Volkswagen Polo má ambici nebýt jen malým vozem
Volkswagen Polo není potřeba nijak obsáhle představovat. Jen pro připomenutí, je to s více než 18 miliony vyrobenými vozy jeden z nejúspěšnějších kompaktních vozů na světě.
Jeho historie začala v roce 1975 a v průběhu desetiletí vyjelo několik provedení tohoto modelu, od sedanu v 70. letech, přes legendární Polo Coupé G40, elegantní Cross Polo a Polo TGI1 s pohonem na zemní plyn, až po sportovní Polo GTI2. Po 4 letech výroby šesté generace modelu je od letošního května v prodeji sedmá generace, kterou jsme vyzkoušeli.
Exteriér
Všechny modely značky Volkswagen, podle hesla „ordnung muss sein“, striktně dodržují jednotnou designovou linii. Na jednu stranu to usnadňuje identifikaci značky, na stranu druhou to může vést naopak k určité jednotvárnosti a obtížím při určení konkrétního modelu. V případě Pola ale zůstalo i po generační obměně dost prvků, které mu dávají jak eleganci, tak nezaměnitelnost.
Při bočním pohledu žádné změny nezaznamenáte. Ty největší se odehrály, jak už to bývá, v přední a zadní partii. Všechny verze jsou mimo jiné vybaveny LED světlomety, zadními LED svítilnami. Testovaný model disponoval navíc skvělými světlomety IQ.LIGHT – LED Matrix, o kterých píšu v textu dále. Na první pohled auto s touto technikou poznáte podle světelné lišty na spodní hraně světlometů, která jde napříč přes celou příď vozu. Zezadu provedení poznáte podle ukazatelů směru. Ty oproti předchozí generaci zvětšily plochu. Více se protáhly ke středu vozu, dole na nárazníku přibyly odrazky a u některých provedení mají směrová světla dynamicky plovoucí žlutou linku místo staticky blikající.
Interiér
Polo je samo o sobě malé autíčko. Uvnitř je ale místa dost. Sice jen pro 4 dospělé, ale dozadu se tři děti vejdou také.
Interiér je ve střízlivém designu, plný rovných lesklých ploch, což působí elegantně, je ale náročnější na údržbu, protože na klavírovém laku je viditelný každý otisk prstu. Použitou kombinaci světlejších a tmavších odstínů šedé prosvětlovalo u testovaného kusu střešní okno. A nejenom to, opticky to prostor také provzdušňuje a zvětšuje.
Digitální kokpit, jak výrobce označuje displej v kapličce před řidičem, je přehledný a intuitivní. I když hodnotu dojezdu bych asi umístil nebo prohodil s hodnotou okamžité rychlosti, která je malá a schovaná pod imitací analogového rychloměru a umístil ji doprostřed jako základní hodnotu.
To samé lze říci i o prostředním panelu s ovladači. Specifikem Volkswagenu je oddělený panel pro klimatizaci zcela bez knoflíků nebo posuvníků. Vše je ovládáno pomocí dotykových panelů.
Pro někoho to může být působivé, jiný by ocenil knoflíky, které najde i ve tmě. I taková drobnost může být prvkem, který rozhodne o kupním rozhodnutí.
O něm může rozhodnout i využití technologií, které byly doposud k dispozici pouze ve vyšších třídách. Zákazníci si mohou objednat například na přání dodávaný asistenční systém IQ.DRIVE Travel Assist, který je v segmentu modelu Polo naprostou novinkou. Tato funkce kombinuje nový prediktivní adaptivní tempomat ACC (Adaptive Cruise Control) a asistenční systém Lane Assist pro jízdu v jízdním pruhu, který se nyní dodává standardně pro všechny verze modelu Polo.
Již standardní systém Start/Stop, který má za teoretický cíl úsporu paliva, motor a baterie z něho ale radost nemají, má naštěstí tlačítko pro vypnutí přístupné vedle řadicí páky. Je sice nutné ho zmáčknout po každém nastartování, není ale nutné ho složitě hledat, což je velká výhoda.
Opravdovou lahůdkou jsou interaktivní světlomety IQ.LIGHT LED Matrix, poprvé použity v luxusním SUV Touareg. Výbornou funkcionalitu světel jsme si ověřili v noci vícekrát. Umí v automatickém režimu nejen přepínat mezi tlumenými a dálkovými světly, ale umí i vypínat části aktivně se pohybujícího světelného paprsku pomocí samostatných segmentů. Vykrývá tak části osvětlované plochy, takže například umí svítit daleko ve vašem směru a v protisměru, kde se nachází protijedoucí auto, světlo vypne. Tomu se dá říct opravdu skvělá funkce a uvítal bych ji u každého auta.
Ovladače na pohodlném volantu jsou umístěny logicky a přehledně. Šikovné je samostatné umístění tlačítek ladění a hlasitosti, takže se nemůžete přehmátnout a není třeba nic hledat – prostě a jednoduše to najdete.
Místa v kufru je dostatek pro běžný nákup, vejdete se i s výbavou na víkend. Poldážku kufru je možné umísti ve dvou polohách. V dolní získáte nějakých 8 cm výšky, v horní zase po sklopení zadních opěradel rovnou plochu s větším objemem. Pod podlážkou je prostor pro rezervu, kterou je ale nutné si koupit jako příplatkovou výbavu.
