Nejen auta. Díky kombinaci kol a nohou může TIGER i na Měsíc
Společnost Hyundai Motor Group představila studii TIGER (Transforming Intelligent Ground Excursion Robot). Jedná se o její druhé vozidlo kategorie UMV (Ultimate Mobility Vehicle) a první UMV, které může být provozováno bez posádky. Inteligentní variabilní robot pro pozemní průzkum je navržen pro přepravu různých druhů nákladu v náročném terénu.
TIGER vyvíjí společnost New Horizons Studio se sídlem v Mountain View (Kalifornie), která je součástí koncernu Hyundai Motor Group. Studio bylo založeno na konci roku 2020 za účelem vývoje vozidel UMV na základě poznatků a inovací z výzkumu předních společností ze Silicon Valley a dalších inovačních center.
„Vozidla, jakým je TIGER, a technologie, které využívá, podněcují naši představivost,“ řekl Dr. John Suh, vedoucí společnosti New Horizons Studio. „Neustále hledáme nové přístupy v oblastech konstrukce, designu a vývoje vozidel, která budou nově definovat budoucí dopravu a mobilitu.“
Na kolech i po nohou
Koncept dokáže překonávat i nepřístupný terén v odlehlých oblastech.
Výjimečné schopnosti konceptu TIGER z něj vytvářejí mobilní platformu pro vědecké průzkumy v extrémních podmínkách odlehlých lokalit.
Konstrukce na základě modulární platformy zahrnuje sofistikovaný pohybový systém využívající nohy i kola, řízení v rozsahu 360 stupňů a řadu senzorů pro pozorování na dálku.
TIGER se může rovněž připojit k bezpilotnímu létajícímu dopravnímu prostředku UAV (Unmanned Aerial Vehicles), zajišťujícímu kompletní nabití jeho akumulátorů a přepravu do nepřístupných lokalit.
TIGER dokáže přepravovat zboží uložené ve velkém nákladovém prostoru uvnitř jeho karoserie, nebo doručovat záchranné balíčky ve stavech nouze.
Velká volnost pohybu nohou, resp. závěsů s koly umožňuje vozidlu TIGER zvládat řadu extrémních situací a současně uchovávat náklad ve vodorovnější poloze, než je tomu v běžných pozemních vozidlech.
TIGER se zataženými nohami jezdí jako vozidlo s pohonem všech kol. Jedná se o nejhospodárnější provozní režim, protože se vozidlo pohybuje odvalováním kol. Pokud však vozidlo uvízne nebo musí překonat terén, který je s koly náročný nebo nesjízdný, využije schopnost chůze, aby se vyprostilo nebo snadněji projelo výše uvedeným terénem.
Tato funkce byla prezentována již ve vozidle Elevate, historicky první studii UMV společnosti Hyundai Motor Group s pohyblivými nohami. Ta debutovala na veletrhu spotřební elektroniky CES 2019 (Consumer Electronics Show).
Nové pozemní vozidlo Hyundai TIGER se čtyřmi nohami a čtyřmi koly sdílí se studií Elevate řadu podobných charakteristických vlastností. Například nohy a kola. Rozdíl mezi studiemi Elevate a TIGER spočívá v tom, že první z nich přepravuje i cestující, zatímco druhá je provozována bez posádky.
Jak TIGER, tak i Elevate kombinují technologie robotického pohybu a jízdy po kolech. Ta jim umožňují překonávat terén nad rámec omezení, jimiž jsou limitována i ta nejlepší terénní vozidla.
První verze vozidla TIGER nese označení X-1 (X znamená experimentální). Spojuje know-how společnosti Autodesk v oblasti generativního inženýrství a designu s rostoucím know-how výzkumu a vývoje společnosti Hyundai v odvětví mobility.
Týmy vytvořily na základě vzájemné spolupráce lehký, ale neuvěřitelně odolný skelet, doplněný nohami a určitými prvky podvozku zhotovenými technologií aditivní výroby z kompozitu, vyztuženého uhlíkovými vlákny.
New Horizons Studio vyvíjí vozidlo TIGER X-1 ve spolupráci s externími odborníky na koncepční konstrukce a design ze společnosti Sundberg-Ferar.
TIGER X-1 je určen k přepravě mimořádně důležitého nákladu v náročném terénu. Koncepční vozidlo je díky těmto vlastnostem ideální pro mapování terénu v rozsahu 360 stupňů, například v oblastech zasažených přírodními katastrofami. Nemusí jít pouze o překonávání náročného terénu na Zemi, ale i o průzkum povrchu Měsíce či jiné planety, resp. jejích měsíců.
„Náš tým ve společnosti Sundberg-Ferar hledal při vývoji vozidla TIGER s firmou New Horizons Studio způsob, jak vytvořit robota, který by maximalizoval efektivitu pohybu na kolech s volností pohybu čtyřnožce, a rozšířil tak možnosti dosahovat ještě odlehlejších lokalit,“ řekl David Byron, manažer společnosti Sundberg-Ferar, odpovědný za strategii v oblastech designu a inovací.
„Modulární platforma vozidla TIGER umožňuje připevnit k podvozku různé varianty karoserií s odlišnými designy. Vozidlo tak může sloužit rozmanitým účelům, například k dodávkám nákladu nebo k pozorování v lokalitách neumožňujících lidskou přítomnost.“
New Horizons Studio se sídlem v kalifornském městě MountainView vyvíjí vozidla s dosud nevídanou mobilitou. Produkty tohoto studia jsou určeny pro uživatele, kteří musejí cestovat a disponovat mobilitou v nekonvenčním terénu mimo zpevněné cesty, a to včetně míst, do nichž se dosud žádná kolová vozidla nedostala.
Vozidla UMV, vyvíjená společností New Horizons Studio, musejí plnit náročnější úkoly ve zvláště drsném prostředí a dokážou se přizpůsobovat měnícím se podmínkám.
New Horizons Studio se zaměřuje na vývoj technologií, které umožňují realizovat koncepční vozidla, jakým je právě představený TIGER. Mezi tyto technologie patří například pohyb pomocí kol a nohou, využití vysoce zatížitelných materiálů a struktur, vysokovýkonné systémy pohonu, specifické systémy podvozku a karoserie, systémy pro virtuální vývoj a ověřování spolu se systémy a konstrukcemi, orientovanými na člověka.
Každá z těchto technologií reprezentuje výrazný technický pokrok, který lze využít u jakéhokoli vozidla, což přispěje k urychlení vývoje dalších vyspělých řešení pro mobilitu. Vyvíjené koncepční vozy kategorie UMV nespoléhají výhradně na kola a nezastaví je ani náročné provozní podmínky – například vůz s robotickými nohami by mohl zachraňovat životy jako první pomoc při přírodních katastrofách.
Lidé se ztíženou mobilitou či náročným přístupem ke komunikaci by si mohli přivolat tento dopravní prostředek, který by došel k jejich vchodovým dveřím, snížil by se, a umožnil tak přístup do interiéru i osobám na vozíčku.
Zdroj: Hyundai Motor Czech