Peugeot 108 – městské minimum se zábavným prvkem
Jak nejlépe trávit letošní léto? U vody, moře nebo v severských zemích, kde je alespoň trochu jisté chladnější počasí. Pokud se vám ale ani jedno nezadaří a jste odsouzeni trávit léto ve městě, můžete si ho alespoň trochu zpříjemnit přibližovadlem na čtyřech kolech a jak jinak než s otevřenou střechou. To už je to srpnových parných dní trochu radostnější vyhlídka, co říkáte? A přesně to vám může poskytnout nejmenší z vozového parku francouzské automobilky Peugeot, nový model 108 top allure. Rychlostní limity s ním sice netrhnete, ale o zábavu a pohodlné městské popojíždění budete mít postaráno.
Exteriér
Design exteriéru modelu 108 top allure je na jednu stranu prostorově minimalistky úsporný, na druhou stranu v něm nalezneme bohatou výbavu a zajímavé prvky jako je stahovací střecha v černé barvě, boční zrcátka stříbrné barvy nebo výrazná přední maska. Zadní části exteriéru dominuje kufr, který plynuje přechází od zadního skla, jenž je s designem černé barvy ideálně sladěn a pochválit je třeba i nová zadní světla, která působí stylově a moderně.
Interiér
V interiéru na první pohled zaujme výrazná přístrojová deska, možná tak trochu evokující až dětské vozítko,které dominuje jeden jediný budík uprostřed s tachometrem a informacemi o stavu paliva, ujeté vzdálenosti a teplotě venkovního prostředí. Otáčkoměr, nebo spíše jeho připomínka se nachází po levé straně hlavního budíku a aktuální otáčky jsou znázorněny jen vertikálně prostřednictvím čar.
Multifunkční volant je vybaven tlačítky na regulaci zvuku a příjem a ukončení hovorů. Ve voze nalezneme i panel multimédií se 7palcovým dotykovým displejem, který v sobě kombinuje funkci rádia a možnost propojení s chytrým telefonem. Příjemnou funkcí je pak zadní parkovací kamera, která přijde vhod i u takto malého vozu. Možná jen škoda jejího umístění, kdy z části snímá i registrační značku vozu.
V aktuálních vedrech byla samozřejmě nedůležitější částí vozu automatická klimatizace, která fungovala naprosto precizně a při městském popojíždění i na delších cestách byla tím nepozitivnějším, čím malá 108 disponovala.
Testovaný model měl pochopitelně nastavitelné sedačky, a to i výškově. Sedačky v závodním duchu byly příjemné, jen škoda trochu až monotónního a staromilského károvaného motivu na jejich čalounění. Prostor na zadních sedačkách vychází spíše z předpokladu výrobců, že většinou člověk ve 108 bude cestovat sám nebo maximálně ve dvou, a tak zde nebyl téměř žádný prostor, minimálně na výšku, kdy i relativně malý člověk musí sedět s ohnutou hlavou.
Zavazadlový prostor je pochopitelně, dle očekávání malý. Jako stvořený pro drobnější nákupy, kabelku nebo několik tašek. Celkově disponuje prostorem 243l, při sklopení zadních sedaček dosáhne až 868l, což už je docela fajn.
Stoprocentně nezábavnější součástí vozu, která určitě bude pro řadu zájemců poměrně velkým tahákem a možná i hlavním důvodem, proč uvažovat o koupi auta, je stahovací střecha. Ta se snadno plynule otevře díky stisknutí jednoho tlačítka a ženy si tak mohou připadat doslova jako Bridget Jonesová J.
Se staženou střechou je samozřejmě třeba se připravit na vyšší množství hluku z cest i motoru, což může být například při telefonování poměrně rušivé, ale rozhodně stojí za to. Pomalé stahování střechy až k jejímu úplnému stažení a nakrčení tkaniny bude určitě jeden z momentů, které budete chtít vyzkoušet nejednou.
Pravdou však je, že v aktuálním počasí dosahujícím až k teplotám 38 C už ani otevřená střecha nepředstavovala přílišný komfort a daleko jistější volbou tak byla jízda se zataženou střechou a puštěnou klimatizací, která fungovala naprosto perfektně a dalo se pohodlně ubírat i přidávat na její intenzitě, stejně jako měnit teplotu.
Vůz na svoji třídu disponoval poměrně velkým počtem bezpečnostních prvků. Jmenujme například zadní parkovací kameru, systém hlídající vybočení z jízdního pruhu, automatické brždění při riziku srážky nebo systém kontroly tlaku v pneumatikách. Trochu rozporuplnou funkcí je pak tempomat, který řidič využije prakticky jen pro městský provoz. Pro rychlostní limit na dálnici se jeví minimálně jako trochu nereálná.
Motor a převodovka
Testovaný model disponoval 5stupňovou manuální převodovkou a benzinovým motorem 1,0 VTi o celkovém výkonu 53 koní. Nízkokapacitní motor byl skutečně znát, a tak bylo třeba auto trochu více „hnát“. Nejlepších jízdních vlastností pak dosahovalo ve středním pásmu otáček, kdy bylo při běžné městské cestě po rovince i relativně živé a akční. Naopak, problémy mu dělaly kopce nebo i mírné dálniční stoupání, kde stěží dosáhlo na 80 km/h. O žádné žihadlo tak skutečně nepůjde a pro delší cesty po dálnicích je vhodné jej používat opravdu minimálně.
Spotřebu výrobce uvádí 4,1 l/100, nám se ale po týdenním testu a převážně městském provozu se ustálila na 5,6 km/100 km, což je sice poměrně fajn, ale na takto malé auto by mohla být ještě o něco přívětivější.
Jízdní vlastnosti
Peugeot 108 top allure si nejlépe vedl ve středním pásmu otáček, spíše na kratší vzdálenosti a v městském provozu. Na silnicích držel dobře, skvěle tlumil i drobné nerovnosti cest a ideálně se s ním parkovalo i v minimálním prostoru.
Trochu tužší však bylo řazení manuální převodovky, což může začátečníky zprvu mírně znejistit. Ale vzhledem k tomu, že je řeč o francouzském vozu, nelze brát informaci jako výtku, ale jako vlastnost. Dle našeho názoru by přece jen mohlo jít rychlosti řadit trochu lépe a přesněji, zejména pak zpátečku, u které se projevily opakované problémy s jejím vypadáváním. Naštěstí rozsvícení displeje se zobrazením záběru ze zadní parkovací kamery člověka spolehlivě ujistí o jejím zařazení.
Závěr
Peugeot 108 je ideální vůz do města, pro krátké trasy, drobnější popojíždění nebo pro pravidelné cesty do práce. Jako stvořený je přímo do nabitých uliček velkoměsta, kdy díky jeho rozměrům nemusíte mít strach, že nenajdete místo.
Ocení jej i trochu zkušení začátečníci, pro které se může stát snadno čitelným a nezáludným vozem. Možná trochu zvažování by to chtělo u naprostých začátečníků, a to zejména kvůli tvrdší spojce a někdy i méně přesné převodovce, která je může minimálně na začátku znejistit.
Vůz disponuje na svoji třídu poměrně velkým počtem bezpečnostních prvků, na druhou stranu, notnou dávku opatrnosti to chce zejména na dálnicích nebo při předjíždění, kde je třeba počítat, že v krizové situaci nemůžete s autem okamžitě zmizet. Tudíž se držet pravidla, „kam nevidím tam nejedu“ a předjíždět jen, když v dohledu není jiný vůz.
Vůz lze pořídit v základní výbavě již za 240 000 Kč, testovaný model se pohybuje okolo ceny 260 000 Kč.