Pokud jde o konektivitu, tak v autě najdete vepředu i vzadu dvě dvojice USB zásuvek. Jsou to ale zásuvky typu C, takže s běžnou šňůrou si nevystačíte. V případě, že používáte velký konektor typu B, můžete použít redukci z cigaretové zásuvky, pokud ji tedy máte.
Motor, převodovka
Možnost výběru motoru začíná u litrového (999 kubíků) tříválce o výkonu 80 koní, nabízeného s nejnižší výbavou Polo. V té můžete mít i silnější motor s 95 koni. Vyšší výbava Life má motor o stejném objemu, vyladěný na 95, 100, nebo 110 koní. Zastánci plynového pohonu mají šanci objednat si motor na zemní plyn CNG s výkonem 90 koní. Pouze nejvyšší řada GTI má motor o objemu 2 litry s výkonem 207 koní a automatickou 7 stupňovou.
Motor testovaného modelu ve výbavě Style měl, pro tuto výbavu, největší výkon 110 koní (81 kW) a automat DSG7. První dojem byl takový, že se jedná o velkého lenocha. Když ho ale vezmete trochu pod krkem, tak z něho lze vytáhnout slušný cestovní průměr, Který je kompenzován obvyklou spotřebou, v našem případě zhruba 6,4 litru na 100 kilometrů v případě kombinovaného provozu město/venkov/dálnice. Ve svižnějším rytmu i s podílem plachtění.
Převodovka v automatickém režimu nepotřebuje žádné zasahování do činnosti. Funguje naprosto vyhovujícím způsobem. Pokud byste ale přece jen chtěli prosazovat vlastní vůli, máte dokonce dvojí možnost, jak to udělat. Ti, kteří milují klasiku, přesunou řadicí páku do polohy S a řadí pomocí ní, fanoušci rallye nebo formule 1 pak využijí pádel pod volantem.
V obou těchto manuálních režimech se ale projevuje nectnost, spočívající v tom, že při přeřazení převodovka jakoby „proklouzne“ po banánové slupce. Takže pokud chcete manuální režim používat k přibrzdění motorem, je třeba si na tuto nepříjemnost zvyknout a naučit se sní počítat. První, co se při podřazení stane je totiž to, že auto místo aby začalo zpomalovat, naopak při odpojené převodovce motor nakrátko vyběhne do otáček, auto uklouzne a zrychlí, a teprve po malinké chvíli a připojení převodovky se projeví pasivní odpory a auto začne konečně zpomalovat.
Při jízdě v manuálním režimu, pokud přestanete řešit manuální řazení, tak automat samozřejmě přechází do režimu automatu. V případě testovaného vozu bylo ale váhání, zda to udělat, je trochu delší, než by bylo vhodné. Než převodovka pochopí, že už opravdu nechcete řadit sami a necháte to na ní, uplyne dost času, který je vyplněn tím, že motor se zatím vytáčí do zbytečně vysokých otáček.
Jízdní vlastnosti
Podvozek je výborný, auto přesně drží stopu. Ve vyšších rychlostech má sice tendenci trochu utíkat, ale to jsou stavy, do kterých se v běžném provozu nikdy nedostanete. Dá se tedy říci, že za standardních situací je na podvozek naprostý spoleh a nedočkáte se od něho žádného jednání, které by vám mohlo vadit, nebo vás mohlo ohrozit.
Kromě velmi dobrého nastavení podvozku mohou mít vliv na jízdu i jízdní asistenty, které za určitých okolností již přebírají samotné řízení od řidiče. Jde o takzvanou automatizovanou jízdu, kdy auto samo automaticky řídí, brzdí a zrychluje. Polo je jeden z prvních malých vozů na světě, který tuto částečně automatizovanou jízdu nabízí, a to díky systému „IQ.DRIVE Travel Assist“.
Značka „IQ.DRIVE“ zastřešuje systémy Volkswagen vedoucí k automatizované jízdě. Tyto technologie byly dosud nabízeny pouze ve větších modelech Golf, Tiguan, Passat, Arteon a Touareg.
V Polu s 5stupňovou nebo 6stupňovou manuální převodovkou může řidič využívat funkci „IQ.DRIVE Travel Assist“ od 30 km/h až po nejvyšší rychlost (maximálně 210 km/h). Náš testovaný model se 7stupňovou převodovkou DSG, mohl využívat asistenční systém již od 0 km/h, což ocení hlavně řidiči v popojíždějících kolonách při dopravních zácpách.
Pro asistenční systém je na sériově dodávaném multifunkčním volantu vyhrazeno samostatné ovládací tlačítko. Polo po jeho stisknutí zajistí částečně automatizované řízení vozu v podélném i příčném směru. Systém vznikl propojením adaptivního tempomatu „ACC“ a adaptivního udržování vozu v jízdním pruhu, tedy kombinací řízení v podélném a příčném směru. Polo se touto aliancí asistenčních systémů vyrovná vozidlům z vyšších tříd.
Závěr
Nové Polo, jak už to bývá, opět trochu povyrostlo. Tentokrát snad ne fyzicky, ale svou výbavou a užitnými vlastnostmi. Modernizovaný design mu přidal na sebevědomí, které posílily i jízdní vlastnosti, kvalita provedení a možnosti výbavy. Svůj účel, jako druhé auto do rodiny, do města, nebo pro cesty na nákup či víkend, splní beze zbytku.
Cena dnes začíná na částce 360 900 Kč. V případě nejvyššího modelu GTI v plné výbavě s plným servisem se dostane až přes 920 000 kč, což od zájemce vyžaduje nejen velké srdce, ale i peněženku.
Text a foto: Jan Švéda