Mitsubishi Outlander s hybridním pohonem se k nám dostane v příštím roce

Společnost Mitsubishi Motors Europe představuje nový Outlander PHEV ze segmentu SUV-D, vyvinutý speciálně pro evropský trh. Outlander si od roku 2013 si ho pořídilo přes 200 000 evropských zákazníků. Tento nový bude už čtvrté generace a zároveň druhou generací Plug-In hybridního provedení.

Design

Karoserie nového Outlanderu PHEV uplatňuje nové prvky v kombinaci s tradičním designem značky Mitsubishi, známým z jeho kultovního terénního modelu Pajero. Celkové rozměry jsou nyní – výška 1750 mm, délka 4719 mm, šířka 1862 mm a rozvor 2704 mm.

Mitsubishi  používá pro typický vzhled přední partie nového modelu Outlander PHEV označení „dynamický štít“. Přední LED světlomety disponují adaptivní funkcí. Vysoko umístěná světla denního svícení usnadňují rozeznatelnost modelu v provozu. Nízko umístěné hlavní světlomety mohou obsahovat až 12 samostatných LED diod pro dynamickou změnu uspořádání v závislosti na jízdní situaci. Tím zajišťují lepší výhled na dlouhou vzdálenost bez oslňování protijedoucích vozidel. Ukazatele směru jsou sekvenční, s 21 LED diodami, které přispívají k co nejlepší viditelnosti pro ostatní účastníky silničního provozu.

Boční profil nového Outlanderu PHEV odhaluje robustní horizontální strukturu karoserie s výraznými lemy blatníků a zadním sloupkem. Vzhled doplňují kola z lehké slitiny o velikosti 18″ nebo 20″.

Na zádi zaujmou horizontální světla ve tvaru šestiúhelníku (hexaguard). Stejně jako u přední partie je vzhled zádě postaven na tradici. Vymodelovaný motiv šestiúhelníku se inspiroval zádí kultovního Pajera, tedy modelu, který se zapsal do japonské Automobilové síně slávy historických vozidel.

Vzhled a využitelnost dotvářejí výbavové linie – Inform, Invite, Intense a Instyle –plus široká nabídka prvků příslušenství. Zákazník má možnost volit z 12 odstínů – pěti dvoubarevných a sedmi jednobarevných. Nová šedá prémiová perleť Moonstone Gray doplňuje šedý odstín o modrý nádech. Vnější barva má tři vrstvy (namísto původních dvou), a výsledný odstín tak působí jako diamant.

Interiér

Konstrukční změny se odrazily ve zvětšení interiéru a vylepšení parametrů odhlučnění, vibrací a chvění; vetší kabina tak nabídne nejen více místa a pohodlí, ale i tišší prostředí s ještě lepším potlačením vibrací.

Všechny prvky v interiéru nového Outlanderu PHEV – volant, volič převodovky, kruhové ovladače, spínače ovládání oken a madla – byly navrženy s ohledem na spolehlivé fungování a precizní odezvu. Při návrhu digitálních prvků v interiéru včetně přístrojového štítu, head-up displeje a systému infotainmentu byl kladen důraz na intuitivní používání a atraktivní vzhled.

Jedním z prvků interiéru, který se používá prakticky neustále – aniž by byl vůbec zmiňován – je vnitřní zpětné zrcátko. V novém Outlanderu PHEV se používá bezrámečkové digitální zpětné zrcátko. V situacích, kdy je dozadu špatně vidět kvůli cestujícím nebo naloženým zavazadlům, resp. nepříznivým klimatickým podmínkám, lze výhled zlepšit přepnutím na obraz zadní kamery.

Součástí interiéru jsou dále vyhřívanán a odvětrávaná sedadla, mající i masážní funkci. Na pohodlí se mohou těšit i zadní pasažéři nového Outlanderu PHEV, kteří mají k dispozici ovladače vyhřívání sedadel. Případné únavě zamezují vyšší opěradla zadních sedadel.

Interiér nového Outlanderu PHEV prosvětluje přirozené světlo z panoramatického střešního okna o délce 928 mm a šířce 702 mm.

