Volkswagen Golf Sportsvan – elegantní všeuměl

Když se řekne Golf, zdá se, že není třeba nic říkat dál. V případě modelu Sportsvan je toho ale k řečení mnoho. V mnohém totiž překvapil a určitě stojí za to se na něho podívat podrobněji.
Proti klasickému kombi nabízí Sportsvan spoustu předností. Mezi ty na první pohled viditelné patří prostornější kabina, vyšší posaz, dávající lepší výhled z vozu a zvětšující bezpečí při nehodě, stísněno se nebude cítit ani pět cestujících. Výhodou je i vyšší zavazadlový prostor, umožňující v případě potřeby převézt i rozměrnější předměty, které bychom do kombíku nedostali, i když na délku je kratší.

Exteriér

Svými rysy nezapře vůz příslušnost do rodiny Volkswagen. Hlavní designové prvky má společné s ostatními kategoriemi, ale zachovává si potřebnou míru originality tak, aby se nestal zaměnitelným.
Předními světlomety a velkým nasávacím otvorem chladiče pod nárazníkem tak připomíná Passat, zadní partie evokují svými chromovanými koncovkami výfuku a spoilerem nad pátými dveřmi sportovní ambice. Z boku se jedná o typický velkoprostorový vůz, linie působí vyváženě, přední i zadní převis jsou minimální a poskytují tak z celkové délky vozu maximum pro jeho využití cestujícími i nákladem.
Vybavením vůz nešetří již od základní verze. Testovaný model disponoval snad vším, co může výrobce nabídnout. Nepřehlédnutelným prvkem je obrovská panoramatická skleněná střecha, kterou je možné z poloviny otevřít a udělat tak z vozu tak trochu kabriolet. Pozor ale na sluníčko, při delší jízdě chytíte, i díky ochlazování proudícím větrem, úžeh, ani si nevšimnete. Když je sluníčka moc, lze zatáhnout roletu, která vrátí interiéru pocit útulného uzavřeného prostoru.

Interiér

Interiér poskytuje obrovskou variabilitu prostoru. Toho je dostatek jak na předních, tak na zadních sedadlech. Na německé vozy, o kterých se traduje, že místo sedadel montují trestné lavice, je sezení velmi pohodlné, měkké a na předních sedadlech i přiměřeně vedoucí tělo. Prvkem, který využívají i ostatní koncernové vozy, včetně Škody, a který považujeme za velmi vydařený, je loketní opěrka mezi předními sedadly. Je nastavitelná jak výškově, tak posuvná podélně. Takže se vám nestane, jako u jiných vozů běžně, že se o opěrku opíráte pouze špičkou lokte, protože její zbytek je beznadějně a nepoužitelně utopen někde vzadu mezi sedadly. Člověk si jen říká, proč toto řešení už dávno nenabízí i jiné značky. Součástí držáku opěrky jsou i výdechy klimatizace pro zadní sedadla a 12V zásuvka, nezbytná pro cestující mládež, závislou na elektronice. Další drobnost, která potěší obzvlášť v zimě, je průvlak mezi zadními sedadly, kdy po sklopení střední části opěradla můžete dovnitř naložit lyže. Před vánoci se sem vejde i stromeček, tedy pokud nebydlíte v bytě se čtyřmetrovými stropy a netrváte na tom, že musí být až do stropu. Cestující na zadních sedadlech jsou vůbec rozmazlováni. Sedadla jsou posuvná i podélně, je možné si sklopit opěrák, takže na delší cestě si můžou v pohodě schrupnout. Po probuzení vyklopí stoleček na zadní straně předních sedadel, jako v letadle, a letuška může ze sedadla spolujezdce vepředu servírovat svačinku.
Na pohodlí je myšleno i u řidiče, sedák je možné v případě potřeby o něco protáhnout tak, aby podepíral nohy i řidiče, který více narostl. Na rozdíl od vozů jiné německé značky, která toto řešení nabízí také, ale nemáte pocit, že sedíte na lavičce, ze které někdo ukradl jedno prkno.
V prostoru před řadicí pákou má Golf, stejně jako některé jiné značky, přihrádku, kde jsou kromě USB zásuvek i zástrčka audio vstupu a klasická cigaretová zásuvka 12V. Pokud máte mobil, který umí bezdrátové nabíjení, můžete si jej zde na dobíjecí podložce nabít. Já jsem prostor na mobil používal pravidelně, jen ne k nabíjení (to telefon neuměl), ale k jeho zapomínání. V tom jsem byl dobrý. Drobností, ale působivým prvkem, je bezrámečkové zpětné zrcátko.
Další vychytávku, kterou ocení hlavně milovníci dobrého poslechu, je subwoofer, ukrytý pod zavazadlovým prostorem, kde vyplňuje prostor uprostřed rezervy. Té rezervy, která nás zachránila, když jsme prorazili pneumatiku ve výmolu tak, že by to žádná soupravička na lepení nezvládla. Aby poslech nebyl závislý jen na rozmaru hudebních redaktorů, je v prostoru schránky před spolujezdcem přehrávač na CD, což využijí asi starší majitelé, pohodlnější a operativnější jsou USB zásuvky před řadicí pákou.
Pár dalších zdánlivých drobností, které ale dokážou hodně: vyhřívání trysek ostřikovačů, v zimě a plískanici neocenitelné, nebo bezklíčkové otevírání dveří dotykem ruky zvenku nebo zevnitř v blízkosti klíčku.

