Nový Citroen C5 Aircross jsme představili letos v květnu. Prošel mnoha inovacemi a jeho design dostal řadu prvků pro zlepšení aerodynamiky. Prostor v interiéru, obrovské místo ve druhé řadě a objem zavazadlového prostoru zůstávají stejné bez ohledu na typ motoru. Jízdní komfortn zvyšují odpružení s progresivními hydraulickými dorazy, sedadla Advanced Comfort a modernizované palubní deska s velkým vertikálně členěným displejem. Dále nový C5 Aircross disponuje nejnovější generací asistenčních systémů, jako jsou světlomety Citroën Matrix LED a balíček Drive Assist 2.0.

C5 Aircross nabízí výběr z několika elektrifikovaných pohonů:
- Hybridní verze s dojezdem více než 950 km (kombinovaný cyklus WLTP),
- Plug-in hybrid s elektrickým dojezdem přes 100 km v městském provozu a celkovým dojezdem téměř 1 100 km,
- Elektromobil s dojezdem až 520 km,
- během několika příštích týdnů přibude i elektrická verze s dojezdem téměř 680 km
Vůz byl vyvíjen ve Francii a je montovaný v závodě Stellantis v Rennes.
Dacia Bigster – robustní rodinné SUV na elektřinu, benzín a plyn
Bigster cílí na zákazníky hledající nejlepší poměr ceny a výkonu na trhu, jednoduchost, praktičnost a robustnost,
Uveden na trh byl na jaře 2025 a od svého uvedení na trh dosáhl více než 55 000 objednávek na všech
evropských a středomořských trzích. Jeho představení samozřejmě na našich stránkách nechybí. Úspěch modelu Bigster spočívá zejména v oblibě hybridní verze 155, která představuje téměř 65 % prodejů.

Bigster využívá elektrifikované motory:
• Hybrid 155: plně hybridní systém, umožňující až 80 % jízdy na elektrický pohon ve městě.
• Mild hybrid 140: mild hybridní motorizace 48 V kombinující benzínový motor 1,2 l turbo s 6stupňovou manuální
převodovkou.
• Mild hybrid-G 140: motor kombinující dvojí palivo benzín/LPG a hybridizaci 48 V, nabízející vyšší
účinnost, dojezd až 1 450 km, aniž by došlo ke snížení objemu zavazadlového prostoru.
• Hybrid-G 150 4×4, který kombinuje hybridní eelektrický pohon na dvojí palivo benzín/LPG. Nabízí až 60 %
jízdy na elektrický pohon ve městě, dojezd 1 500 km podle WLTP, elektrický pohon všech kol a
šestistupňovou automatickou převodovku s dvojitou spojkou.
Kia EV4 – elektromobil vyráběný na Slovensku pro Evropu
O modelu EV4 jsme psali již několikrát. Je prvním plně elektrickým modelem Kia vyráběným v Evropě – konkrétně v závodě značky v Žilině na Slovensku. Hatchback nabízí dojezd až 625 km, Fastback až 633 km, přičemž oba modely se vyznačují mimořádně nízkým aerodynamickým odporem (0,261 Cd u hatchbacku, 0,23 Cd u Fastbacku) a velkými akumulátory (58,3 a 81,4 kWh), které umožňují rychlé dobíjení z 10 na 80 % přibližně za 30 minut.

Podvozek a řízení jsou konstruovány pro pohodlné cestování na dlouhé vzdálenosti. To usnadňuje dobíjecí infrastruktura, která zahrnuje více než milion veřejných dobíjecích bodů po celé Evropě. Ovládání usnadňuje aplikace Kia, digitální klíč 2 a bezdrátové aktualizace softwaru. Jak bylo oznámeno na akci EV Day 2025, sportovní verze EV4 GT bude uvedena na trh v roce 2026.
Poprvé se model značky Kia, konkrétně Kia Ceed, poprvé dostal mezi finalisty v roce 2008. V posledních letech se Kia mezi finalisty COTY dostala již pátý rok po sobě, po vítězství modelu EV6 v roce 2022, nominaci modelu Niro v roce 2023, EV9 v roce 2024 a rekordním druhém místě modelu EV3 v roce 2025, který získal nejvyšší počet bodů v historii značky Kia.
Renault 4 E-Tech electrický – kompaktní elektromobil
Renault 4 E-Tech electrický čerpá z původního modelu a přetváří se v kompaktní a univerzální vůz. Jeho obsáhlejší představení jsme již zveřejnili, dokonce i ve speciální úpravě, takže dnes si připomeneme jen pár momentů, kterými se liší. Přes nevelké rozměry nabízí ložný prostor 2,20 metru a zavazadlový prostor o objemu 420 litrů. Jeho zadní výklopné dveře sahají až k nárazníku a nabízejí výšku nakládací hrany pouhých 61 cm nad zemí, což je v průměru o 10 cm méně než u konkurence. Renault 4 E-Tech electrický nabízí také funkci Extended Grip a tažnou kapacitu 750 kg.

Renault má již pátým rokem v řadě mezi sedmi finalisty jeden ze svých modelů:
• 2022: Mégane E-Tech electrický
• 2023: Austral full hybrid E-Tech
• 2024: Scénic E-Tech electrický (konečný vítěz)
• 2025: Renault 5 E-Tech electrický (vítěz spolu s Alpine A290)
• 2026: Renault 4 E-Tech electrický
Renault 4 E-Tech electrický je k dispozici ve dvou variantách motorizace a baterie: městský dojezd s motorem 90 kW a baterií 40 kWh pro dojezd až 308 km; komfortní dojezd s motorem 110 kW a baterií 52 kWh pro dojezd až 409 km. V závislosti na zemi jsou k dispozici také verze Société a Société Van, přizpůsobené pro užitkové účely řemeslníků, doručovatelů, servisních společností a vozových parků.
Vozidlo se montuje v severní Francii v továrně Manufacture de Maubeuge, motor se vyrábí v závodě Cleon, bateriový modul v Ruitzu a samotná baterie se začala vyrábět v Gigafactory v Douai.
Zdroj: Citroen, Dacia, Kia, Renault, redakčně upraveno