Zadní sedadla jsou dělená v poměru 40:20:40. Nabízejí tak více flexibility a nejrůznější možnosti uspořádání v závislosti na převáženém nákladu. Manipulaci se zavazadly za nejrůznějších situací usnadňuje vylepšený systém otevírání zavazadelníku a celkově prostornější interiér. Kufr o objemu 495 litrů poskytuje více místa pro všechny každodenní potřeby. Sklopením zadních sedadel (pomocí páčky pro jednoduché ovládání) se objem zvětší na 1 422 litrů.

Pohon

Základem modernizace je přepracovaný Plug-In hybridní pohon. Ten prodlužuje čistě elektrický dojezd, umožňuje okamžitou reakci na pedál akcelerátoru a zlešpuje režim chodu spalovacího motoru.

Pohonná jednotka kombinuje benzínový čtyřválec a dva elektromotory, napájené větší lithium-iontovou baterií. Zajímavostí je řazení shift-by-wire, čili bez mechanické vazby mezi řadicí pákou a převodovkou.

Přední elektromotor nabídne 85 kW / 255 Nm; jednotka na zadní nápravě disponuje výkonem 100 kW a točivým momentem 195 Nm, ale díky integrované jednotce řízení motoru zabírá méně místa, což zjednodušilo zástavbu celého ústrojí.

U nového Outlanderu se též zlepšila hospodárnost provozu. Bateriový modul o vyšší kapacitě díky menšímu vnitřní odporu nyní dokáže poskytovat o 108 % vyšší konstantní výkon, než tomu bylo u předchůdce. Nový systém kapalinového chlazení umožňuje naplno využívat potenciál baterie.

Nový Outlander PHEV dále těží z výhod tepelného čerpadla, které snižuje spotřebu energie i při spuštěné klimatizaci a přispívá k delšímu elektrickému dojezdu, a to i za chladného počasí.

Zatímco základní parametry spalovacího motoru zůstaly stejné jako u předchůdce (2360 cm3, DOHC 16v), novinkou je systém recirkulace výfukových plynů, rozšířené kanály chlazení a integrované sběrné výfukové potrubí ve prospěch nižší spotřeby a vyššího výkonu.

Celkový výkon oproti modelu předchozí generace narostl přibližně o 40 procent a činí 225 kW, resp. 302 koní. Díky zvětšení palivové nádrže na 53 litrů dokáže vůz nabídnout delší dojezd v kombinaci čistě elektrického a hybridního pohonu. Na základě oficiálního testovacího cyklu činí spotřeba 0,8 l/100 km při celkovém dojezdu 844 km. Jelikož aktuálně používaná baterie disponuje celkovou kapacitou 22,7 kWh, nový model má vyšší čistě elektrický dojezd. Na základě oficiálního testování WLTP činí až 86 km.

V této souvislosti je ale třeba poznamenat dost nepochopitenou volbu zásuvek nabíjení. Použitý typ AC je využitelný v domácím prostředí. Na rychlonabíječce umožňuje jen pomalé nabíjení 22 kW a CHAdeMO je unikát, který je velmi řídkým zjevem a umožňuje nabíjení 50 kW, což oboje znamená dlouhé desítky minut čekání na nabíječce.

Logicky by se spíše dala čekat zásuvka CCS, která umožňuje jak nabíjení střídavým, tak stejnosměrným proudem, včetně využití velmi rychlých nabíječek.

Provozní hospodárnost a jízdní schopnosti dále vylepšují tři jízdní režimy: čistě elektrický, sériový hybrid a paralelní hybrid. Cílem každého z těchto režimů je optimalizovat požitek z jízdy v závislosti na situaci.

  • EV: umožňuje pomalou až středně rychlou jízdu na samotnou elektřinu.
  • Sériový hybridní pohon: spalovací motor podle potřeby vyrábí elektřinu, například během zrychlování do kopce.
  • Paralelní hybridní pohon: za jízdy vyšší rychlostí elektromotor spolupracuje se spalovacím motorem.

Řidič dále může jednoduše ručně nastavit, jak má vozidlo hospodařit s energií uloženou v baterii; k dispozici jsou čtyři volby:

  • Normal: automaticky optimalizuje čistě elektrický / hybridní pohon.
  • EV: používá se čistě elektrický pohon (za podmínky dostatečného nabití baterie).
  • Save: vůz se snaží zachovat stávající úroveň nabití baterie.
  • Charge: dobíjí baterii.