Zavazadlový prostor má stavitelné dno, v dolní poloze máte k dispozici maximální prostor, v horní poloze vznikne po sklopení zadních opěradel rovná plocha. V doplňkové výbavě je i sklopné opěradlo sedadla spolujezdce, takže získáte prostor od palubní desky k víku kufru dlouhý 2,5 metru.

Jediné, u čeho jsem si nebyl jistý, jestli je to dobře nebo špatně, bylo filcové obložení uvnitř schránek dveří – na jednu stranu tlumí hluk, ale prakticky se nedá udržovat.

Motor, převodovka

Než skončí období současné hysterie z naftových motorů, bude si muset zájemce vybrat ze 4 výkonových variant benzínových motorů TSI – 63, 85, 96 a 110 kW. Náš vůz disponoval nejsilnějším 1,5 litrovým benzínovým motorem s maximálním výkonem 110 kW (150 koní) a automatickou 7 stupňovou dvouspojkovou převodovkou DSG. Užitečnou funkcí, kterou je ale asi potřeba se naučit používat je omezovač rychlosti. Oceníte ho hlavně ve městě, kde je potřeba se soustředit na dění okolo sebe a nemáte čas neustále sledovat, zda nepřekračujete o 2 km povolenou rychlost a riskujete tak peníze a body. S ohledem na obecný nešvar, kdy tachometr ukazuje o 3-5 km méně, než ve skutečnosti jedete, by ale bylo vhodné, kdyby rychlost na omezovači bylo možné nastavovat na požadovanou hodnotu a ne vybírat z hodnot po 5 km. Když totiž v koloně nastavíte omezovač na 50 km/h, jedete ve skutečnosti asi 47 a to mnozí za vámi vědí, těžce nesou a dávají to znát pomocí světel a různých jiných gest. Tempomat je v podstatě již standard, je ale otázkou, zda je v Čechách silnice, na které by jej bylo možné použít. To více si pohrajete s řazením automatu řadicí pákou nebo páčkami pod volantem, obzvláště v kopcovitém a zatáčkovitém terénu je to pro řidiče hračičku potěšení.
Pro mne osobně patří mezi nejdůležitější tlačítka v autě tlačítko pro vypínání systému Start/stop. Někdo má asi pocit, že vypínáním motoru na několik mikrosekund v koloně zachrání přírodu, já si naopak myslím, že vypnutím této funkce pomůžu motoru a při vjezdu na frekventovanou hlavní silnici z vedlejšky rychlejším rozjezdem i zvýším bezpečnost manévru.

Jízdní vlastnosti

Podvozek je, oproti všeobecně vžitému přesvědčení o tvrdosti německých aut, komfortní. Přiměřeně pohlcuje obvyklé nerovnosti a menší výmoly, přestože byly použity nízkoprofilové pneumatiky, které samy o sobě mnoho prostoru pro utlumení nedávají. Větší díry se sice projeví hlasitěji, ale zby vám to nevyrazí. I velmi tvrdý náraz ve výmolu neudržované místní komunikace, který způsobil proražení pneumatiky o délce více než 3 centimetrů, jsme skoro nepocítili.
Méně zkušeným řidičům pomůže funce Autohold, která vůz drží při rozjezdu do kopce, nebo parkovací asistent, usnadňující zapasování se do parkovacího místa. Za jízdy, pokud to považujete za užitečné, můžete využít služeb senzoru mrtvého úhlu v zrcátku, nebo asistent udržování jízdy v pruhu.

Závěr

Sporstvan ukazuje, že kategorie MPV, kterou důstojně zastupuje, ještě není úplně zapomenuta. Svou praktičností, využitím vnitřního prostoru i střídmým, ale elegantním vzhledem jistě osloví mnoho zájemců. Poskytne jim službu jak při kratších pojížďkách po městě, tak i na dlouhých cestách na dovolenou, kdy pobere vše, co běžná rodinka, včetně menšího domácího zvířectva od křečka do velikosti psa, potřebuje. Dovozce uvádí pořizovací cenu od 458.900,- Kč, nejvyšší verze je až za 734.900, – Kč a v závislosti na výbavě se cena může vyšplhat až k hodnotě 900.000 Kč. Spotřebu uvádí výrobce od 4,5 litru mimo město, přes 5,2 litru kombinované až po 6,3 litru ve městě. My jsme reálně v kombinovaném provoze s větším podílem městského provozu dosáhli na 7,7 litru.

 

Fotogalerie:

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

*

code