Peugeot e-208 znovu prodlužuje dojezd
Tento nejmenší elektrický model od Peugeotu již našimi rukami v testu prošel. Krátce poté jsme informovali i o tom, že se na konci roku 2021 podařilo zlepšit klíčový parametr a achilovu patu všech elektromobilů – dojezd. A to o 6,5 % (+22 km). Dojezd se tak zvýšil až na 362 km, což bylo o 22 km více než u první verze uvedené na trh na konci roku 2019.
První fáze optimalizace zahrnovala řadu novinek:
- tepelné čerpadlo ve spojení s čidlem vlhkosti umístěným v horní části čelního skla maximalizuje energetickou účinnost vytápění a klimatizace. Informace přenášené tímto čidlem umožňují přesněji řídit recirkulaci vzduchu v prostoru pro cestující a v konečném důsledku zachovat množství energie obsažené v baterii během fází vytápění a udržování teploty uvnitř vozu;
- pneumatiky třídy „A+“ minimalizují ztráty energie třením;
- převodový poměr optimalizuje dojezd při jízdě po silnici a dálnici.
Účinnost těchto prvních vylepšení je patrná zejména při nízkých venkovních teplotách. Kromě podstatného zvýšení dojezdu je však třeba zdůraznit i zlepšení (až o 40 km) při reálném používání vozu v městském provozu a při teplotách blízkých 0 °C.
Nyní se na trh chystá tento model se zase o něco vylepšeným pohonem. V roce 2023 projde Peugeot e-208 další technologickou evolucí. Dostane stejně jako Peugeot E-308 nový motor, díky čemuž se zvedne jeho maximální výkon o 15 %, ze 100 kW/136 k na 115 kW/156 k. Současně se výrazně zlepší jeho účinnost a sníží jeho průměrná spotřeba energie na pouhých 12 kWh. Dojezd naroste o 10,5 %, tedy o 38 km, na celkových 400 km. To vše bude znamenat přínos z pohledu provozních nákladů, stejně jako z hlediska jízdních zážitků a usnadnění každodenního života uživatelů.
Druhá fáze optimalizace přináší:
- Nový motor o výkonu 115 kW/156 k, tj. 15 kW/20 k navíc oproti současnému motoru. Točivý moment 260 Nm je dostupný od 0 km/h pro okamžitou reakceschopnost. Výsledkem je ještě větší potěšení z jízdy bez vibrací, hluku, řazení, zápachu a emisí CO2.
- Novou účinnější vysokonapěťovou baterii s kapacitou 51 kWh (užitečná kapacita 48,1 kWh). Baterie pracuje při napětí 400 V.
Každodenní používání
Pro Peugeot e-208 jsou k dispozici dva typy palubních nabíječek. Ty pokrývají všechny způsoby použití a všechna řešení nabíjení. Standardně jde o zařízení pro nabíjení jednofázovým proudem 7,4 kW. Za příplatek je pak k dispozici zařízení pro nabíjení třífázovým proudem 11 kW. Peugeot e-208 navíc umožňuje rychlé nabíjení pomocí rychlonabíjecí stanice 100 kW, a to z 20 % na 80 % za méně než 25 minut.
Pomocí ovladače na středové konzoli může řidič zvolit jeden ze tří dostupných jízdních režimů (ECO, NORMAL a SPORT) a zvýšit tak dojezd nebo výkon. Prostřednictvím režimu BRAKE, který se aktivuje ovladačem na převodovce, může uživatel také zvýšit zpomalení při uvolnění plynového pedálu a tím zvýšit rekuperaci energie.
V nabídce je také celá řada služeb, které zákazníkům usnadňují každodenní život. Například aplikace MyPeugeot® umožňující komunikovat s vozidlem a naprogramovat nabíjení nebo na dálku přednastavit teplotu ve voze.
Celkové zlepšení
Společně tak obě evoluce oproti možnostem modelu při jeho uvedení zlepšily o 17,65 % dojezd a o 15 % snížily spotřebu energie.
Od uvedení na trh v roce 2019 bylo vyrobeno téměř 110 000 kusů. Peugeot e-208 je také od začátku roku 2022 na čele prodejů elektromobilů segmentu B v Evropě a také nejprodávanějším elektromobilem ve Francii.
Nový Peugeot e-208 přijde na trh v průběhu roku 2023.
Zdroj: Peugeot, P Automobil Import