Díky vylepšenému Plug-In hybridnímu pohonu je nový Outlander schopen využívat čistě elektrický režim i za dynamičtější jízdy a rychlosti 135 km/h. Uživatel se může spolehnout na dostatečný dojezd i při zapnuté klimatizaci, jakož i méně časté dobíjení baterie.

Nový Outlander PHEV také podporuje technologii V2H (vehicle-to-home, vozidlo-domácnost), tj. umožňuje využívat energii uloženou v baterii vozidla k napájení domácích spotřebičů.

Podvozek a hnací ústrojí

Nový Outlander PHEV přináší inteligentní systém integrovaného řízení dynamiky vozidla S-AWC (Super All Wheel Control). Ten podporuje nejlepší možné záběrové schopnosti za všech situací včetně podpory sedmi volitelných jízdních režimů ke zohlednění podmínek a požadavků řidiče.

Přepracované jsou komponenty podvozku společně s vylepšenou citlivostí řízení a zpětnou vazbou SUV, což přináší stabilitu, jízdní schopnosti a lepší jízdní chování.

Zdokonalená technologie S-AWC zahrnuje nejmodernější systém, při jehož vývoji se uplatnily zkušenosti z rallyového sportu. Použití předního a zadního elektromotoru umožňuje optimální rozdělování hnacího momentu mezi nápravy, což by u klasického systému 4WD s hnacím hřídelem nebylo možné.

Nový Outlander PHEV nabízí sedm volitelných jízdních režimů, koncipovaných s ohledem na co nejlepší jízdní schopnosti podle typu povrchu nebo podmínky: NORMAL, ECO, POWER, TARMAC (asfalt), GRAVEL (šotolina), SNOW (sníh) a MUD (bahno). Jednotlivé režimy se snadno nastavují kruhovým ovladačem mezi sedadly.

Základem podvozkových systémů je přepracovaný systém zavěšení kol a uspořádání řízení. Odlišně jsou naladěny tlumiče i tuhost pružin. Je zde elektrický posilovač řízení s dvojicí pastorků pro snazší ovládání volantu během parkování, resp. citlivější zpětnou vazbu za středních až vysokých rychlostí jízdy.

Větší než u vozu předchozí generace jsou brzdové ventilované kotouče o průměru 350 mm na předních i zadních kolech z lehké slitiny o velikosti 18″ nebo 20″. To umožňuje lehčí ovládání brzdového pedálu, resp. bezpečnější a spolehlivou zpětnou vazbou za vysokých cestovních rychlostí a dává i jejich vyšší brzdnou účinnost.

Digitalizace a konektivita

Mitsubishi ve spolupráci s proslulým výrobcem audio vybavení Yamaha připravilo pro nový Outlander PHEV audiosystém Dynamic Sound s 8 nebo 12 reproduktory, odladěný speciálně podle akustických vlastností kabiny ve prospěch luxusních a pohlcujících posluchačských zážitků pro ještě příjemnější a pohodlnější cestování.

Vyšší úroveň digitalizace na palubě nového Outlanderu PHEV je nejvíce patrná při pohledu ze sedadla řidiče. Plně digitální přístrojový štít s jemnou grafikou je tvořen barevným TFT displejem o velikosti 12,3″. Široce nastavitelná obrazovka se chlubí skvělou čitelností a většími možnostmi výběru obsahu podle osobních preferencí nebo požadavků trasy.

Obrazovku s jemnou grafikou je možné přepínat mezi dvěma režimy zobrazování (klasickým a rozšířeným) s informacemi audiosystému a navigace. Obrazovka s toky energií přináší srozumitelné informace o fungování spalovacího motoru a elektromotorů. Vše je možné ovládat pomocí spínačů na volantu.

Centrální 12,3″ obrazovka systému SDA (Smartphone link Display) je dotykový displej s rozlišením 1280×720 a vylepšeným grafickým rozhraním

Systém zahrnuje vylepšené funkce navigace díky online službám dopravních informací v reálném čase od TomTom, resp. rozhraní API Google Places pro vyhledávání míst v okolí. Dále umožňuje používat přizpůsobitelné widgety na domovské obrazovce k volitelnému uspořádání informací podle individuálních potřeb, resp. používat pevný pruh po levé straně displeje ke spouštění aplikací.

