Citroën C5 Aircross dostal novou úspornou pohonnou jednotku

Citroën C5 Aircross snad není nutné zvlášť představovat. Ti, kteří by si ale přece jenom chtěli osvěžit informace o modelu, si mohou přečíst jeho test. Nyní přibylo zcela nové pohonné ústrojí: Hybrid 136. Doplňuje elektrifikovanou řadu C5 Aircross, kterou tvoří plug-in hybrid 180 a plug-in hybrid 225, které již tvoří 40 % prodejů modelu C5 Aircross.

Vychází z kompaktní a lehké technologie Hybrid 48V. Skládá se ze 48V baterie, která se dobíjí během některých fází jízdy a benzinového motoru PureTech o výkonu 136 k. Ten byl upraven tak, aby se tomuto novému hybridnímu systému přizpůsobil, a je spojen s novou převodovkou ë-DCS6, jejíž součástí je elektromotor o výkonu 21 kW.

Cenově se blíží naftové verzi s obdobným motorem. K tomu přidává všechny výhody elektrického pohonu, od lepší akcelerace až po možnost pohybu v nízkoemisních zónách.

NOVÁ technologie HYBRID 48V PODROBNĚ

Tato lehká a kompaktní hybridní technologie používá jako součásti:

Benzínový motor 1.2 PureTech nové generace, vyvinutý speciálně pro hybridizaci (40 % dílů je nových), se 3 válci a objemem 1199 cm3, výkonem 136 k (100 kW) při 5500 ot/min a točivým momentem 230 Nm při 1750 ot/min. K jeho výkonu a robustnosti přispívá turbodmychadlo s proměnnou geometrií a rozvodový řetěz. Motor splňující normu Euro 6.4 a pracující v Millerově cyklu má lepší tepelnou účinnost spalování.

Synchronní elektromotor s permanentními magnety, který je schopen vyvinout špičkový výkon 21 kW (28 k) a točivý moment 55 Nm. Zajišťuje čistě elektrický pohon modelu C5 Aircross při nízkých požadavcích na točivý moment, při nízkých rychlostech, při manévrování nebo zpomalování a pomáhá spalovacímu motoru při rozjezdu. Při zpomalování funguje také jako generátor, který dobíjí baterii, a zároveň tak snižuje opotřebení brzd.

Řemenový startér, napájený 48 V, pro rychlé a pohotové nastartování spalovacího motoru.

Nová elektrifikovaná převodovka ë-DCS6, šestistupňová dvouspojková převodovka umožňující změnu převodu bez přerušení točivého momentu, která je rovněž navržená speciálně pro hybridní technologii. Řazení je kratší a jízda je pohodlnější. Ve skříni převodovky je umístěn také elektromotor, měnič a řídicí jednotka, což optimalizuje prostor pod kapotou.

 

 

 

48 V lithium-iontová baterie s dostupnou kapacitou 432 Wh je instalována pod sedadlem řidiče, takže nijak neomezuje objem zavazadlového prostoru ani kabiny.

Díky měniči napětí se navíc část elektřiny vyráběné 48V elektromotorem mění na 12 V pro napájení výbavy vozu, takže ve voze existují dvě oddělené elektrické sítě.

Byl také modernizován digitální přístrojový panel. Řidič má díky němu všechny potřebné informace o hybridní jízdě přímo před očima:

  • Otáčkoměr v modré barvě, který indikuje čistě elektrickou jízdu,
  • Tok energie hybridního motoru,
  • Úroveň nabití baterie,
  • Jízdní režim prostřednictvím ukazatele výkonu (Charge, Eco, Power),
  • Procento vzdálenosti ujeté v elektrickém režimu, v daném okamžiku a v průměru.

C5 Aircross Hybrid 136 může jezdit v elektrickém režimu bez výrazného akcelerování nebo při manévrování. Ve městě může podle dosavadních zlušenosté tato hybridní verze absolvovat až 50 % jízd ve 100% elektrickém režimu. Díky výhodám čistě elektrického pohonu se zvyšuje pohoda na palubě při každodenních cestách ve městě nebo mimo něj.

Hybridní technologie 48 V optimalizuje výkon a spotřebu paliva modelu C5 Aircross, průměrná úspora paliva činí podle údajů výrobce 1 l/100 km (tj. 15 %) ve srovnání s benzínovým motorem PureTech 130 EAT8. V městských podmínkách pak může dosáhnout úspora paliva téměř 30 %.

Oba motory – elektrický a spalovací – pracují společně nebo odděleně, automaticky, plynule a bez zásahu řidiče. Při prudké akceleraci dodává elektromotor dalších 9 kW (přibližně 12 k), což umožňuje dynamické zrychlování. Energii pro elektromotor dobíjí vůz automaticky pomocí generátoru při zpomalování.

Pokud jde o výbavu, zachovává Aircross Hybride 136 ë-DCS6 všechny prvky charakteristické pro C5 Aircross (odpružení a sedadla Citroën Advanced Comfort®, prostornost a modularitu), stejné možnosti přizpůsobení a stejné úrovně výbavy (Feel, Feel Pack, Shine a Shine Pack).

C5 Aircross Hybrid 136 se dostane k prodejcům v druhé polovině roku 2023, cena ale zatím nebyla zveřejněna.

 

Zdroj: Citroën, C Automobil Import

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

*

code