Možnost přinést si do kabiny nového Outlanderu PHEV své vlastní digitální prostředí umožňují bezdrátové technologie Apple CarPlay a Android Auto. Každý z členů posádky může využívat rychlou a efektivní bezdrátovou nabíječku standardu Qi o výkonu 15 W.

Ozvučení včetně nabídky zvukového obsahu zajišťuje audiosystém Dynamic Sound Yamaha Premium nebo Dynamic Sound Yamaha Ultimate. První nabízí osm Yamaha reproduktorů, zatímco druhý Dynamic Sound Yamaha Ultimate zahrnuje 12 reproduktorů včetně subwooferu a zdvojených zesilovačů Yamaha DSP (Digital Signal Processor).

Zvukové efekty, odladěné zvukovými mistry Yamaha je možné upravovat na základě preferencí posádky a aktuálních jízdních podmínek. Systém dokáže automaticky upravovat hlasitost podle rychlosti jízdy (Premium a Ultimate), deště nebo používání klimatizace (Ultimate).

Bezpečnost a pohodlí

Konstrukci nového Outlanderu PHEV vylepšuje nasazení ultra vysokopevnostní oceli na klíčových místech včetně konstrukce na podporu lepšího pohlcování energie v případě nárazu. Po celé kabině je rozmístěno osm airbagů na ochranu cestujících; k dispozici jsou kotevní body ISOFIX k bezpečnému upevnění dětských autosedaček.

Sestava pokročilých systémů na podporu řízení a bezpečnostních systémů v novém Outlanderu PHEV má za úkol zcela předcházet dopravním nehodám, resp. zmírňovat jejich případné následky. Za tímto účelem vůz používá řadu palubních senzorů zajišťujících 360° přehled o situaci kolem vozidla.

Technologie jsou postaveny na kombinaci ultrazvukových senzorů, radarů a kamer. Ty mají za úkol vyhnout se překážkám, varovat řidiče nebo provést úhybný manévr s cílem předejít nehodě, nebo alespoň zmírnit její následky.

Ochranu chodců vylepšuje systém zmírňování následků čelní kolize (FCM) – nezávislý systém nouzového brzdění. Ten pomocí radaru sleduje vozovku ve směru jízdy a zvyšuje bezpečnost rozpoznáváním chodců a cyklistů. Díky rozšířeným funkcím též pomáhá řidiči bezpečně projíždět křižovatkami. FCM je jedním z více než dvanácti pokročilých technologií na podporu bezpečnosti posádky nového Outlanderu PHEV i ostatních účastníků silničního provozu.

Z dalších systémů jmenujme: automatické nouzové brzdění při couvání, systém pro sledování slepých úhlů s asistentem pro změnu jízdního pruhu, varování při opuštění jízdního pruhu, systém pro udržování vozidla v jízdním pruhu, adaptivní tempomat, systém rozpoznávání dopravních značek a systém monitorování pozornosti řidiče.

Na práci řidiče kromě toho dohlíží systém sledování únavy řidiče, jenž analyzuje práci s volantem. Nepřetržitě monitoruje a vyhodnocuje chování řidiče za volantem s cílem určit, zda řidič nepolevuje na pozornosti – případně jej upozorňuje pomocí optických a zvukových výstrah. To je další z mnoha způsobů, jak přispět k maximální bezpečnosti.

Funkční výbava nového Outlanderu PHEV dále zahrnuje asistent stability přívěsu pro bezpečnější tahání přívěsných vozidel. Systém průběžně vyhodnocuje, zda nedochází k rozkmitání přívěsu. Podle potřeby pak přibrzďuje jedno či několik kol vozidla. V případě nutnosti brzdí všemi čtyřmi koly a snižuje výkon motoru, dokud se jízdní souprava nestabilizuje.

Nad rámec uvedených systémů je zde funkce eCall – pokud by došlo na nejhorší, k přivolání pomoci stačí stisknout tlačítko.

Výroba nového Mitsubishi Outlander bude spuštěna v závodu Okazaki společnosti Mitsubishi Motors koncem roku 2024, kdy se tento vůz zařadí do omlazené modelové nabídky a naváže na nedávno uvedené nové ASX a zcela nový COLT.

Zdroj: Mitsubishi, M Motors CZ

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

*

code